Hebben jullie een trainingsschema voor jullie wedstrijdpaard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Perla

Hebben jullie een trainingsschema voor jullie wedstrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 09:08

Ik moet voor school een trainingsschema maken van 6 maanden voor een wedstrijd paard.
Nu vroeg ik me af hebben jullie een traningschema voor jullie wedstrijdpaard, en wat hebben jullie daar dan in beschreven.

Hebben jullie een bepaald doel om te halen, zo ja hoevaak stel je dit bij?
kunnen jullie mij voorbeelden geven van jullie schema's

graag jullie reacties (mag ook via pb)

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:20

huiswerktopic, dus een slotje; als je per TeM een voorbeeldschema stuurt met jouw ideeen, kan het topic weer open voor commentaar.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:31

per PB
Trainingsschema voor een sportpaard.

Ik ga uit van een sportpaard (zowel voor de dressuur als springen), 8 jaar, 1.64m, kwpn (v. Julio Mariner xx)
Het doel met het paard is de B en de L1 door te rijden, en het paard voorbereiden op de L2/M1.

Ik train het paard 5x in de week onder het zaldel en 1x in de week aan de longe met bijzetteugels, met het rijden gebruik ik geen bijzetteugels. Elke dag gaat het paard 2/3 uurtjes in de wei/paddock los met een maatje.
Ik heb minstens elke week les met dit paard soms 2x in de week.

Dit trainingsschema is voor 6 maanden (24 weken) bij enkele tegenslagen (blessures o.i.d.) zal het trainingsschema direct worden aangepast.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 11:49

niemand???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:24

Ik heb geen strak trainings-schema, ik rijd elke dag, met soms een uitzondering. Ik ben van mening dat je alles onder de man moet kunnen oplossen. Longeren is ideaal als vervangen, en het lekker losmaken, maar ook dit moet onder de man moeten gebeuren. Ik train elke dag, min. 20 minuten tot een uur. Daar pak ik alle oefeningen bij mee, die ik later ook nodig heb. (in de wedstrijden)

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 12:29

bedankt, maar als ik dit dus begrijp longeer jij nooit? naar mijn mening is zo nu en dan longeren goed zodat het paard ook wat afwisseling heeft en kun je problemen vroegtijdig oplossen.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:31

Ik mis in je trainingsschema de minimaal wekelijkse buitenrit om het tussen de oortjes fris te houden

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:33

wat ik in je schema mis is de langere termijn opbouw (training vs wedstrijdperiode), vakantieplanning, onderscheid in conditie en technische training, reden van de bijzetteugels vs bv pessoa, dat soort dingen

Als ik naar onze paarden kijk, hebben die bv komend jaar in november, december een rustiger periode; we rijden wel maar geen intensieve trainingen, geen nieuwe dingen aanleren en vooral wat lol hebben. Jan weer licht oppakken, feb conditieopbouw en wat wedstrijden en in maart beginnen de crossen weer.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 12:34

Apple schreef:
Ik mis in je trainingsschema de minimaal wekelijkse buitenrit om het tussen de oortjes fris te houden

goed idee al rijd ik zelf nooit veel buiten alleen zo nu en dan uitstappen als beloning

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 12:40

@ lielle bedankt voor je tip, ik had al zoiets in mn hoofd maar ik was van plan dat verder in het plan per week te verwerken.
zelf rijd ik altijd met hel zelfde bit

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:40

pessoatuig, niet pessoabit

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:43

O ja, wat misschien ook handig is, is een tijdsplanning. Hoe lang wil je over een klasse doen? 2 klasses in een jaar? 1 klasse per jaar? Rustig aan en 1 klasse in 2 jaar?

Dat maakt ook uit hoe vaak je dus op wedstrijd gaat, gaat trainen, les hebt, ruimte voor overige zaken.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 13:55

Lielle schreef:
pessoatuig, niet pessoabit

okeej die gebuik ik nooit

Apple schreef:
O ja, wat misschien ook handig is, is een tijdsplanning. Hoe lang wil je over een klasse doen? 2 klasses in een jaar? 1 klasse per jaar? Rustig aan en 1 klasse in 2 jaar?

Dat maakt ook uit hoe vaak je dus op wedstrijd gaat, gaat trainen, les hebt, ruimte voor overige zaken.

de opdracht is een trainings schema per half jaar

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:56

Per half jaar, maar wat wil je bereiken in dat halve jaar? Door de B heen? Door de B en de L1 heen?

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 14:00

door de B heen en L1 beginnen net hoe het gaat

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:00

ja zeker heb ik voor mijn wedstrijdpaard een schema.
je moet eerst een ruiterplan maken, met daarin eerlijk de punten die goed gaan, en ook eerlijk de punten die minder gaan.
vervolgens als biv. de draf van slechte kwaliteit is, ga je en schema maken om de kwaliteit van de draf te verbeteren. je moet hiervoor ongeveer 3 maanden uittrekken.

een bepaald niveau halen of een goed scoren op een wesdtrijd is NOOIT een trainingsdoel.
je moet je schema zo in elkaar zetten dat je dus ook daadwerkelijk oefeningen gaat doen om de draf te verbeteren, bijv. schakelen, veel voltes 8 mtr. enz. maar om het leuk te houden voor je paard is het belangrijk om 1x per week een buitenritje te maken of een springlesje mee te pikken.(als je paard dat leuk vind)
wel is het dan belangrijk dat je weer goed op de draf let en hem niet weer als vanouds laat doorhobbelen in draf. even volle kracht vooruit mag natuurlijk best..!

ik kan je mijn schema wel sturen als je dat wilt. dan graag even PB.

esmeejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:20

Maandag: Lichte dresuurtraining.
Dinsdag: Zware dressuurtraining.
Woensdag: Longeerwerk.
Donderdag: Conditie/zware dressuurtraining. Eerst namelijk 1 uur in hele ruime draf door het bos en dan nog is 20minuten normale dressuurtraining.
Vrijdag: Longeerwerk + zware tot redelijke dressuurtraining.
Zaterdag: Wedstrijd of hele lichte dressuurtraining.
Zondag: Wedstrijd, heel soms bos, soms dagje vrij of lichte dressuur training.

Dit heb ik voor m'n 4-jarige NRPS D-pony als trainingsschema. Ze springt vrijwel altijd op wedstrijd maar begint nu ook meer los te komen in de dressuur. M springen startgerechtigd en L1 dressuur.. Vrij zwaar schema dus maar ze kan het makkelijk aan!

esmeejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:22

En oja vergete te zeggen of ik het bijstel en met welk doel: Doel is winnen op wedstrijden en elastiseren van me pony. En ik stel het wel is bij als ik bijvoorbeeld niet zoveel wedstrijden heb of merk dat ze te moe word. Dan bijvoorbeeld hele week heel licht dressuurwerk. DUs ligt er helemaal aan!

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:25

het winnen van een wesdtrijd is NOOIT een GOED doel. en naar mijn mening is jouw trainingsschema veelste algemeen. ik kan er in ieder geval niet uit opmaken waar jij nu precies op traint..

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 17:27

@ esmeejj: dankje wel hier heb ik denk ik wel wat aan!!!

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 17:27

Justarman schreef:
het winnen van een wesdtrijd is NOOIT een GOED doel. en naar mijn mening is jouw trainingsschema veelste algemeen. ik kan er in ieder geval niet uit opmaken waar jij nu precies op traint..

Daarvoor heb ik dit topic gestart

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:37

waarvoor?! sorry ben blond

esmeejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:41

Ooja.. ik heb trouwens kleine verbetering het doel om van mezelf te winnen en niet eerste te worden want dan zou het inderdaad fout zijn!

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:43

kijk dat is dus al iets heeeel anders

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:44

Perla schreef:
@ esmeejj: dankje wel hier heb ik denk ik wel wat aan!!!

en zo gaan anderen toch weer jouw huiswerk maken. Als dit soort berichten gepoost blijven worden gaat het topic opnieuw en dan definitief op slot.