pony oren plat/ neusgaten wijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

pony oren plat/ neusgaten wijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 21:51

Mijn pony doet nogal vaak "narrig ", het lijkt wel bij haar karakter te horen.Ze heeft echter nog nooit iets gedaan hoor. Meestal heeft ze dit gedrag in haar stal of als ik voorop loop in de wei. Volgens mij heeft het iets met dominantie te maken.Ze legt haar oren plat en maakt haar neusgaten wijd. In de stal gaat ze er zelfs ook nog bij ja-knikken !!Moet ik haar nu corrigeren...ze dreigt namelijk wel maar doet niks ??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:33

UZ --> VMR.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 00:20

ze doet wel wat ze zegt dat zij de baas is en dat jij moet luisteren

tot nu toe vind ze het nog niet nodig om jou strenger aan te pakken maar dat komt nog wel

corrigeren dus..

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 01:00

dit is typisch gedrag van een paard dat eigenlijk liever de leider wil zijn, maar door opvoeding niet 'durft', omdat mensen altijd de leider zijn geweest. pas wel op, want die hap komt een keer als je er niks aan doet. zo te horen doet ze het al langer, dus ineens een klap erover is niet eerlijk, waarschuw eerst met stemverheffing.

klavertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 10:35

Ik heb wel eens een stemverheffing gebruikt , maar daar wordt ze nog dwarser van zeg maar. Dan is het wel nodig om haar eens goed op d'r plek te zetten.Maar hoe kan ik dat het beste doen ?? Ik heb haar nu een half jaar en de vorige eigenaar zei al dat ze inderdaad een dominante tante is.Hoe pak ik zoiets aan ??

Toekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:41

klavertje schreef:
Ik heb wel eens een stemverheffing gebruikt , maar daar wordt ze nog dwarser van zeg maar. Dan is het wel nodig om haar eens goed op d'r plek te zetten.Maar hoe kan ik dat het beste doen ?? Ik heb haar nu een half jaar en de vorige eigenaar zei al dat ze inderdaad een dominante tante is.Hoe pak ik zoiets aan ??

Als ik met mijn paard 'wandel' (bijv. van wei naar stal) en hij wil me voorbij (sneller lopen of drammen), dan verhef ik mijn stem eerst. Als hij niet luistert, stop ik abrupt en ga een paar passen achterwaarts. Hij kent dit en gaat direct mee achterwaarts. Dan loop ik weer aan en moet hij netjes en 'relaxed' schuinachter me blijven lopen. Meestal is het dan goed, zo niet, dan herhaal ik gewoon het stop-achterwaarts weer. Op deze manier houdt hij ook zijn aandacht bij mij. Ik oefen het soms na het rijden. Dan stap ik af en loop wat rondjes door de bak, Bonanza volgt me dan (zonder teugels). Ik stop, hij stopt. Ik ga achterwaarts, hij gaat achterwaarts. Uiteraard heb ik dit wel veel geoefend.

Mijn paard is gelukkig (o.a. door die oefening) heel gemakkelijk aan de hand, maar misschien helpt dit ook voor jou?

Als je aan de hand achterwaarts nog nooit met haar hebt gedaan, zul je dat haar wel eerst moet leren.

klavertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 14:31

Het typische is dat ze dat allemaal prima doet. Ze loopt me nooit voorbij blijft staan als ik stop en gaat ook samen met mij achterwaarts...ook los zelfs !! Maar ze blijft zo raar doen...dreigen zonder echt iets te doen.

Woogy

Re: pony oren plat/ neusgaten wijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:02

het is niet te corrigeren het moment dat ze gata bijten moet je haar wel op d'r valie geven. het is een teken dat ze zich goed voelen dan gaan ze dit soort dingen doen om de machtspositie te verkrijgen/verdedigen.
Ik ken meerdere merries die dit doen maar dan aan de hond echt braaf zijn en zelfs achter je lopen. Al ken ik er ook een die dwars over je heen loopt en die ook zo nijdig doet in haar box

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:57

ik kende wel ene pony met stalnijd, die deed in de stal ook zo, beet ook als je je hand door de tralies deed, maar zodra de stal open ging gingen de oortjes naar vorten en was ze hartstikke lief.

klavertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 17:03

Ja het blijft een beetje mysterieus niet waar...maar als ze nou toch een keer een poging gaat wagen om wel te bijten , hoe corrigeren jullie dan ?? Een klap is gauw gegeven, maar hoe doen paarden dat onderling ? Ik bedoel waar bijten ze elkaar ? Ik heb wel eens gehoord dat je ze dan het beste in de neus kunt knijpen.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:06

terug bijten werkt ook super. kan je letterlijk doen door in de neus te bijten maar ook figuurlijk door ze met je vingers in de neus te pakken of onder de oren. merrie bij ons op stal die dat doet heb ik een keer op een onverwachts moment een flinke optater gegeven met een takkenbezem, sindsdien doet ze het bij mij niet meer.
impact is belangrijker dan dus echt goed raken. Je hoeft ze nauwelijks te raken als ze er maar van schrikken. En belangrijk geef er een brul bij, dan kun je daarna met je stem straffen

klavertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 17:10

Dank je...mocht ik het ooit toch een keer nodig hebben dan weet ik nu wat ik moet doen.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:15

veel succes ermee, geen aandacht aan besteden is het beste trouwens. heo emer je ze op de huid zit hoe meer ze het vaak gaan doen of ze worden juist angstig als je langs loopt.

klavertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 20:34

Dat vond ik nou ook !!Zo lang ze niks doet negeer ik het maar...het hoort gewoon echt bij haar persoontje.