oud paardje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

snoef

oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 19:32

ik heb een paardje van 27, ze is nog heel actief, rijden doet ze ook nog graag,
maar nu zat ik me laatst te bedenken, ze kan nog wel 10 jaar leven, ik weer nu al dat ik haar geen 10 jaar meer kan houden (ben 18 nu)
hoe zou ik zoiets kunne oplossen in de toekomst.
zou er vraag zijn naar zo oudje, (hoef er dan geen geld voor, belangrijker vind ik een fijn plekje voor haar om nog te genieten!)

ben benieuwt

groetjes lianne

_Dunja_

Re: oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:40

Je kan haar misschien weggeven als gezeldschapspaardje.
Bijvoorbeeld voor mensen die een eigen paard aan huis hebben maar geen vreemde mensen op stal willen hebben maar hun paard niet alleen willen laten staan.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:50

of nu alvast een potje aanleggen voor wat jaartjes paardenrusthuis, en je paard daar dan denk ik ook niet te laat inschrijven (wachttijden?)

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:52

Waarom zou je haar niet meer kunnen houden?
Je heb je paard niet bij huis staan?

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:55

Huh? Waarom zou je haar niet kunnen houden, is daar een speciale reden voor?

Waar een wil is, is een weg.

snoef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 19:59

nee ze staat niet aan huis, maar bij een boer, me ouders betalen het nu ben zelf gewoon niet in staat dat te kunnen betalen, maar die blijfen natuurlijk niet voor altijd betalen.
Ook ben ik van plan over een paar jaar in het buitenland te gaan werken.

jaa over rusthuis had ik al nagedacht, maar ze is een paardje met gebruiksaanwijzingen, ze houd totaal niet van drukte, en kindervriendelijk is ze ook niet.

gelukkig is het nog helemaalniet zo ver dat ze weg zou moeten, maar ik zit gewoon nog een beetje te kijken, datik tegen die tijd wel een goed plekje voor haar heb!

snoef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 20:02

ellenlouise schreef:
Huh? Waarom zou je haar niet kunnen houden, is daar een speciale reden voor?

Waar een wil is, is een weg.

tuurlijk zou ik haar willen houden totdat ze er niet meer is, maar ALS ik het straks niet meer kan combineren met school/stage. en ik kan het gewoon niet meer betalen wat dan?
mischien hoeft ze niet weg en kan ik een oplossing vinden maar ik wil graag voor haar de ckerheid hebben dat ze nog fijne jaren te gemoed kan gaan.
en ook al is dat niet bij mij kan ze als gezeldschaps pony het toch ook heerlijk hebben?

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:00

Nou, als ik jou was zou ik maar vast gaan sparen en je ouders voorbereiden op een toekomstig adoptiepaard.

Het aanbod van gezelschapspaarden is helaas veel groter dan de vraag. Als je echt zeker wilt zijn dat je paard het tot het einde toe goed heeft, dan moet je hem zelf houden. Althans da's mijn mening.

Maar hopelijk komt het helemaal niet zo ver.

snoef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 22:20

jaa je mag je mening hebben hoor maar een paard houden waar je geen tijd voor hebt en geen geld is ook niet eerlijk, ik vind beetje vreemd klinken dat de eenigste oplossing het paard maar houden is.
soms kan dat gewoon niet.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:46

Klopt, maar je kunt het allicht proberen. Het lijkt nu alsof je er al vanuit gaat dat het niet gaat lukken.

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 08:17

ellenlouise schreef:
Klopt, maar je kunt het allicht proberen. Het lijkt nu alsof je er al vanuit gaat dat het niet gaat lukken.

Het is ontzettend moeilijk dat als je 18 bent en je zelf voor een paard moet gaan betalen.
Ik heb dit zelf ook meegemaakt toen ik zelf 18 was toen moest ik ook mijn paard verkopen.
En op mijn paard kon ik ook nog iedere dag rijden was ze was 9 jaartjes jong.

Ze kan zelf ook niet meer op haar paard rijden en dan ook nog de kosten betalen dat is niet te doen voor haar vandaar dat ze dit topic opent.
Als ze het paard had kunnen betalen had ze hem vast wel gehouden.

Sorry dit moest ik even kwijt

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 08:24

ellenlouise, ik snap jou reactie niet helemaal. Ze weet dat ze in het buitenland wil gaan werken, en ze weet gewoon dat ze dan geen/weinig tijd meer voor het paardje zal hebben. En inderdaad Vlasta, als ze het zich gemakkelijk had kunnen veroorloven had ze het paardje misschien wel kunnen houden. Maar ook dan krijgt het niet veel aandacht. Dan is het lijkt mij heel goed om haar als gezelschapspaardje weg te geven

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 08:27

Is er niet iets te regelen met je ouders? Dat je bijvoorbeeld hun terugbetaald, zodra je dat kan? Of misschien heb je spaargeld, of kun je alvast sparen? Mag ik vragen hoeveel je per maand aan de boer moet betalen?
Persoonlijk zou ik zo'n paard niet meer 'verkassen', en lekker laten lopen tot het einde. Je zult zien dat je daar zelf ook een goed gevoel aan over houdt.
(wij hebben gelukkig zelf de pony van mijn zus kunnen houden, en daar denken we nog steeds met veel plezier aan terug)

Ik hoop voor je, dat je paardje lekker kan blijven staan.
Succes!

snoef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 10:02

ik betaal in de winter 200 euro per maand, en in de zomer 150, komt er nog stro bij en hoefsmit etc.
Ik heb het er een tijdje geleden met de boer over gehad zo van kan noefy hier niet blijfen voor een klein prijsje als ik er geen tijd meer voor heb, opzich in de zomer is het geen probleem (kan ze op de weide) maar s winters gaan ze de stallen in en zou ze dus een stal bezet houden, en dat kost weer geld.
gelukkig ist allemaal nog niet zo ver.
maar t is toch iets dat je bezighoud!
Het liefst wil ik haar ook niet meer verhuizen, al die stress en het opnieuw wennen is niet niks voor zon oudje.
@ellenlouse: ik ga nog helemaal nergens vanuit, ben gewoon benieuwt naar opties.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:07

Ik heb zelf ook een pony van 30, zij kan alleen nog maar wandelen. Maar toch ben ik van plan haar te houden zolang ik dat kan. Als het goed is, en ik ga volgend jaar studeren wil ik haar ook gewoon houden. Ik zou haar niet zomaar weg kunnen doen, daarvoor houd ik te veel van haar. Ik zal, zolang zij nog leeft, alles op alles zetten om haar nog dagelijks te kunnen zien en zelf te verzorgen.
Toch denk ik, als de mogelijkheid er niet is om haar zelf te houden (waar ik niet vanuit ga!) ze ook wel blij zou zijn bij iemand anders, maar dat het voor mij gewoon uit principe moeilijk is mijn oude omaatje te verkopen/ weg te geven.

Ik denk dat jouw pony het ook niet erg zou vinden om argens anders te staan, en door iemand anders verzorgd te worden, mits dit natuurlijk allemaal goed gebeurd. Daarom denk ik dat een rusthuis toch een optie is, ookal is ze niet kindvriendelijk oid.

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:09

Als je hem niet meer kunt houden, dan kan je hem toch ook nog naar een rusthuis brengen? Dan kan je hem ook nog opzoeken! En hij heeft dan veel vriendjes daar!

snoef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 10:11

jaa ik kan me maatje ook niet zomaar wegdoen,zou niet weten hoe het is om haar niet elke dag te zien en te knuffelen.
@ muiszje staat je paardje thuis of bij iemand anders?
@ paardenmeisj: voor een rusthuis staan lange wachtrijen, maar ik ga deze week een beetje informeren voor rusthuisen in de buurt:) kan rustig aan bekijken of dat ooit een optie kan zijn.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:29

mijn paard staat bij iemand anders, 40 min fietsen van mijn huis vandaan, (gezien ik in hartje amsterdam woon!)

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:34

Ik heb ook weleens gekeken naar rusthuizen, maar die kosten ook geld. En vaak, ben je dan ook niet meer de eigenaar.
Maar iid 200 euro in de maand is een hoop geld, kan me voorstellen dat je al nadenkt over de toekomst.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:33

Morris, het is misschien wel zo dat het fijner voor het paardje is dat hij lekker kan blijven waar hij nu ook staat. Maar als het financieel moeilijk is, is er misschien nog een mouw aan te passen, maar dat is al een probleempje en als ze geen tijd heeft, dan krijgt hij als oudje opeens weinig aandacht enz. Ik denk dat het toch beter dat iemand anders hem een heel goed tehuis geeft met lekker veel aandacht..

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:27

Juist heel goed dat je nu al aan het kijken bent wat de mogelijkheden zijn.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:43

Ik heb eerst een moeilijke pony gehad....
Heel mooi beesie - maar door tijdgebrek kreeg hij gewoon te weinig aandacht.
Ik kon kiezen - een nieuwe eigenaar zoeken of ergens bij een boer op het land zetten (goedkoper en beter dan op stal...)
Ik heb toen in het blad paard en sport mijn pony aangeboden bij de ponytalk. foto en het hele verhaal erbij - eenkennige pony met z'n eigen karakter.
Ik vroeg er geen geld voor, vandaar dat hij daar geplaatst mocht worden... (het ging me echt om de pony!)
Ik ben gek gebeld door lieve mensen die een plekkie hadden.Ook mensen die een gezelschapspaardje zochten... Dus ik heb de beste (hoop ik) uitgezocht. Ik ben nog een paar keer langs geweest en alles was goed - toen heb ik afscheid genomen..
hij was niet meer van mij .voor de pony heb ik echt de juiste keuze gemaakt! Ik zag dat hij daar gelukkig was

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:40

en als je je pony te lease aanbied? zodat hij wel van jouw blijft, (misschien op de stal lijft waar hij nu staat?) dan kan je em altijd blijven zien..

Morhwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:55

Zoals superwoman al zegt, er is best een plek te vinden voor bejaarde paardjes. Ik heb zelf ook twee bejaarde pony's gehad, toen ons weiland thuis leeg stond. Ik had op dat moment geen tijd voor een rijpaard, maar wel voor twee van die bejaarden. Ze hadden af en toe wel wat aandacht nodig van de veearts, maar we hebben er toch veel plezier aan beleefd. Het afscheid nemen was wel zwaar, ook al weet je dat het er aan zit te komen.

Liejanne, jammer dat je je paardje niet kunt houden. In ieder geval goed van je dat je er nu al over nadenkt. Succes!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:00

er zijn fokkers die graag een oud paardje zoeken om de jaarlingen bij te zetten zodat ze gelijk groep-opgevoed worden.