van je hobby je beroep maken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PatsyPatsy

van je hobby je beroep maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 19:13

Hoi!

Ik ben gepassioneerd door paarden. Voor mijn part hangt heel mijn leven er vanaf. Het is bijna het enige waarvoor ik echt met plezier iedere dag zal opstaan. De paarden. Ik ben vrij fanatiek en ambitieus maar ben nog niet erg ver kwa niveau aangezien mijn paard niet van de makkelijkste is.
Ik wil dolgraag in de zomervakantie voor 2 maanden op stage in het buitenland bij een of andere topruiter. Zowel om mijn rijkunsten als mijn talen te verbeteren. Maar daarvoor moet ik nog info opzoeken en een beetje socializen met enkele mensen die in het wereldje zitten . (mensen met info kunnen altijd pb'en..)

Maar terug on topic. Ik zit in mijn voorlaatste jaar humaniora en heb deze vakantie heel vaak de vraag gehad of ik al wist wat ik daarna wou doen. Eerlijk gezegd heb ik daar geen flauw idee van. Ik ben vrij creatief en sociaal maar ik zou bij god niet weten wat te kiezen. (binnenhuis)architectuur? public relations? of een eigen winkel? Geen flauw idee maar er is iets wat al altijd in mijn achterhoofd gehangen heeft.

Je kan het al raden...werken met paarden Ik heb al zitten denken van zou ik daarvoor geen opleiding nemen. Paardenhouderij,fokkerij,zefstandig instructeur enzo. Zelfs topsport spreekt mij aan! (like that's gonna happen.. , volgens mij moet het paardenwereldje daarvoor recht in jouw schoot geworpen zijn ) Dingen die ik allemaal zie zitten maar ik twijfel echt zo hard. Zit daar wel toekomst in? Voor een stadsmus als ik in mijn kleine belgenlandje? Wij wonen in tegenstelling tot mijn instructrice,die in haar ouderlijk huis begonnen is met enkele stalletjes en een kleine piste, in de stad. Nouja in een vrij grote gemeente.
Mijn vader wil dat ik ga studeren voor een goed beroep zodat ik 'goed mijn boterhammen verdien'. Maar moest ik dit echt willen zou hij mij er wel in steunen denk ik.

Nu was mijn grote vraag of ik niet beter ben een gewone opleiding te volgen voor een goed beroep waarbij ik de paarden als hobby houd of zou ik toch voor de opleiding in de paarden gaan?
En zijn er hier mensen die zo'n opleiding gevolgd hebben en die mij hun ervaringen kunnen meedelen?

groetjes!

edit: typfoutje

Liene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:15

Mijn moeder doet bij Syntra de opleiding Stalhouder .Dat is denkik wel een goede opleiding. Ze duurt wel 4 jaar.

Vayo

Re: van je hobby je beroep maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:24

Persoonlijk zou ik iets anders als beroep kiezen en paarden als hobby houden.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar denk eens heel goed na voor dat je zo'n opleiding gaat volgen! Er is namelijk erg weinig werk in! Over het algemeen is het moeilijk om leuk passend werk te vinden, maar in deze sector is er wel héél weinig werk! Zelf heb ik een vierjarige opleiding dierenverzorging gevolgd. Ik heb deze opleiding 2 jaar geleden afgerond en als ik kijk wie uit onze oude klas en uit de paardenhouderijklassen passend werk hebben gevonden........ Zelf werk ik bij een tuincentrum en heb lang zonder werk gezeten, omdat het moeilijk is om met zo'n opleiding aan werk te komen. Dit geld ook voor de paardenbranche. Veel mensen, waaronder ik, hebben na de opleiding spijt dat ze deze gekozen hebben. Niet omdat hij niet leuk was, maar omdat er bijna geen werk in is.

Als je toch iets met paarden zou willen, zou ik eerder kiezen voor paarden/dieren fysiotherapeut. Dit lijkt mij zelf erg leuk en tegenwoordig wordt er steeds vaker een paarden/dieren fysiotherapeut bijgeroepen. Voor dat je aan deze opleiding begint moet je een 4 jarige HBO-opleiding humane fysiotherapie hebben gedaan en daar al ervaring in hebben. Dus dan heb je altijd nog een diploma humane fysiotherapie!

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:28

En als er wel werk in is,dan is het aardig afzien en je krijgt niet echt super betaald.Ik denk dat je beter in goede baan kan hebben en de paarden als hobby.Ikzelf heb wel na mn opleiding altijd werk gehad in de paarden,mede dankzij connecties maar ik denk er ook over om een "normale" baan te zoeken.Maar ga ergens vakantie werk doen ofzo misch. vind jij het wel helemaal geweldig! En dan moet je er voor gaan,stoppen kan altijd nog.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:36

Doordat je niet opgegroeid ben tussen de paarden zal het moeilijk worden om die 'feeling' met een opleiding in te halen. Je kijk op paarden (met één blik zien of er wat scheelt aan een beestje) ontwikkel je langzaam gedurende vele jaren. En dan is ervaring met 1,2,3 of zelfs 4 eigen of verzorgpaarden echt niet voldoende.
En de vraag is of je wel echt 24 uur per dag in het paarden-wereldje wil zitten, want dat is ook het paardenmensen-wereldje en dat kan je snel de strot uit hangen.
In Nederland (aan je taalgebruik denk ik dat je eerder uit België komt) kan je in Deurne diverse opleidingen volgen, er wordt dan wel een zeker basisniveau van je verwacht (ik meen M-dressuur om en nabij). Op diverse Landbouwhogescholen zijn er (deeltijd)studies mogelijk. Fysiotherapie vind ik ook een hele goede suggestie. Alhoewel daar in Nederland ook een overschot in is ('mensen-fysiotherapeuten' dan).
Misschien eens een beroepskeuze test laten afnemen?
Stage lopen op een topstal is een utopie, vrees ik. Die lopen helemaal onder in aanmeldingen, en zullen dan eerder voor stagaires van bepaalde opleidingen kiezen (ook verzekeringstechnisch wat veiliger).

Nee, ik ben het wel eens met je vader. Gewoon een vak kiezen dat je óók wel leuk vind en dat goed verdient en dan lekker in je vrije tijd paarden. Scheelt je tonnen aan stress en inkomen.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:49

voor de opleidingen in Nederland is {behalve deurne} geen enkel rijtechnisch niveau vereist.
En je moet je idd wel realiseren dat werken met paarden heel anders is dan paarden als hobby hebben.Mensen romantiseren het namelijk vaak een beetje.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:55

Ik kan alleen maar adviseren om een gewone opleiding te doen waarmee je in ieder geval je geld kunt verdienen. Wil je alsnog 'in de paarden' dan kan dat ook zonder diploma.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 08:23

Neem eens een tussenjaar en ga eens meedraaien op een grote stal. Ik denk dat dat je een realistischer beeld oplevert dan een opleiding te gaan doen. Van zo'n jaartje werken voor kost, inwoning en training is nog nooit iemand slechter geworden.

Na afloop kun je beslissen of je een paardenopleiding wilt gaan doen of het toch als hobby wilt houden.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 08:30

als je arm wilt worden en blijven, moet je zeker in de paarden gaan werken,
het leren is nooit weg, maar je beroep ervan maken, is erg zwaar, de meeste,(ik zeg niet iedereen)
is erin geboren en opgetogen, die nemen het bedrijf vaak over,

succes met je beslissing

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:42

idd liannes, ben ik het volkomen mee eens.

je kan niet zomaar ergens een stuk grond kopen stal erop, leuke merrie ik ga fokken en verdien meteen bakken met geld. je zult sowiso van thuisuit een flinke portomonai hebben wil je ook maar iets neer zetten.

dus ik zou voor iets anders kiezen dan van je paardenhobby je werk te maken

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:43

Ik denk dat je je niet moet verkijken op werken met paarden. Je hebt heel weinig tijd per paard en ik ben blij dat ik de keuze heb gemaakt voor een leuke studie. Ik kan nu zelf bepalen hoeveel tijd ik besteed aan mijn paarden en hoe ik mijn dag invul.

Ik heb een tijdje op een grote handelstal gewerkt waar ik fulltime was aangenomen maar ik moest nog een paar maanden naar school dus tot die tijd werkte ik op zaterdag. Het was heel hard werken voor weinig geld en ik had twee uur de tijd om vier jonge paarden te rijden (die de rest van de week de stal niet uitkwamen). Je bent dan wel met paarden bezig maar het rustig beleren en je gemak nemen zit er dan niet meer in. Je bent echt beleerde paarden aan het produceren voor de handel. Voor mij was dat niets. Dus lekker weer naar school.

De tip om daar gewoon eens een jaar voor uit te trekken en uit te proberen vind ik idd een goede! Het is ook een beetje ons-kent-ons in de paardenwereld en als je de juiste mensen treft kun je wel leuk terecht komen maar er zijn er heeel veel die graag willen...

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:14

Ik heb dit precies hetzelfde, maar zoals veel mensen zeggen: er is werkelijk brood in de branche met paarden.
De paardensector groeid als kool, dus als je een studie doet voor bijv. paardenmanager kom je later een heel eind (mits je goed bent!, en een goede opleiding hier voorhebt gehad.)
Ik ga zelf de ORUN doen, met daarbij een opleiding paardenhouderij en management.
Realiseer je dat in de paarden werken niet altijd even leuk is, je moet gehard zijn en heel hard werken, je komt niet altijd even prettige personen tegen, ook hier moet je bestand tegen zijn.

Kijk even op de site's van verschillende argrarische scholen, bijv Larenstein, CAH-dronten etc.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:56

Ik heb niet alles gelezen. Maar dat is mijn droom ook, een paardenstal beginnen en dan ook rijden op een topniveau met daar ook de bestemde paarden. Of met probleempaarden. Ik zelf ben nu aan de opleiding verpleegkunde begonnen. Vind er niet veel aan en maak deze wel af want dan heb ik tenminste een diploma. Hierna ga ik misschien ook wel een opleiding in de paardenwereld volgen. Maar is er niets in te vinden dan kan ik tenminste nog wel in de zorg beginnen waar wel altijd werk in te vinden is!! En dan kan ik toch ook als partimer in de zorg gaan werken en dan nog een klein fokkerijtje of iets dergelijk als hobby der bij houden. Stel dat het nou niet snel loopt heb ik mijn andere baan nog. Loopt het goed dan heb ik een mooi zakcentje der bij!!

Ellebel

Re: van je hobby je beroep maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:12

Even twee quotes die ongeveer weergeven wat mijn ervaringen zijn:

Citaat:
En de vraag is of je wel echt 24 uur per dag in het paarden-wereldje wil zitten, want dat is ook het paardenmensen-wereldje en dat kan je snel de strot uit hangen.

Dat is zelfs de reden dat ik geen paardenarts geworden ben, ik ben bang dat ik op een gegeven moment echt helemaal gestoord wordt van (een bepaald soort) "paardenmensen".

Citaat:
Neem eens een tussenjaar en ga eens meedraaien op een grote stal. Ik denk dat dat je een realistischer beeld oplevert dan een opleiding te gaan doen. Van zo'n jaartje werken voor kost, inwoning en training is nog nooit iemand slechter geworden.

Ik heb dus ook eentijdje op een dressuurstal gewerkt in een tussenjaar. Ik wist eigenlijk al wel dat ik gewoon weer wilde gaan studeren, maar ja, ergens diep vanbinnen zit toch altijd die pennymeisjesdroom om met paarden te werken. Dus heb ik het gewoon geprobeerd. Heel veel geleerd, een supertijd gehad maar daarna heb ik wel heel beredeneerd gekozen voor een studie. Het zijn lange dagen en hard werken, maar ach, als je jong en gezond bent doe je dat lachend. Maar je moet er ook over nadenken dat je over een jaartje of 20, 30 niet meer zo fit bent waarschijnlijk. Wat wil je dan gaan doen? Je kunt gaan lesgeven maar daar vind ik eerlijk gezegd niks aan, tenminste niet de hele dag. Het rijden van paarden voor anderen is ook niet altijd ideaal, ik heb een paar keer een paard feitelijk gewoon "kunstjes" zitten leren, terwijl ik eigenlijk vond dat de combi eigenaar-paard er nog niet aan toe was. Maar ja, een eigenaar vind het zo stoer om met zijn paard een wissel te kunnen springen Niet dat dat nou zo heel vaak voorkomt maar je moet wel in je achterhoofd houden dat het uiteindelijk al moeilijk genoeg is om geld te verdienen in de paarden, en dat er dus heus wel eens een ideaaltje zal sneuvelen ten koste van de commercie. Even lekker uitgebreid knuffelen met een paard is er ook niet bij, en zo zijn er nog wel meer nadelen te noemen. Maar ik weet ook wel dat als je eenmaal die droom hebt, je je niet zo makkelijk zal laten overtuigen door anderen.
Dus, doe een beroepskeuzetest, ga eventueel een jaar op een stal werken, maar ik zou toch iig zorgen dat je een andere opleiding achter de hand hebt. Je kunt dan alsnog wel de paarden in maar als het om de een of andere manier toch niet lukt heb je altijd iets om op terug te vallen. Ik pb je nog even een adres waar je misschien terecht kunt.

Antoinette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:13

Zep schreef:

Na afloop kun je beslissen of je een paardenopleiding wilt gaan doen of het toch als hobby wilt houden.

Ik ben het helemaal met Zep eens.
Zelf wist ik na de mavo totaal niet wat ik wilde gaan doen en het leek me erg leuk om met paarden te werken. Dit heb ik dan ook een jaar gedaan. Eerst een halfjaar als groom en daarna een halfjaar als stalruiter, inrijden van jonge paarden.

Na een jaar kwam ik erachter dat ik mezelf dit niet de rest van mijn leven zag doen...je moet geen hoger salaris verwachten en het kan lichamelijk natuurlijk zwaar zijn/worden.
Ik ben na dat jaartje weer terug naar school gegaan en heb ondertussen mijn MBO diploma op zak.

Geen seconde spijt gehad van het jaar, maar het is duidelijk geworden dat het voor mij bij een hobby blijft.
En dat zie ik eigenlijk bij heel veel jongere meiden van een jaar of 16-18 (ik weet niet hoe oud de TS is ).

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:43

Je kan veel meer in de paardenbranche dan alleen werken met paarden. Daar kan je je natuurlijk ook even in verdiepen. De paardenbranche is groeiende dus er is echt wel werk in te vingen. Maar grote kans dat dat vanuit jezelf zal moeten komen. Je moet dan beschikken over creativiteit, analytisch vermogen, marketing en managemant vaardigheden.
Ik weet niet welk niveau je hebt en of je daarbij een geschikte opleiding zou kunnen vinden. Aan een opleiding bedrijfskunde heb je al heel veel.
Ik ben mijn droom aan het verwezelijken en sta sinds 1 januari ingeschreven bij de kamer van koophandel als evenementenbureau in de hippische sector.
Maar nogmaals je moet al veel goede ideeen hebben om dit soort dingen te realiseren en je moet je heel erg verdiepen in de vraag van de markt.
Wat ontbreekt er nog, waar zitten mensen op te wachten, waarom groeid de markt en waar is daardoor behoefte aan. Welke problemen ontstaan op het moment dat de markt groeid. wat gebeurt er met de kwaliteit. Ga zo maar door.

Ik verdien mij geld straks dus niet met de paarden maar wel in de paardenbranche. En daarbij ben ik eigen baas en kan ik mijn hobby paarden uurtjes dus zelf indelen.

Succes met je keuze.

licorneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:33

En hier eentje van de andere kant :D

Ik heb mijn Atheneum en Agrarische Hogeschool papiertje op zak maar werk, jawel, voor 'n schijntje lange dagen zwaar werk, in de paarden........... En ik vind het, in de vorm waarin het nu gaat, zalig.....
Ik werk in loondienst van 8 tot 12 op 'n dressuur- handelsstal, waar ik het stalwerk doe, de jonge paarden zadelmak maak en een wedstrijdpaard in beweging houdt. Daarna ga ik vanuit de NH-organisatie waar ik als trainer en docent bij ben aangesloten (en dus ook door ben opgeleid) o.a. lesgeven en overal in Nederland met probleemgevallen werken. 's Middags of 's avonds, naar hoe het uitkomt of hoe m'n pet staat, mijn eigen paard, en een paar keer in de week bij andere stallen ook nog "freelance" jonge paarden inrijden. Mijn opleiding is mijn leven geweest, ik rijd al vanaf mijn 5e, altijd fanatiek geweest, heel veel paarden gereden, al vanaf heel jong moeilijke gevallen gekregen, veel zadelmak gemaakt, enzovoort enzovoort. Ervaring is in de paardenwereld belangrijker dan diploma's, als je goed bent, kun je blijven.

Ik ben het tegenovergestelde van de meeste "pennymeisjesdromen", dat wil zeggen, ik heb altijd geroepen ik ga NIET fulltime in de paarden, ik wil dat 't mijn hobby blijft, mijn droom is het niet, ik word voor mijn part putjesschepper..... En toch heb ik mijn weg in de paarden gevonden, en ik vind het nog leuk ook. Heb wel mijn papiertjes om op terug te vallen, ik zie mezelf niet tot mijn 50e op die jonge hengsten kruipen.......

Mijn ervaring is dat je niet perse een kruiwagen met geld nodig hebt om je weg te vinden. Je moet gewoon domweg GOED zijn en bereid zijn hard te werken om te laten zien dat je inderdaad goed bent en nog beter wilt worden. Voor een eigen topstal is het misschien wat anders. Maar ik vind de afwisseling en de vrijheid die ik heb in vergelijking met mensen die aan hun eigen bedrijf gebonden zijn, eerlijk gezegd heel erg prettig!
Er zijn zoveel mogelijkheden. In de diervoederbranche, in paardenwinkels, als vertegenwoordiger, hoefsmid, fysiotherapeut, evenementenorganisatie (Enorme evenementen als Indoor Brabant hebben bijv. jaarrond vast personeel, wist je dat?), reclame/marketing. De paardenwereld is "booming", de komende jaren gaat zich wel uitschiften wie de blijvers en wie de eendagsvliegen zijn. En dat er helemaal geen werk is, valt mij ook erg mee, en ook in het buitenland zijn best mogelijkheden. Het enige is, neem je de omstandigheden voor lief, want rijk word je er niet van. Maar ik ben de afgelopen 5 jaar precies 4 maanden werkeloos geweest, en dat was omdat ik tussen twee jobs in BUITEN de paarden aan het solliciteren was *grinnik*. En er zijn sites als EuroHorseGrooms en NHB-jobs waar je kunt inschrijven en solliciteren. Als je echt wilt, is er werk.

Succes met een keuze maken, er zijn al veel goede tips langsgekomen. De mijne is, als je er werkelijk voor wilt gaan, dan probeer het gewoon, maar wel met een diploma achter de hand waarmee je ook elders terecht kunt!

Groetjes
Licorne

Moderatoropmerking:
Ik heb reacties verwijderd die net waren geplaatst. Dit is een topic uit 2006, gelieve hier niet meer in te reageren (zie de grote rode waarschuwing die je krijgt in je reactie scherm, wellicht handig die ook even te lezen :)
Laatst bijgewerkt door Tanja op 28-05-10 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten verwijderd en opmerking toegevoegd.