Beenstand van paard = Erg ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Beenstand van paard = Erg ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 16:57

Haj,
Als je paard zijn voorbenen redelijk ver uiteen staan,kan dit dat problemen met het rijden,lopen,... opleveren ?

Dankje,
Eline

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:06

OemmiejO

Re: Beenstand van paard = Erg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:17

In de Franse stand ofzo?

Liene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 17:39

Nee,haar benen zijn recht ze staan gwn redelijk ver uit een.Wijde stand dus.

Heeft dit slechte gevolgen ?

Glitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:56

Ik denk dat je paard bodemwijd is.
Het is geen ramp, de ruimte tussen de hoeven is meer dan een hoefbreedte, en dus te groot.
De binnenkant van de hoeven wordt te zwaar belast, en daardoor kan het een soort van waggelende gang tot gevolg hebben.

Heeft je paard ook een smal front?

Liene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 19:04

Wat bedoel je juist met een smal front ?

Het is nog niet mijn paard,maar miss koop ik het.Het paard heeft goede afstamming (Clinton) en zal goed kunnen springen.Dit wil ik ook met haar doen,gaat die wijde stand daar gevolgen op hebben ?

Glitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:11

Een smalle borst, voorkant.

Ik denk dat het het springen niet zodanig zal beinvloeden dat het nare gevolgen zal hebben. Maar ik ben ook geen deskundige, en ik kan vanaf mijn schermpje ook niet zijn in hoeverre staat het bodemwijd is, dus ik zou er even iemand die er verstand van heeft naar laten kijken.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:42

Als het paard een brede borst heeft is het logisch dat ook zijn voorbenen verder uit elkaar staan.
Als je voor het paard gaat staan moet je een vertikale lijn te zien krijgen als je een denkbeeldige lijn vanauit het midden van het been naar beneden trekt.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:20

Als de benen van een paard van voren gezien, van boven naar beneden t ver uit elkaar staan terwijl de hoeven gewoon naar voren gericht staan, heet dat 'bodemwijd'. Als de benen (of één been) recht naar beneden lopen maar de hoef wijst naar buiten, dan is het Franse stand. Combinaties komen natuurlijk ook voor. Net zo als paarden waarbij er een 'knik' ik de voorknie zit, waardoor alles daaronder naar buiten, of juist naar binnen afloopt.
In principe zijn dit allemaal niet gewenste beenstanden. Bodemwijd is meer een schoonheidsfoutje MITS het paard bovenin even 'bedemwijd' is als onederin, de rest betekent dat er gewrichten ongelijk belast worden, de binnenzijde meer of minder dan de buitenzijde.
Dat hoeft geen problemen te geven, maar de kans is wat groter dan bij een correct gebouwd paard.
Ook kan de afwijking doorgezet worden in de beweging, en dat is voor de dressuursport niet fijn.
Paarden die bodemnauw staan of toontredend kunnen bij het springen meer moeite krijgen met het wegvouwen van de onderbenen. Dit is niet altijd zo. Bovendien zijn Clintons paarden die vooral op power en vermogen springen, en de techniek wordt dan iets minder belangrijk.

Waar het op neerkomt: bij een jong paard waarbij je de gevolgen op latere leeftijd nog niet kan overzien, is het een risico. Bij een 15-jarige die zware tour gestart is, tsja, al had ie maar 3 benen en waren ze allemaal krom, die heeft hoe dan ook bewezen dat ie er best mee overweg kan.
En paarden kopen is ALTIJD een risico (bel de eigenaren van Poetin maar eens op....).