Keuringsklaar maken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Motje

Keuringsklaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 11:48

Hallo,

Ik heb een 3 jarige merrie van 2002, en ik wil graag van de zomer met haar naar de keuring.

Nu vraag ik me af:

Als jullie je paard keuringsklaar maken, hoe doen jullie dat?

Oefenen met aan de hand lopen, en halthouden, gewoon verder onder het zadel rijden?

Oh ja, ik wil het graag zelf doen, en misschien gaat mijn instructrice haar voorbrengen.

Hoe en wat? Vertel het me maar!

Groetjes Monique

Durante

Re: Keuringsklaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:51

Ik wil van de zomer ook voor het eerst mee gaan doen met keuringen met mijn haflinger..
Ik blijf dit topic volgen

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:52

ik wil mijn kwpn merrie ook voorbrengen. Ik blijf het topic graag volgen. Er is in in zuid holland overigens een fokverening (VWF.NL) waar oefen dagen/avonden worden georganiseerd.

Durante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:54

pantarhei schreef:
ik wil mijn kwpn merrie ook voorbrengen. Ik blijf het topic graag volgen. Er is in in zuid holland overigens een fokverening (VWF.NL) waar oefen dagen/avonden worden georganiseerd.

Ooh;dat lijkt me handig!
Ben benieuwd of ze ook zoiets ergens in Groningen zouden doen...

batje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:58

Zorg dat je paard mooi in de spieren zit en gewend is mooi te dragen bij het voorbrengen. Dit kan je doen door bijgezet te longeren en met bijzets een stuk rechtuit te gaan. Voorbrengers kan je meestal huren.

Zorg dat je paard goed ingevlochten, gepoetst, geschoren etc is.

succes!

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:01

Een haflinger hoeft toch niet ingevlochten te zijn?

uffie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:16

Idd niet te lang doorrijden i.v.m. bespiering wij stoppen zo rond 6 week voor de keuring met rijden, dan worden ze ongeveer 1 a 2 keer onder het zadel gereden per week de rest gelongeerd.
Tevens wordt het voer aangepast.

Opstellen a.d. hand en stappen en draven over het harde kun je zelf heel goed oefenen, op de keuring zijn er verschillende voorbrengers die je kunt vragen om je paard voor te brengen.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:25

Als haar wilt laten (vrij)springen, dan zijn daar nog oefenavonden voor
Dan kun je ook beslissen of je je paard wel of niet bij de keuring laat springen (Als ze goed springt zeker doen en anders niet )
Vaak zijn er mensen aanwezig die er ook weer zijn bij de keuring. Ik heb toen nog wat tips gekregen

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:13

Citaat:
uffie26 schreef:
Idd niet te lang doorrijden i.v.m. bespiering wij stoppen zo rond 6 week voor de keuring met rijden, dan worden ze ongeveer 1 a 2 keer onder het zadel gereden per week de rest gelongeerd.
Tevens wordt het voer aangepast.

Uh, waarom niet rijden dan, daar krijg je toch ook bespiering van? Overigens is ze nu ruim 3 en rijd ik maar 2 a 3 keer per week en ca twee keer longe, vind ik genoeg voor zo'n jonkie. Ze is nog niet zo bespierd, maar ik weet ook niet hoe ik dat er goed aangetraind krijg. Dit werk doet ze nu sinds oktober. Ik zet ook altijd bij met longeren. Hoe pas je voer aan? gelukkig gaat ze wel weer op het land vanaf ca medio april

Redgirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:44

Ik weet niet of je de Bit wel eens leest? Daar heeft een heel artikel over paarden keuringsklaar maken in gestaan. Heb ik geschreven (daarom weet ik het). Ik weet alleen zo niet meer welk nummer dat is geweest en kan dat ook niet meer vinden op de site van Bit. Daarvoor zou je dan de redactie moeten bellen.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:48

Wij brengen onze paarden altijd weg als ze keuringsklaar gemaakt gaan worden. Nou moet ik zeggen dat de shows bij de Arabieren behoorlijk in trek zijn en veel mensen hieraan meedoen. Zie het als een soort officiele sport binnen de Arabierenwereld, net zoiets als spring- en dressuurpaarden, heb je bij de Arabieren ook de show(keurings) paarden.
Ik zie de 'amateurs' wel eens met hun eigen paarden martelen op de officiele keuringen en een prof weet precies waar hij op moet letten. Als mijn paarden naar de show gaan, wil ik wel graag dat ze er met de eerste prijs vandoor gaan, dus daarom in training. Ten eerste heb ik er de tijd niet voor (je moet er echt flink mee aan de gang gaan om ze op en top voor te brengen), ten tweede weet een proffesionele trainer precies waar de jury op let (minpunten van het paard verdoezelen, pluspunten naar voren brengen) wat te voeren aan het paard in training, waar te werken aan de bespiering etc.
En ten derde (op de dag zeg) vind ik het prettiger als het paard klaargemaakt en voorgebracht wordt door de trainer zelf. Gelukkig brengt je instructrice het paard voor las ik. Dat is echt veel fijner;
je kan dan rustig (alhoewel, rustig - de zenuwen spelen best mee ) en precies volgen hoe je paard loopt en daarnaast ook nog eens de concurrentie volgen. (als je zelf je paard klaarmaakt en voorbrengt, krijg je dat allemaal niet mee).
Het enige nadeel wat ik eraan vind is dat het toch best wat geld kost, je paard in training zetten. Organiseert jouw stamboek geen amateurkeuringen? (AVS wel). Erg leuk én leerzaam om eens aan mee te doen! Daarnaast kun je bij het AVS ook nog eens cursussen volgen in het trainen en voorbrengen van paarden om - als je het zelf wilt doen - de puntjes op de i te zetten. Succes in ieder geval!

Motje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 16:06

Het is een KWPN merrie.

Iig al bedankt voor de tips die ik nu alvast heb gekregen!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:16

Ik doe de keuringen altijd zelf. Heb ook meerdere rassen voorgebracht voor andere mensen. Ik oefen altijd een aantal kere per week het aan de hand mee stappen en draven en het netjes halthouden en opstellen. De rest van de training doe ik met longeren

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:14

@TS, paarden van mij zijn al vaak naar kwpn keuring geweest. ik heb hier pas iets over geplaatst op bokt en zal het je zo geven, daar staat het klaarmaken in, maar ok hoe het er op de keuring zelf aan toe gaat.

over de haflinger keuring daar heb ik er vorigjaar een voor gebracht en dit jaar weer. stap, draf en halthouden moet je thuis goed oefenen, ze hoeven niet geschoren te worden. manen mag aan een kan maar ook aan beide kanten. oren uitknippen, staart bij knippen. en alles lekker los laten hangen (staart dus niet in vlechten, manen en voorpluk ook niet)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:17

je moet lid zijn van het kwpn om deel te nemen aan de keuring.
je moet ook ruim van te voren al beginnen met oefenen (4kant staan, goed opengesteld enz.) als je paard goed kan springen kan je dat ook nog oefenen. het hoeft niet altijd een springgericht gefokt paard te zijn dat goed kan springen houd daar rekening mee.
zorg er oko voor dat je paard optijd geent is en dat je paard gechipt is. dat is heel erg belangrijk. niet geent of niet gechipt is zonder pardon naar huis!
je rekening nummer is ook verstandig om mee te nemen voor de machteging die je terplaatse in moet vullen
dan moet je je nummers nog ophalen etc. zorg dat je een uur van te voren aanwezig bent. het kan nl altijd inlopen (gebeurt niet vaak maargoed )
dan moet je paard eerst opstellen voor de jury buiten op het harde. eerst links dan rechts (of anders om). daarna heen en weer stappen. dan heen en weer draven. als je paard kreupel is oid dan word ie door verwezen naar een andere keuring. dan moet je wachten tot "de kooi" vrij is. als je aan de beurt bent stap je eerst een rondje, stel je weer voor de jury op (hoofd naar rechts). dan je paard los laten. hij mag met het vrijbewegen geen bescherming om. mocht je paard moeten springen dan amg je tussen door de bescherming omdoen. hij moet een lijntje springen. ik dacht kruisje, steiltje, oxertje. dan moet je je paard weer vastpakken, buiten de kooi wachten en als iedereen uit je groep geweest is gezamelijk rondstappen. dan krijg je de beoordeling.
als dat klaar is kan je gaan.

je paard word beoordeelt op: extrieur. beweging (hij krijgt apparte punten voor stap-draf-galop dat word eengemiddelde wat telt als "beweging". als laatste ook nog het springen als je paard gesprongen heeft.

dit komt uit dat topic waar ik het in mijn vorige post over had. dat stuk had ik daar getypt en had geen zin om het over te typen. het kan dus zijn dat er voor jou overbodige info in staat maar toch

Motje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 21:29

Heel erg bedankt voor de moeite in ieder geval!

Geent en gechipt is ze. Ook ben ik per 1 januari lid van het KWPN

Ik weet nog niet of ik haar ook vrij wil laten springen. Ik heb het 1x gedaan met haar en dat vond ze eng, maar het valt altijd te oefenen natuurlijk.

Wat voor voordelen zitten er aan als ik haar ook laat vrij springen? Zijn er veel mensen met 'dressuurpaarden' die ze laten springen?

Nog meer tips?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:44

als de "dressuur gericht gefokte paarden" techniek hebben laten zeze vaker springen. licht maar net aan de techniek. over het algemeen zijn het vaak tutjes die vinden dat hun paard alles goed kan maar er eigenlijk zelf de ballen verstand van hebben om het maar ff lomp te zeggen!

als je meer wil weten vraag het gerust!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:46

Uhh, wij hadden een KWPN die op papier ook dressuur gefokt was en die is anders wel dagkampioen geworden met vrijspringen met de stamboekopnamen. Dus vind het een beetje kort door de bocht wat je zegt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:49

karoliena, dan weet jij wel beter. ga eens een dag naar de keuring kijken welke dressuur gerichten paarden die geen techniek hebben moeten springen. kijk eens naar die eigenaren! dat zegt veelal wel genoeg

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:50

Ik heb het echt heel anders beleefd. Misschien dat het tegenwoordig zo anders is dan. Is al een aantal jaar geleden dat wij daaraan meededen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:51

tegenwoordig denk iedereen dat ie een leuk paard kan fokken, en dat het dan ook gelijk iets is. maar niets is minderwaard!
aak leuk voor de hobby, maar niet voor de keuring!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 07:40

Nog een tip, zet ze zeker een maand voor de keuring niet meer in de wei! Je krijgt een paard met een grasbuik anders en dat is iets wat ze niet willen zien. Laatste dagen niet te veel meer mee doen, om ze lekker fris in de ring te houden.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 08:00

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 08:04

En daarom hier een slotje.