Hoe rijden ze eigenlijk Shetjes in?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

saskiagek

Hoe rijden ze eigenlijk Shetjes in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 20:09

Hoe rijden ze eigenlijk Shetjes in? Kleine kinderen passen er toch alleen maar op en die kunnen meestal nog niet zo goed rijden?

Anne

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:11

Shetjes zijn erg sterk dus ook wat grotere kinderen passen er goed op. Ik denk (heb het zelf nooit gezien) dat ze het op dezelfde manier doen als met grotere pony's en paarden: gewoon beginnen met longeren en daarna er rustig een keertje op klimmen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:12

Gewoon op de zelfde manier als andere paarden. Ze zijn erg sterk en ze kunnen wel wat houden. En als je ze eerst zadel mak maakt en er zelf een beetje over gaat leunen is hij wel wat gewent. Dan kun je er best wel een kleiner iemand op zetten of een licht iemand. Over het algemeen zullen ze ook niet hevig gaan bokken ofzo als er iemand voor het eerst opzit aangezien ze vaak al wat druk gewend zijn.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:13

Ik weet dat Dennis hier op bokt shetjes inrijd. Zij is volgens mij volwassen, maar niet zo groot en heel licht.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:19

kop HAW daar staat dit topic viewtopic.php?f=10&t=518033 over een shetje(met idd een grote maar lichte ruiter erop) die net onder t zadel is,
als ze eenmaal ingereden is komen er kleine kindjes op

vind dat makkelijk kunnen, vind het wel storend als te grote ruiters er toch lang op blijven rijden, ga dan mennen ofzo denk ik dan

jacqueline

Re: Hoe rijden ze eigenlijk Shetjes in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:25

Die van ons is eerst voor de wagen beleert , het sturen enzo had ze allemaal onder knie , daarna is een vriendin er af en toe op gaan hangen en zitten.....
Op de andere shet van ons zijn ze gewoon opgegaan en eigenlijk pakte ze het erg goed op, is verders nooit beleerd, maar vind het wel heel erg leuk als er af en toe iemand op haar rug zit en rondjes loopt of een stukje het bos ingaat
Sommige zullen het allemaal toelaten maar er zullen er ook genoeg zijn die er niet van gedient zijn om er zomaar op te gaan.

De menshet is overigens nooit echt doorgereden onder het zadel, zij loopt vooralsnog alleen voor het wagentje.

annetjuh1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:45

Ik heb op mijn 13e een shetje gekregen en heb die zelf beleerd toen. Op wat bokken na, was ze hartstikke braaf, en ook mijn neefjes, toen 2, 5 en 7 konden er op..
Ik zou er nu nog wel oppassen omdat ik erg klein en ligt ben, maar doe het nietmeer, heb de tijd er niet meer voor..

Maar dus gewoon door een wat grotere ervaren ruiter (of ik een klein ervaren ruitertje)

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:49

Daar vragen ze hele stoere kaboutertjes voor.

Gewoon een niet te grote en niet te zware volwassene kunnen ze wel een paar keer dragen, daarna kunnen de meeste kinderen er wel mee wegrijden.

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:10

ik heb mn pony eerst voor de kar beleerd, en na een halfjaartje ofzo gewoon een keer op gaan zitten. Hij vond alles best en hij luisterde erg goed naar je stem (vanwege het eerst beleren voor kar).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:17

http://www.mijnalbum.nl/Foto=YEZIPDDS

zo

gewoon iemand met veel (in) rij ervaring die netjes rijd, waar je vertrouwen in hebt en niet al te zwaar is.
de shet van bovenstaande foto ben ik momenteel aan het corrigeren. gaat goed. zoals je ziet ben ik wel te lang maar niet te zwaar. lef heb ik ook, dus dat zit wel goed!

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:31

Een niet al te groot en zwaar persoon erop en karren maar.

Die van mij zijn heel mak, kun je zo op gaan zitten. Een shet is vaak niet zo moeilijk als een grote pony of paard.

Honeymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:35

Manon schreef:

Die van mij zijn heel mak, kun je zo op gaan zitten. Een shet is vaak niet zo moeilijk als een grote pony of paard.

Nee ze kunnen namelijk niet zo hoog bokken als een grote pony of paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:44

Manon schreef:

ik wil niet heel veel zeggen maar, over het algemeen zijn shets veeeel lastiger. het word zich voorgedaan als kinder pony omdat ze klein zijn en knuffel beesten. maar in veel gevallen is dat niet zo. ik geloof niet dat als jij een kindje had jij die op die shet zou zetten die ik nu corrigeer. ze bokken misschien niet hoog, maar wel gemeen, dus ook daar lig je zo af als je niet uitkijkt!

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:48

0ojannekeo0 schreef:
Manon schreef:

ik wil niet heel veel zeggen maar, over het algemeen zijn shets veeeel lastiger. het word zich voorgedaan als kinder pony omdat ze klein zijn en knuffel beesten. maar in veel gevallen is dat niet zo. ik geloof niet dat als jij een kindje had jij die op die shet zou zetten die ik nu corrigeer. ze bokken misschien niet hoog, maar wel gemeen, dus ook daar lig je zo af als je niet uitkijkt!

Je kan ze zo lastig maken als je zelf wilt, je bent hem toch niet voor niets aan het corrigeren neem ik aan. Je moet gewoon duidelijke grenzen stellen en niet bang voor ze zijn. En ik heb het ook niet over kleine kindjes, maar over grote kindjes