welk model dressuurzadel van Stubben?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

germie

welk model dressuurzadel van Stubben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 19:34

Ik ben aan het rondkijken naar een dressuurzadel. Eigenlijk staat het voor mij al vast dat het een aangepaste stubben wordt.
Maar welk model? Wrongen e.d. worden evt. naar wens aangepast, maar als het met een standaard zadel kan is dat mooi natuurlijk.

Zelf hou ik wel van een wat diepere zit. Ik wil dat het zitvlak uit 1 laag leer bestaat, dus geen naden e.d. op het zitvlak (ik geloof dat de Maestoso dat wel heeft). Verder niet al te veel wrong.
Verder moet het leer slijtvast zijn, ik rij altijd in de buitenbak, dus het zadel wordt dan zo'n 3-4 keer in de week met slecht weer nat en vies (zand en klei er op). De Siegfried VSS kan hier tegen, dus zoiets moet het ook worden qua slijtvastheid (al verwacht ik dat alle Stubbens prima zijn).

Welk dressuurzadel hebben jullie van Stubben en bevalt het? Wat zijn de evt. nadelen?

Skitter

Re: welk model dressuurzadel van Stubben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 08:22

Ik heb de Scandica dressuurzadel. Er werd mij verteld dat het een vzh > dressuur was maar dat is het niet, het is gewoon een dressuurzadel
Ik vind hem geweldig, hij heeft geen diepe zit, maar ik vind juist een ongedwongen vlakke zit fijner, ook beter voor een onaanhankelijker zit.
Wrongen zijn middel/groot, heel fijn. Geen teruggesneden boom oid, gelukkig. Hij is gewoon super en perfect voor mij! Past ook super op bijna elk paard!!

Ik vind ze ook gewoon zulke mooie zadels!

Nadelen kan ik zo niet bedenken, ik ben echt verliefd op mijn zadel!
Wel is de mijne tweedehands, en nogal versleten op de lepel, maar met rijden zie je er niks van. Verder is hij nog heel mooi zwart en de "Stubben" staat er nog heel mooi in de zweetblad

Er was laatst nog op bokt een Stubben Scandica DLPlus te koop, Super staat mooie stubben plaatje achterop, jammer dat ik die niet kon kopen, meisje vroeg maar ietsje meer dan dat ik voor de mijne betaalde....

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 09:24

Juventus en Maestro heb ik op gereden.
Beide super zadels. Al zit de Maestro net iets lekkerder ( is ook duurder )

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:26

ik heb een scandica dressuur extra, ben er helemaal verliefd op! zit heel fijn en ligt perfect op mijn paard. net gevuld door de zadelmaker en die was er helemaal lyrisch over hij is namelijk 4 jaar oud en dat kan je er absoluut niet aan zien. en dat terwijl hij niet geweldig onderhouden was. ik heb hem nu helemaal in de hamanol gehad en hij is weer als nieuw

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:36

Ik rijd mijn paarden met een Stübben Maestoso 2005. In dit zadel zit ik echt als een huis. Heeft een iets diepere zit, extra kniewrongen omdat mijn paarden iets rond afgedraaid zijn heb ik bij mijn kuiten ook een extra wrom zitten. Dit zorgt ook voor een hele stille beenligging.

Hier een foto van mijn maestoso. Ik heb ook wel op de scandic gereden, maar vind de maestoso toch fijner zitten voor mijzelf. Een aangepast zadel ongeacht welk merk ligt altijd goed op je paard natuurlijk. Mijn zadelmaker vertelde dat ze bij de scandig op bepaalde plekken ander leer gebruikten wat zachter was van kwaliteit en ook eerder hierdoor ging slijten. Dat zag je bij die scandic ook terug. Mijn Maestoso heb ik binnenkort 1 jaar en wordt veelvuldig gebruikt, hij is nog puntgaaf.

Ik heb wel wat kiekjes van mijn maestoso

Afbeelding

Afbeelding

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:10

Wij hebben de Scandica en de Maestoso (2 kleuren). De Scandica heeft idd grote kniewrongen waardoor je goede steun hebt. Het zachtere leer waar Rubywhite het over heeft, is Eland leer (vandaar de naam Scandica ook ) Ik vind beide zadels goed rijden, de 1 door de vrij grote kniewrongen de ander omdat het zitgedeelte iets minder spits is.
Beide zijn top zadels, gemaakt door een top zadelmaker maar dat wist je zelf ook al

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:46

Ik weet eventueel een Tristan DL met extra lange zweetbladen te koop, in nieuwstaat.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:54

Ik heb een Scandica Deluxe zadel en een Scandia Nova.
Beide zadels zitten geweldig!

De Deluxe heeft flinke kniewrogen, zodat ik wat steviger zit. Hij is nu 2 jaar oud en ziet er uit als nieuw.

De Nova heeft ietsje kniewrong, maar niet veel. Wel zit er op de plekken waar je knieën liggen zachte ribbeltjes leer, wat veel bij Ijslanderzadels zit. Dat zit stroef en geeft op die manier veel steun

Dit zadel is 7 jaar oud en je ziet uiteraard dat het gebruikt is, maar ziet er nog super uit naar gelang de hoeveelheid dat het gebruikt is.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 17:49

janinetjjj schreef:
Juventus en Maestro heb ik op gereden.
Beide super zadels. Al zit de Maestro net iets lekkerder ( is ook duurder )

En hoeveel duurder? Van wat voor leer zijn deze zadels gemaakt?

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:28

Let wel op: niet alle paardenruggen zijn geschikt voor een Stübben!!!!! Ook niet als er van alles aangepast wordt. Of je moet hem écht op maat laten maken, maar dan wordt het errug prijzig.
Ik zweer overigens wel bij Stübbens!

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 20:42

Knavia schreef:
Let wel op: niet alle paardenruggen zijn geschikt voor een Stübben!!!!! Ook niet als er van alles aangepast wordt. Of je moet hem écht op maat laten maken, maar dan wordt het errug prijzig.

Ik denk dat Mistral94 en ik een prima zadelmaker hebben hoor die echt een Stubben wel passend krijgt.

Midnight16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:47

Ik heb zelf een Scandica dressuurzadel waar ik heel erg tevreden over ben, hij ligt goed en blijft bij mij wel heel mooi. Ik heb ook bij de zadelmaker op de Stübben Maestoso 2005 gezeten, maar die vond ik veel te breed tussen mijn benen en zat voor mij dus daarom niet fijn

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:39

Ik rijd met een Stubben Tristan geloof ik, het leer is wat stroefig dus een stevige zit.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:34

germie schreef:
Knavia schreef:

Ik denk dat Mistral94 en ik een prima zadelmaker hebben hoor die echt een Stubben wel passend krijgt.

Dat weet ik wel zeker
Een goede zadelmaker kan deze zadels wel aanpassen, hij past het zonder problemen aan!
Erg prijzig kan ik het niet noemen het zit bij de service in. Koop je dus bij hem het zadel kost het je niks extra (op bepaalde dingen na) Hij blijft de zadels keer op keer kosteloos aanpassen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:47

Rij ook met een Scandica extra en m'n paard en ik zijn er allebei erg blij mee.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:47

Allemaal Stubben fans dus

OneDesire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 07:44

Ik rij met een Maestoso en ben er erg tevreden over. Zit heerlijk en ligt perfect!

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 07:45

Ik heb een Tristan Extra. Ben er zelf niet zo kapot van, maar het is een goed zadel en mijn zusje en moeder vinden het wel een fijn zadel.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:36

Knavia schreef:

In welk opzicht? Omdat stübben niet alle boommaten kan leveren? Dan kan ik wel indenken, maar goed hoeveel paarden hebben een dergelijke afwijkende boommaat nodig? Bij mijn andere paard hing het er net om, mijn zadelmaker (dezelfde als mistral94 en waarschijnlijk ook germie) zei dat het nog net kon met de stübben zadel maar dat het niet veel scheelde. Daar was hij wel eerlijk in, ik heb besloten met haar nog even te wachten tot ze volledig uitgegroeid is want als het dan toch om de boommaat te krap wordt heb ik aan het zadel ook niets meer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:43

Ik heb zelf een Meastoso en ben er tot op heden nog steeds prima tevreden mee!
Ook ik rij er in een buitenbak mee maar hij blijft er prima uitzien!

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:05

Ik heb een Tristan, en vind het een lekker zadel. Niet overdreven veel wrong en niet een hele diepe zit, maar wel genoeg voor mij.

Flabbergast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:20

Wij hebben een Maestro en die zit echt fantastisch!

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:12

Een maestro of maestoso? Heb je daar eventueel ook een foto van?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:16

Maestro, bestaat nl ook

Afbeelding