Wat moet je doen als je paard dit doet ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Wat moet je doen als je paard dit doet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 19:30

Haj,
Toen ik deze morgend onze arabische volbloed uit de wei haalde had zij weeral eens schrik van een wit plakaat dat tegen de kant lag.
Eerst wou ze er niet eens voorbij maar dan haalde ik haar plots toch over.

Ze liep wel mee maar draaide heel haar lijf weg,ze liep dus met haar lijf achter mij.Zo stapt ze op mijn voeten (pijnlijk ) .

Wat moet ik doen dat ze dit niet doet ?

_Marleen_

Re: Wat moet je doen als je paard dit doet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:36

Nou lijk ik misschien heel blond maar ik weet even niet wat wit plakaat is. Ik weet niet op welke plek het staat in het weiland?
Misschien kun je haar er eerst goed aan laten ruiken/zien zodat ze kan zien wat het is. Als ze wat rustiger blijft goed belonen. Verder zou ik het ook niet weten...

xxx

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:39

Zorgen dat je goed schouder aan schouder blijft lopen,eventueel een klein zweepje meenemen zodat je haar met je buitenhand{en zweepje dus} tegen haar buik aan kan tikken.

R0X

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:40

wit plakaat haha das gewoon een wit bord ofzo ... een wit ding..

je kan zijn hoofd dmv het halstertouw naast je houden, zodat hij niet met zijn edele voetjes boven op jouw edele teentjes gaat staan

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:42

Zweepje in je hand en als hij te dicht op je komt lopen, even een tikje, jezelf groot maken en even je stem verheffen. Hij mag best ergens "bang" van zijn, maar hij mag niet boven op je springen. Jij bent de leider.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:45

Veel mensen maken de fout om als een paard ergena bang voor is naar het paard t gaan kijken. Vaak kker je ook nog je rug naar het "enge" en dat geeft paarden geen vertrouwen.

Een paard zal van iets engs weg willen springen en nooit er naartoe dus zird dat je altijd tussen het gevaar of egne ding en je paard in staat.

Verder stel je het gerust Kijk zelf in de richting waar je heen wil en keer eventueel je rug of schouder naar het paard toe.

Zo geef je het paard de boodschap : Ik ben de leider volg mij maar. Beetje kletsen met je paard en belonen als het voorbij iets engs loopt.

Maar hij springt bijna altijd van een eng voorwerp af dus als jij dichter bij het enge staat springt hij nooit naar je toe en geef het paard de ruimte om afstand te nemen.

Liene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 19:46

@_Marleen_ : Als ik terug naar onze stallen loop staat mijn springspullen daar aan de zijkant.En dus ook een wit bord ( oz voor onder je sprong).Aan ruiken heb ik al zoveel keren gedaan maar ze blijft er zo voor opzij springen.

@roxje21 : Dat is net het probleen Haar hoofd blijft wel naast me maar haar lief lijfje gaat achter me lopen,ze loopt zo in een boogje .

findi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:18

vanwaar herken ik dat, oja van bij mijn paardje.
ja zweepje, dat zou misschien kunnen helpen maar mijn paard is redelijk bang van zo'n zweepje. Weet ze niet waar ze eerst bang moet van zijn.
ja je moet je leiderspositie behouden en het goede voorbeeld geven.

wat ik soms doe is haar schouder met mijn schouder wegdrukken naar het gevaar, zodat ze haar hoofd naar mij toe houd en meer bezig is met mij dan met het gevaar.(afleiden dus) als ze afgleeid is dan kan je tonen dat jij de leider bent. door je dominant op te stellen en vol zelfvertrouwen door te gaan (met het gedacht mijn paard gaat er niet van verschieten)
dat kan de grootste schrik wel laten afnemen.

R0X

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:37

diablo_zot schreef:

@roxje21 : Dat is net het probleen Haar hoofd blijft wel naast me maar haar lief lijfje gaat achter me lopen,ze loopt zo in een boogje .

Dan zoiu ik idd met je rechterhand het halster pakken, en je linkerkant een zweep. Als ze zich dan buigt, met d'r lichaam, dan een tik geven zonder te kijken en zonder het te laten merken dat jij het bent, vaak schrikken ze dan effe en kijken wel uit.

ellepel

Re: Wat moet je doen als je paard dit doet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 07:45

als er iets engs aankomt ga ik zo lopen dat ik tussen het enge ding en mijn pony inloop, springt hij dan opzij kan hij mij heel simpel niet raken..

ik reageer er dan verder ook niet op, wel probeer ik mijn pony erheen te leiden zodat hij van dichtbij even kan ruiken/kijken of t echt eng is..

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:05

Hoe ik het doe is gewoon stem verheffen en flink doorlopen, dan omdraaien en weer terug, net zolang tot ze er normaal langsloopt... ik laat mijn paard absoluut niet rustig kijken (dan lijkt het net alsof het ook werkelijk iets is waarvan ze bang van moet zijn, maar er is niets en ze moet zich niet aanstellen)

Bij mij werkt het aardig, in het begin keek ze overal naar en 'week' ze overal naar uit, echt alles was eng, en nu kijkt ze helemaalnergens meer naar.