Paard wandelen aan halster of hoofdstel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tizra

Paard wandelen aan halster of hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 18:48

Ik wil graag met mijn tinker buiten wandelen, maar hij is zo sterk. Inmiddels ga ik met hem langs verkeer, maar soms spurt hij er van door, en is dan moeilijk te houden. Natuurlijk is hij nog wat zenuwachtig omdat hij het nog allemaal moet leren.

Wandelen jullie met een jong paard van bijna 3 jaar aan halster of hoofdstel met longeerstukje ofzo? Lijkt mij als hij schrikt, dat ze in paniek kunnen raken als ze ook nog druk voelen van het bit. Maargoed hier heb ik geen ervaring mee. Weet wel dat je bij angst het paard geen pijn moet doen, omdat de angst dan verergerd. Wie heeft tips?

Barvrouwke

Re: Paard wandelen aan halster of hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:50

Het lijkt mij in deze situatie zeker niet onverstandig om een bitje in te doen.
Wel tevoren met haar oefenen op eigen terrein. Dat ze het bit voelt wanneer ze bijv. doordramt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:52

een rubber bitje kan dan iets vriendelijker zijn ( zacht rubber, en niet die harde plastic bedoel ik), maar denk zowiezo eerst in de bak gaan oefenen, veel, heel veel commando's gaan gebruiken, belonen etc..
dan moet t lukken!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:56

Meestal wandel ik gewoon buiten met een halster. Je zou een hoofdstel in kunnen doen als hij erg sterk en vervelend is. Ik zou zelf geen longeerstukje nemen. Als hij dan ineens naar voren gaat krijgt hij een ruk in zijn mond. Misschien een halster over het hoofdstel. Of met zn tweeen gaan wandelen. Is hij een hoofdstel en teugelhulpen al gewend?

Snoopytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:58

ellepel schreef:
een rubber bitje kan dan iets vriendelijker zijn ( zacht rubber, en niet die harde plastic bedoel ik), maar denk zowiezo eerst in de bak gaan oefenen, veel, heel veel commando's gaan gebruiken, belonen etc..
dan moet t lukken!

ik denk er idd ook zo over.... en als je gaat wandelen aan het halster zou ik steeds ff snoepjes geven. is je pony wel verkeers mak?? auto's? anders zou ik stoppen in een inham als er iets aankomt wat je pony eng vind, en goed belonen als je dat een paar keer oefend hoop ik dat het wat beter gaat.
succes ermee!

xxx muur

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:02

Ik denk niet dat het kwaad kan, als je er maar voor zorgt dat ze voor die tijd wel weet wat een bit inhoud en wat je er mee kan bereiken. Niet dat je het voor het eerst indoet en dan meteen gaat buitenrijden!

Succes er mee

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:07

Ik heb ook een 3 jarige en ik ging gewoon met haar wandelen met hoofdstel in en ik haalde de teugels eraf.
Ik deed dan haar wel aan het longeertouw maar zonder zo'n tussenstukje dan voelt ze het bit beter dan met zo'n tussenstukje als ze ging drammen.

Zo is zo ook met longeren met jonge paarden is het beter om geen tussenstukje te gebruiken.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:08

mijn verzorgpony is ook drie en we gebruiken gewoon een halster met een halstertouw, hij is wel heel sterk enzo, maja anders zit je zo aan z'n bit te trekken en dat is ook niet zo goed voor een driejarige

moniek_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:27

ik heb ook een jonge pony hij is nu bijna 3 en als ik ga wandelen gebruik ik ook gewoon een halster met een halstertouw maar ik vind dat als je pony nieuwsgierig is dat je hem dan ook wel even mag laten kijken overal en dat je hem niet te kort vast moet houden
(maar let wl altijd goed op!!)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:49

iig. géén longeerbitstukje!
Die dingen zorgen dat het bit ´schaart´ in de mond als je een gebroken bitje hebt, en zit zo tegen het gehemelte van je pony.
Ik zou gewoon een hoofdstel met bit in doen, en de lijn er dan doorhalen naar de andere bitring.

Neem als je paard bang is in het verkeer een verkeersmak paard mee als je gaat wandelen, zo leert hij dat het niet eng is.
Misschien is het slim om in deze eerste periode niet alleen te gaan wandelen, verkeer en paarden is toch altijd een beetje link, zeker als je als klein mensje met een groot paard bent dat het allemaal nog wat spannend zind. Wandel eerst op het erf, langs geparkeerde auto´s en dergelijke.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:51

wij gebruiken eigenlijk standaart om te wandelen of een hoofdstel of een hengstenbit. niks riskeren met een halstertje

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:53

Snoopytjuh schreef:
en als je gaat wandelen aan het halster zou ik steeds ff snoepjes geven.

En dan een verwend happerig paard krijgen? Of wat is je theorie hier achter?

Ik gebruik persoonlijk liever een kettinkje dan een hoofdstel. Zeker zo'n jong ding moet je niet gelijk afbluffen in z'n mond als hij een beetje spartelt. Is hij écht lastig langs de weg, dan heb je er op het eigen erf vast ook nog wel wat werk aan zitten en kun je beter nog even wachten met wandelen.

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:56

Ik wandel altijd met halster, maar dan wel met een hengstenketting onder de kin door.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:57

Ik zou kiezen voor een hoofdstel maar ja heel de tijd getrek in zijn mond is natuurlijk ook niet fijn... ik zou dan denk ik een halster met hengtenketting nemen, of een hoofdstel en daar over een halster of andersom..

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:58

Als ik echt specifiek ga wandelen, doe ik een bit in en een hengstenketting of longeerlijn.
Maar als ik alleen naar de bak ga, dan doe ik het met een halster en een hengstenketting.
Nou ben ik gestopt ermee.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:11

mijn 3 jarige wandel ik met hoofdstel met hengstenketting. In het begin had ik in geval van "nood" biks in mijn zak. Op het terrein oefenen met halt houden en brokje geven. Als ik nu zeg: kijk eensstaat ie gelijk stil. Kan wel eens makkelijk zijn, vooral bij die jonge grote paarden

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:08

ik heb met mn shet altijd met halster gelopen wat prima ging alleen de laatste paar maanden is ze zo druk dus dan maar hoofdstelletje in.. hoop dat ze snel weer rustiger word en met halstertje kan, vind ik zelf makkelijker en kan ik dr af en toe is wat laten weten

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:29

Snoopytjuh schreef:
ellepel schreef:

en als je gaat wandelen aan het halster zou ik steeds ff snoepjes geven.

xxx muur

Zeker geen snoepjes gaan geven, daar krijg je strontvervelende paarden van. Luisteren is luisteren en belonen met je stem of zachte klopjes op zijn hals geven als hij het goed doet.

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:37

Vind ikook, en een bit in is echt niet slecht voor je paardje hoor, zo laat je hem ook wennen, maar ik zou geen longeerstukje er bij aan doen, dat schuurt erg!

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:22

Ik zou op het erf en in de bak eens goed met je paard aan het werk gaan,
Dat hij stopt wanneer jij het wil,dat hij stapt en draaft aan de hand wanneer jij het wil,

Dus elkaar beetje leren kennen kwa lichaamshouding en hoe je daar alletwee op reageerd,
Dit kan namelijk op straat erg goed van pas komen!

Met enge dingen kun je je paard geruststellen,
Ook kun je een bitje indoen maar vaak blijven paarden dan toch rennen,

Succes!

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:47

Woogy schreef:
wij gebruiken eigenlijk standaart om te wandelen of een hoofdstel of een hengstenbit. niks riskeren met een halstertje

edim..

( woogy: kom je tegenwoordig wel erg vaak tegen)

Linnie815

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:59

Ik wandel met (touw)halster en een lang halstertouw (leadrope). Mijn merrie werd in begin helemaal druk buiten het erf. Maar ik heb tijdens mijn les gewoon eens gevraagd hoe ik beste kon wandelen. Kreeg een paar goede tips waardoor het voor haar duidelijk werd dat ze me niet mocht inhalen. Werkte van begin af perfect en sindsdien wandelen overal, altijd super gegaan.

Ik ben rest eens dat je eerst goed op eigen terrein moet oefenen, zodat je veilig buiten aan de slag kunt. Zorg in bak voor wat obstakels en oefen daarmee.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:09

3jarige daar wandel ik altijd met een hoofdstel(en dus bit), longe en m´n rijzweepje. dat heb ik altijd bij. en af en toe krijgen ze een kleine beloning in de vorm van biks.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:12

ik wandel met mijn verzorgshetje altijd met een halster.. die kan af en toe ook heel erg sterk zijn, en ze gaat vaak met haar hoofd naar beneden om gras te plukken maar dat word langzamerhand wel minder gelukkig maar een shetje is natuurlijk niet zo sterk als een tinker dus het is misschien in jou geval wel handig om het met hoofdstel te doen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:13

Ik wandel met mn pony altijd met hoofdstel. Anders is meneer soms niet meer te houden.