Welke spoor gebruiken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Adiance

Welke spoor gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 18:44

Ik heb een pony die altijd heel erg aan het been is en ook goed voorwaarts. Toch zit ik erover te denken om sporen te nemen omdat ik de laatste tijd bij het dressuur rijden merk dat mijn beenhulpen niet meer helemaal doorkomen.
Veder zit ik er ook over te denken omdat ze bang is voor de zweep en deze dus niet kan gebruiken als hulptikje bij oefeningen.

Is het verstandig om sporen te kopen en zo ja welke? Nog één vraagje, kunnen ze ook om je thermolaarzen en gewone laarzen?

Alsvast bedankt,

Liess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:48

Sporen zijn een verfijning van de hulpen, het zal dus die hulpen niet vervangen. Ze is goed voor het been, nou super toch?

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:52

gewoon een zweepje proberen, eerste keer alleen maar vasthouden en evt aan laten wennen door de zweep in gesloten hand te houden en daarmee over de hals te aaien. Ikzelf rij een paard wat bang is voor de zweep en misschien wel mishandeld is geweest. Ik leg de zweep alleen aan, en hij weet genoeg.

_Dunja_

Re: Welke spoor gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:54

Ik vind dat als het nodig is om met sporen te rijden dat je paard dan niet goed aan het been moet zijn.
Je schrijft zelf dat jou paard goed aan het been is dus dan zou ik niet met sporen gaan rijden hoor...
Zou er eerder voor kiezen om met instructie er toch doorheen proberen te rijden.

Adiance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 18:57

Het is bij mij zeg maar echt een probleem, heb het al vele male geprobeerd te rijden met zweep en ernaast lopen met zweep maar ze raakt echt in paniek.

Ik wil ook sporen voor de verfijning van de hulpen want dat is dus een beetje het probleem misschien heb ik het niet helemaal goed uitgelegd .
Ik wil het zeg maar gewoon proberen met sporen om te kijken of ik daar beter resultaat mee krijg voor ons beiden!

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:00

Sporen zijn echt ter verfijning van je hulp, maar als jij denkt dat je dat wil gaan gebruiken, dan probeer je het toch een keer, en als je merkt dat het niet goed gaat dan stop je , en als het wel goed gaat, kun je het mischien wel vaker proberen,

Dat is mijn mening dan he !
Liefs Jolien

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:02

Ik zou gewoon met een kort spoortje beginnen zonder wieltje.
Is er niemand op stal van wie je een spoortje kunt lenen om te proberen?

_Dunja_

Re: Welke spoor gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:09

Dan zou ik beginnen met van die korte botte spoortjes.

Adiance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 19:11

Nou ik wou zeker geen wieltje hoor! maar ik sta niet op een stal zeg maar dus ik denk niet dat ik ze makkelijk van iemand kan lenen, maar ze zijn ook niet heel erg duur toch?...

Maar ik wil het inderdaad gewoon graag proberen en als het niet gaat dan gaat het niet.. Ik geloof wel dat de vorige eigenaresse er ook mee reed maar dat weet ik niet helemaal zeker, misschien kan ik haar ook wel even opbellen, goh dat bedenk ik me nu pas..

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:18

Ik zou in jouw geval zeker een spoortje proberen. Het feit dat ie al goed aan het been is, is juist een teken dat jullie klaar zijn voor een spoortje. De basis zit er goed in, dan kun je nu gaan verfijnen.
Met een spoortje kun je preciezer zijn, wat vooral bij de moeilijker oefeningen van belang kan zijn. Bovendien kan je nog lichter inkomen, zeker bij buiging kan dat een groot voordeel zijn.
Neem gewoon een niet te lang knop spoortje (of een recht spoortje). In het begin vrij laag hangen, dan prik je er ook niet per ongeluk mee.

Beter een spoortje dan een zweep, als je niet met beiden wil rijden. Door een zweep wordt de hand waar je de zweep in hebt altijd stugger. Daar is niets aan te doen. Het beste is dus geen zweep vasthouden. Een spoortje heeft dat nadeel niet. Bovendien kun je met een zweepje niet je hulpen gaan verfijnen bij een oefening.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:20

Ik zou maar beginnen met een heel klein knopspoortje. Sporen kunnen niet over thermolaarzen bij mij, maar wel over schoenen enzo.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:26

Het kleinste spoortje dat ze hebben bij de ruitersportzaak is een mooi begin.

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:46

Vind ik ook!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:49

zo klein mogelijk knopspoortje.
N.B. een goede ruitersportzaak heeft dames- en herensporen!
Verschil zit 'm in de wijdte van de enkel.

Adiance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 22:04

Bedankt!!