mij paard eet stro

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

stefffie

mij paard eet stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 17:18

hallo,

ik heb gehoord dat als je paard stro eet dat ze dan koliek kunnen krijgen.. dus ik wilden jullie vragen:
is dat zo dat een paard koliek krijgt van stro eten?
als dat zo is wat is daar een goede oplosing voor?

bedankt

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:20

elk paard eet wel stro, enkel als je paard echt zn stal oppeuzeld moet je idd wel uitkijken!

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:21

Oh ja en een oplossing, je kunt hem evt. op zaagsel zetten!

Issake

Re:

mijn doen het al 5 jaar, en nog geen probleem ùmee gehad. maar het is wel zo dat ze er koliek van kunnen krijgen, denk dat een beetje afhangt van paard tot paard. sommige zijn er gevoeliger voor

Anoniem

Re:

Nee het is niet zo heel erg als je paard stro eet. Mijn paard eet ook vrij veel stro uit verveling. Geef hem genoeg hooi/kuil zodat hij daar genoeg aan heeft. Veel beweging laat hem niet de hele dag op stal staan, en geef hem evnt een speeltje en zorg dat hij contact met andere paarden kan maken als hij op stal staat.

Sommige paarden reageren anders op stro eten als andere. Ze kunnen wel koliek kijgen als ze erg niet tegen kunnen. Ik zou me er niet al te druk over maken.

Sjoert

Re:

Op zich zou het handig zijn, als je zou wachten tot een mod je andere topic verplaatst heeft.
Ik zal je andere topic dat nu net op VMR staat, sluiten.

Joyce1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:28

Die van mij eet ook best wel veel. Ik was aan t begin ook een beetje bang, maar een andere pony daar die doet t ook, dus maak me nu geen zorgen

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:32

die van mij eet ook stro....de meeste paarden wel...heb hier nog nooit problemen mee gehad hoor...maak je maar niet druk....op zaagsel zetten is een oplossing alleen daar ben ik tegen...ik vind dat je paard wat te doen moet hebben en met zaagsel kan dat niet.

stefffie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 17:35

ik ben blij om te horen dat het niet zo erg is!!

marlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:37

ze kinnen er eventueel koliek van krijgen, als ze echt heel veel achter elkaar eten. maar in princiepe is stro gewoon ruwvoer, en best gezond voor je paard, ze krijgen er vaak alleen wel een dikke buik van. het gaat er dus mee om hoeveel ze in 1 keer/ achter elkaar op eten. dit heeft te maken met de overgang van maag/blindedarm of blindedarm/ dikkedarm (in elk geval in die richting) het voer moet dan een soort 'hoekje' om en als er veel ruwvoer/ stro in 1 keer doormoet, kun je nagaan dat dit kan gaan verstoppen, en dus koliek veroorzaakt.
je kan hem eventueel op zaagsel zetten.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:37

Ik zou er wel op letten dat het fris en droog stro is, geen beschimmelde muffe bende.
Mijn paard at het ook altijd, en flink ook.
Nooit problemen mee gehad gelukkig.
Nu staat ze overigens op vlas, en ze is een stuk minder 'buikig'.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:38

wat het vervelende met zaagsel is dat het eten van zaagsel echt heel slecht is. paarden di altijd gewend zijn geweest veel stro te eten, zetten dat door op het zaagsel en daar kan je erge koliek van krijgen.
je moet hem dan wel meer en vaker kuil/hooi geven en gewoon wat stro, zodatie wel wat kan knabbelen, maar niet de hele stal leeg vreet.

maar wat is veel stro eten?? het hangt er van af hoeveel je erin gooit en hoeveel er over is na 1 dag. als je er 3 plakken ingooit(van die grote) en de volgende ochtend ligt er alleen mest met wat vieze sprieten, dan kan je spreken van veel stro vreten.

stro is ook ruwvoer, er zit lang niet zoveel in als in hooi/kuil, vandaar dat hun ruwvoer behoefte ook niet uit alleen stro kan worden gehaald.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:41

volgensmij heeft er ergens ook een artikel over zaagsel in een blad gestaan dat er giftige stoffen in zitten en als ze dus zaagsel binnenkrijgen (bijv. perongeluk door het kuil) dat ze daar dan behoorlijk ziek van worden. iemand ook gelezen dat stuk?

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:43

Al onze paarden eten stro.
We hebben 1 paard dat koliek gevoelig is en die heeft van het stro nog geen koliek gehad

Tatjanaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:44

Mijn Welsh heeft vorige week nog ernistige verstoppingskoliek gehad door stro. Ze is een bekende stro-eter, maar omdat ze genoeg drinkt is het niet zo schadelijk. Omdat afgelopen 2 weken de drinkbakken waren afgesloten ivm vrieskouw (zodat ze niet zouden bevriezen/barsten) Kregen ze uit spacitonnen water. Ze had toen niet genoeg...

Verder kan je een appel ophangen om haat 'bezig' te houden. Want je zei al dat ze het uit verveling doet.

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:48

Ik wist niet eens dat het erg was, volgens mij eten alle paarden wel stro uit verveling.. Mijn verzorgpaard zn stal is af en toe wel half leeg en de andere helft zit onder het stront, maar das meestal wel op de dag dat ze zn stal weer gaan doen..

roooosje

Re: mij paard eet stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:49

misschien is het een idee om hooi te geven in een hooinet, en dan twee over elkaarheen. Is ie lekker lang bezig met eten. Het verhelpt het stro eten natuurlijk niet echt, maar omdat ie langer met z'n hooi bezig is, eet ie misschien minder stro.
(zomaar ideetje, heb er geen evaring mee, t paardje wat ik rijd eet het niet maar gooit het over de staldeur, in de voer- en drinkbak ) (ach ja elk paardje heeft wel wat... )

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:49

heey

mij paard heeft soms een periode dat hij bijna zijn hele stal opeet. Hij heeft nog nooit koliek gehad. (over bijna heb ik het over dat er nog voor mij doen een klein laagje stro ligt)

Maar terwijl ik een paard ken die niet veel stro eet. En die heeft wel in 6 maanden tijd paar keer koliek aanvallen gekregen. Ik denk dat het er ook aan ligt of je paard er gevoelig is of niet.

stefffie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 19:38

Ik zou er wel op letten dat het fris en droog stro is, geen beschimmelde muffe bende.
Mijn paard at het ook altijd, en flink ook.
Nooit problemen mee gehad gelukkig.
Nu staat ze overigens op vlas, en ze is een stuk minder 'buikig'.

wat is vlas?

Tellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:39

Er azijn overheen spuiten. Verzorg paard doet het ook.
Na het azijn is dat een stuk minder geworden.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:44

die van mij eet ook veel stro. Vast niet uit verveling, want ze staat alleen 's nachts op stal.
Ze heeft niet zoveel hooi omdat ze wat moet afvallen. daardoor gaat ze nog meer stro eten.
overigens als die van mij geen stro kan eten, raakt ze aan de dunne. Dat kan dus ook.

Ik zit er dus niet zo mee. Als je haar op zaagsel zet, kijk dan uit dat ze dat niet eet. Ik heb eens een paard verloren door verstoppingskoliek, veroorzaakt door zaagsel eten.

Mocht je niet willen dat ze haar stal leeg eet, dan kan je met een plantenspuit er iets vies overheen sproeien.
heel effectief en onschadelijk is een oplossing van groene zeep. Sommige mensen sproeien ook mestwater.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:45

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:18

Een beetje is niet erg, maar als het teveel word, kun je je paard beter op vlas of zaagsel ofzo zetten.

stefffie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 20:22

alvast voor jullie tips en steun..!!
maar als jullie nog maar weten en ideen hebben zijn ze welkom!!

xxliesjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:38

Haaii Meisjj...
nOu iiCk heb het al gezegt tegen jj...
en sas eet volgensmii niet zoveel stro...
Maar anders moet jj ff zaagsel vragen bij stal!!
en anders neit zo veel stro in jj stal leggen..
want zoveel stro heb jj ook wiir niet in jj stal liggen...en jj paard die eet ook niet zoveel stoor als sun:p
Maarja ik zou gewoon ff vragen of jj op zaagsel mag staan;)
doeiidoeiii kuszzz lisa