zadel voor buitenritten voor paard met bouw van fjord/haf

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daisyhaf

zadel voor buitenritten voor paard met bouw van fjord/haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 13:10

Ik ben op zoek naar een nieuw zadel. Het zadel is voor een brede haflinger, met een brede en lage schoft. en de ruggengraad ligt "in" de rug (dus de bovenkant van de rug is vlak). ook heeft ze een beetje een korte rug (zoals bijna alle haflingers).
Welke zadels (die geschikt zijn voor (lange) buitenritten) hebben jullie voor deze paarden? En bevalt dit zadel?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:19

ik zou een Podium nemen!

Phrono

Re: zadel voor buitenritten voor paard met bouw van fjord/ha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:22

Ik maak in de zomer lange buitenritten gewoon met een dressuurzadel. Ik heb sinds kort een wintec zadel en die zit prima, lange buitenritten heb ik er nog niet meegemaakt. Misschien is boomloos iets? Ik heb er verder geen ervaring mee, maar het schijnt wel lekker te zitten.

keetieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:38

barefoot:) ben ik zelf helemaal gek van!! zit lekker en mijn paardje loopt lekker eronder..vooral als de ruggengraad diep ligt is dit een super zadel!! **aanrader!

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:39

keetieee schreef:
barefoot:) ben ik zelf helemaal gek van!! zit lekker en mijn paardje loopt lekker eronder..vooral als de ruggengraad diep ligt is dit een super zadel!! **aanrader!

ben ik het helemaal mee eens!

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:06

Antheman schreef:
ik zou een Podium nemen!

absoluut nket, de podium bomen ziojn erg smal en vaak niet geschikt voor paarden met brede schouders

sanapril

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:09

ik stem voor een boomloos barefoot....
Zit heerlijk en is vriendelijk voor je paardje

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:25

Ik rij (lange) buitenritten gewoon op mijn 'gewone' veelzijdigheidszadel. Gaat prima en ik vind mijn zadel gewoon lekker zitten (haha al zijn de meningen daar wel over verdeeld, want ik ken ook wel mensen die mijn zadel ruk vinden zitten -'t is een Stubben-).

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:45

als je een ieuw zadel wil aanschaffen is misschien de massimo trail wel iets voor je, ken een aantal enduranceruiters do\ie er op over gestapt zijn en het heerlijk vinden rijden.
zelf zal ik gaan voor een western

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:49

boomloos barefoot ik wil nooit meer iets anders

het weegt ook lekker weinig

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:54

Ik ga ook voor de barefoot

Maar je hebt ookbrede ponium bomen hoor, en de panels (wat bij een ormaal zadel de kussens zijn) zijn helemaal verstelbaar en opvulbaar, dus het zou moeten kunnen
Maar die zijn wel een tikkie duurder dan de barefoot, en imo ook lang zo lekker zacht en warm niet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:13

boomloos zal ik eerst op proef nemen als je die wilt, vak rijd je de rug van je paard ermee aan gort ( hoeft overigens niet alijd hoor voor ik bokkers over me heen krijg )

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:20

Als je er een geschikte pad onder doet is er niks aan de hand hoor Met een zadel met boom kan je bij verkeerd gebruik net zo goed de rug beschadigen, dat heeft niks met boomloos te maken.
En al zou het waar zijn, merk je dat nog niet in die week dat je hem op proef hebt, das dan veel te kort.
Cinnepin, je moet geen uitspraken doen als je de feiten niet kent

Maar een zadel op proef nemen is wel een goed idee, ook voor jezelf. Kijk is op www.boomloosrijden.nl , daar staat veel info ook.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:27

wie zegt dat ik de feiten niet ken dan?
Misschien heb ik wel een vriendin die zo'n ding had??
en het afgeraden is door de DA omdat er dus geen boom in zat en je dus weinig vrijheid over houd op de rug???

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:33

Dus omdat je 1 iemand kent die een boonmloos zadel heeft ken je gelijk alle feiten? Hmm.
Als je een goede pad onder je boomloos doet is er niks aan de hand, bij de meeste paarden. Behalve soms bij paarden waar bijvoorbeeld de ruggengraat erg bovenop ligt, maar dat is hier niet het geval.
Verder heeft de rug in het algemeen juist wel veel meer vrijheid omdat een boomloos mee beweegt.
Maar niet elk paard is hetzelfde idd, maar dan kan je niet zeggen dat je met een boomloos 'vaak' de rug van het paard 'aan gort' rijd.
Vraag me af waarom endurance ruiters dan ook boomloos rijden.

Maar goed, we weten allemaal wel dat je nu gewoon met mij in discussie gaat omdat je het niet kan hebben hoe ik in sommige topics op jou reageer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:36

dat is helemaal niet waar! ik geef alleen mijn mening over een boomloos zadel en jij reageert gelijk op mij

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:36

Nou, als je na 1 ervaring al mag aannemen dat iets VAAK gebeurt, dan heb ik er ook nog wel eentje.

Ik weet dat het VAAK wel goed gaat met boomloze zadels, mijn stalgenootje heeft er een. Ook voor een haf en ik geloof dattie prima bevalt, je zou haar kunnen PB'en voor ervaringen uit eerste hand. Ze heet Alet hier op bokt (dit is gericht aan de ts).

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:39

[Edit Ellende: persoonlijke vete verwijderd]

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:40

Geen persoonlijke vetes op bokt uitvechten aub, lijkt me behoorlijk off topic.

On topic dus weer aub?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:41

ik heb het op bokt ook ergens gelezen in een ouder topic dat er menig mensen waren die er zo over dachten vandaar dat ik hjet woordje vaak gebruikte maar ik zei al niet altijd . Ik denk dat ej zoiets gewoon even moet proberen..voor jezelf en voor je paard, het is natuurlijk totaal wat anders dan een boomzadel

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:45

Met een GOEDE pad (geschikt voor jouw gewicht èn geschikt voor het paard) en een boomloos zadel kun je volgens mij heerlijk en lang rijden, en er allebei plezier aan beleven!

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:47

TS, je moet maar is het topic over boomloos rijden in de Huiskamer gaan lezen, daar staan namelijk wél de goede feiten in

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:53

Yep, een barefoot is heerlijk voor lange ritten
Misschien kun je eens een testzadel aanvragen.

daisyhaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 08:40

ik heb een barefoot testzadel besteld. als het goed is, is hij over een paar weken binnen. ik ben benieuwd.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 08:45

ik heb een paard dat veel zwaarder is dan een Fjord of een Haf (een Noriker) en ik ben nu bezig met mijn 3e boomloze zadel, eerst een 2e hands Barefoot gehad, toen een nieuwe Barefoot en nu een Torsion die ik op maat heb laten maken voor mij.
Voor ik op boomloos overging, heb ik 6 verschillende boomzadels gehad, die allemaal te smal waren en weggleden, tot een in het Gooi zeer bekende zadelmaker zei dat er geen zadel voor dit paard was en dat ik maar moest gaan mennen..........