Goede bodem buitenbak

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Henla

Goede bodem buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 11:48

Wat is een goede bodem voor een buitenbak waar je (bijna) het hele jaar in kan rijden? En wat zijn de kosten om een bodem voor een buitenbak te laten aanleggen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:24

Op de stal waar ik sta hebben ze een all wether bak. Ik ben daar zeer over te spreken een erg fijne bak en bijna altijd te rijden.

Henla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 14:59

Wat voor zand hebben jullie in de buitenbak liggen en waar hebben jullie dat vandaan? Hoeveel heb je nodig voor een bak van 20x40

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:01

ik rij bij Agterberg, wij hebben dus ook zo'n bodem
www.agterberg.com
het is alleen geen goedkope bodem...

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:53

henla wat wil je er in rijden?
als je bijv stops of spins wil rijden is een achterberg of eb en vloed bak weer niet handig.
een bodem met leem en zand of vilt en zand werkt wel goed
maar voroal vilt moet je wel vaak slepen!

Henla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 21:05

Mijn doel is niet om stops te trainen in de buitenbak. Een keer een spin moet er wel in te doen zijn.
De bak moet verder snel opdrogen en (bijna) altijd berijdbaar zijn.
Maar wat voor zand moet dat dan zijn? Maakt dat nog uit?
Laatst bijgewerkt door Henla op 08-01-06 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilde_92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:06

Swanenberg??
Is igg goedkoper dan Agterberg..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:13

Henla, je zou WTLFJ eens een PBtje kunnen sturen. Ik heb daar een tijd op stal gestaan en eerlijk is eerlijk, ik heb die bak echt nog nooit langer dan een uur nat gezien. Hij was redelijk aan de zware kant, maar qua drainage super.
Dat is een beetje het probleem aan 'deze kant van het land'; ik zie geen hond die een fatsoenlijke drainage onder z'n buitenbaan heeft liggen hier...

rhijnauwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:31

susan schreef:
als je bijv stops of spins wil rijden is een eb en vloed bak weer niet handig.

stops en spins gaan prima in een eb en vloed bak hoor! het ligt er maar net aan hoe hoog je het waterpeil zet! een western rijdende pensionklant is zeer te spreken over de bodem www.manegebodems.nl

er zijn overigens al diverse topics geweest over bodems, probeer de zoekfunctie eens

Henla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 21:35

@ Sonja volgens mij hebben we nu thuis ook geen drainage onder de bak, maar hij is wel altijd snel droog....Geen idee eigenlijk wat hier voor bodem in zit. Zal de buurman eens vragen

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:10

Jannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:27

ik heb deze zomer een bak aan laten leggen, het zand wat er in ligt komt gewoon uit de grond....
Met een grote kraan is gewoon de hele boel omgehaald. De bak was eerst heel zwaar, maar het wordt al beter, de bak is snel weer droog tot nu toe. Het is mooi zand.
Maar ik heb de bak voor mezelf, ik rij er alleen in en mijn paard staat er nu overdag ook in.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:50

Het ligt er helemaal aan op wat voor grondsoort je woont. Jullie hebben dan zandgrond en geluk. Wij hebben hier in de polder zware klei en dat is k*t. Dit moet je echt afgraven en draineren. Je moet er goed schoon zand opdoen en dan naaldhoutchips. Mijn bak is zo aangelegt en is super. De bodem ligt er nu 8 jaar en ik heb de pest dat ik hem niet mee kan nemen naar Belgie.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 09:17

Jannie schreef:
ik heb deze zomer een bak aan laten leggen, het zand wat er in ligt komt gewoon uit de grond....
Met een grote kraan is gewoon de hele boel omgehaald. De bak was eerst heel zwaar, maar het wordt al beter, de bak is snel weer droog tot nu toe. Het is mooi zand.
Maar ik heb de bak voor mezelf, ik rij er alleen in en mijn paard staat er nu overdag ook in.

Daar wordt hier dus flink op gecontroleerd. Het is verboden om de natuurlijke grondlagen te veranderen.

Jannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:14

Sonja schreef:
Daar wordt hier dus flink op gecontroleerd. Het is verboden om de natuurlijke grondlagen te veranderen.

Goh, daar heb ik nog nooit van gehoord, je mag het er dus wel uit halen en er zand in doen, maar niet het zand wat eronder zit naar boven halen.......
Dat vind ik erg raar. Hier in de buurt is het vrij normaal dat de bak zo wordt aangelegd.

Ik ken iemand die bij milieu bij de gemeente werkt en zij heeft mij verteld dat het per gemeente verschillend is wat wel en niet mag.
Soms is een melding geven al voldoende, soms moet er een vergunning aangevraagd worden.

Henla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 13:36

Oh, dat wist ik ook niet. weet wel dat mn vriends zusje dat ook heeft laten doen en daar verder nooit problemen mee heeft gehad...

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:00

Ligt er helemaal aan welke gemeente je woont en hoe je woont. Ik heb er iig nog nooit van gehoord dat dat niet mag!

Henla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 09:28

Zal eens even gaan navragen bij de gemeente....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:35

Wij hadden het er toevallig laatst met de stalhouder over omdat ik niet tevreden ben (zacht uitgedrukt) over de buitenbak. En op iets diepere lagen zit hier van dat prachtige en lekker rijdende gele zand. Dus ik dacht 'afgraven, puin eronder voor afwatering, zwart zand, doek, geel zand' maar dat bleek dus niet te mogen

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 13:02

Nooit geen doek gebruiken!!! Die hangt na een tijdje aan je trekker vast. Ik heb dat op 2 verschillende stallen meegemaakt.
Puin ook nooit doen, want dat komt omhoog net als het doek. Je krijgt dan puin door je goede zand heen. Dat is heel erg zonde van je bodem.
Als er geel zand zit, dan is het alleen de bodem omdraaien en meer niet doen. Hij zal wel zwaar worden, maar dan kan je een toplaag van naaldhoutchips er op doen. Je heb dan een super bak.

Ik heb er nog nooit van gehoort dat je niet een bodem mag draaien. Heel veel bakken op zandgrond zijn gedraaid. Dit is het goedkoopste wat je maar kan denken. Ik zit hier op zware klei en heb dus een laag moeten afgraven. Ik heb geen doek in mijn bak en de bak blijft super te rijden.

Jol1

Re: Goede bodem buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:30

Als je net als bij ons kleigrond hebt met drainage, dan ontkom je er niet aan om doek te gebruiken. Er is wel een goed alternatief zoals de bodemroosters maar die zijn ontzettend duur. Het ligt dus ook aan ondergrond waarop je de bak wilt aanleggen.

PhiaBink

Re: Goede bodem buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:09

Jol1 schreef:
Als je net als bij ons kleigrond hebt met drainage, dan ontkom je er niet aan om doek te gebruiken. Er is wel een goed alternatief zoals de bodemroosters maar die zijn ontzettend duur. Het ligt dus ook aan ondergrond waarop je de bak wilt aanleggen.

Ik heb geen doek in mijn bak en mijn bak is super. Ik woon in de polder op zware klei grond?????? Wat denk je van een commerciele gedachte van een bodemleverancier
Een bak op kleingrond moet je draineren en een cm of 20/30 af laten graven.

AlexandraM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:16

dan vraag ik me even iets anders af... welke bodem(s) zijn het beste voor binnen en/of buitenbak als men zowat alles erin wilt kunnen doen.

- rijden. dressuur, springen, western, Vrijheidsdressuur.
- trainen, zadelmak maken,longeren
- niet stoffig (niet fijn voor paard maar ook niet voor ruiter)
- moet goed te doen zijn voor alle leeftijden (oude paarden maar ook veulentjes)

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:26

Een naaldhoutbodem is eigenlijk overal geschikt voor. Een hippotexbodem is te los, dus niet geschikt voor springen. Een westernbodem moet harder zijn, zodat er sliddings in gemaakt kunnen worden. Een dressuurbodem moet was losser zijn en een springbodem zit tussen een dressuurbodem en westernbodem in.
Veulens moeten in een niet te losse bodem lopen. Een paard moet op een bodem lopen en niet erin. Lopen ze erin, dan is de kans op peesblessures heel groot. De kogels hebben het ook zwaar te verduren.
Een stoffige bak is meestal te droog, dus goed vochtig houden is het enige wat je kan doen.

Het beste is voor longeren een aparte paddock te gebruiken. Door het longeren gaat de bodem heel snel slecht worden. Ik heb een paddock waar losgegooid wordt en geloneert wordt. Een bodem die je goed wilt houden, daar moet je alleen in rijden en verder niet losgooien of longeren.

AlexandraM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:32

dankjewel!
zal eens verder onderzoek ernaar doen dan!!
als ik het geld bij elkaar zou krijgen zou ik een hangende stapmolen kopen (mits het haalbaar is financieel want zoon ding is duur en als ik de plaats en toestemming heb) dan zou ik al een longeerstukje hebben. en anders dan maar een stuk appart voor longeren hoeft het niet zo HEEL groot te zijn