Wie kan mij helpen!!!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

loonie

Wie kan mij helpen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 21:31

hoi hoi,

ik heb een pony van 9 jaar rijd al m1 wedstrijden.
we hebben een twee paards trailer.
vanaf het begin dat we met de trailer weg moesten en hij er in stond.
hij loopt super braaf de trailer in.. niets aan de hand, maar ja als we gaan rijden is het allemaal heel erg eng.
hij stond eerst aan de linkerkant(wat normaal geloof ik zo hoord) maar bij elke bocht rotonde of wat dan ook ging het fout.
hij ging stampen en stond helemaal niet rustig meer. .
waarom???? de vraag.. toen maar naar de andere kant verhuisd.
dat ging een hele tijd super goed .
totdat een paar maanden geleden.. hij begon te stampen te hangen naar de rechterkant naar de buitenkant dus. en zijn voeten onder het schot te zetten en bleef dus niet meer staan.
totdat we gister op concour waren... hij stamt de laatste tijd heel erg maar goed gewoon rustig aan kijken of het beter word.
want het ging toch een tijd daarvoor super goed ...
na gister dachten we hem op de terug weg maar aan de andere kant te zetten misschien helpt het wel( je weet maar nooit). Maar we waren nog geen meter weg en het begon al weer nu hing hij naar links en zijn voeten vast onder het schot. Helemaal in paniek... wij snel alles los maken hij de trailer uit.. eerst tegen zijn voet geschopt om hem los te krijgen, hij viel de klep af.. en stond gewoon weer.. geen schrammetje.. .
even gestapt en aan de andere kant maar weer gezet.. heel langszaam weg gereden en langzaam door de bochten.. zo zijn wel toch nog thuis gekomen .

maar waarom zou hij dat doen.. zijn evenwicht is al zo ver dat het daar niet aan kan liggen..
kan iemand mij misshien helpen want ik vind het ook zo sielig voor hem!!

heel erg bedankt..

groetjes ellen

_Dunja_

Re: Wie kan mij helpen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:40

Zou er misschien iets geweest kunnen zijn waardoor je paard bang is om in de trailer te gaan.

Of heeft je paard iets vervelends meegemaakt op wedstrijd waardoor hij niet rustig staat onderweg.

Heb je ook al eens geprobeerd om met 2 paarden in de trailer te rijden?

Ga je ook wel eens weg met de trailer om een lekkere buitenrit te maken of echt alleen voor wedstrijden?

loonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 21:43

hoi nou dat ben ik vergeten te vertellen..
hij heeft eigenlijk helemaal niets engs mee gemaakt.
en we gaan heel erg vaak met 2 paarden maar dan doet hij het ook zo.
en ik ga ook wel eens naar buiten niet vaak maar daarom zou hij toch niet zo raar doen?
want als ik naar de manege rij doet hij het ook..

ik snap er gewoon niets van..

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:04

klinkt als een serieus evenwichtsprobleem.

ten eerst heel voorzichtig rijden,geef mooit gas of remmen in de bocht.
hoe gaat het met het schot eruit?
je hebt ook van die stootkussens voor in trailers...

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:10

een vriendin van mij heeft dat ook met haar paard gehad. dat ging altijd goed. Nu is het eignelijk niet meer mogelijk haar paard in de tweepaards met tussenschot te zetten. Ik heb wel eens gehoord dat je dan weeropnieuw moet beginngn. het beste zou zijn in een vrachtwagen waar ze bijna los in staan. daar moeten ze zelf hun evenwicht in houden anders smakken ze aan de grond. in de trailer gaan ze tegen de kant hangen en laten ze zich naar beneden glijden. Misschien is dit wat voor jou pony.
Probeer anders van die kussens in de trailer. het kan zijn dat het haar zeer doet tegen de stang te hangen en dat ze daardoor tegen het buiteschot hangt. je kan ook gewoon even een paar wollendekens monteren.
Het is een erg lastig probleem. ga zo snel mogelijk zonder schot rijden want doe je dit niet dat blijft dit probleem waarschijnlijk!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:18

RT -> VMR

roos07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 01:46

Niets aan de hand. Gewoon aandachttrekkerij. Als je het negeert gaat het vanzelf over. Daar heb ik erg veel ervaring mee. Een paard vindt het eerst spannend en leuk op de trailer en na verloop van tijd wordt het vervelend en saai. zeker als hij weet dat ie aan het werk moet als ie de trailer in moet (wedstrijden e.d). Hoe meer aandacht hiervoor, hoe erger het wordt (ik ga stampen en de trailer gaat open).

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 01:57

roos07 schreef:
Niets aan de hand. Gewoon aandachttrekkerij. Als je het negeert gaat het vanzelf over. Daar heb ik erg veel ervaring mee. Een paard vindt het eerst spannend en leuk op de trailer en na verloop van tijd wordt het vervelend en saai. zeker als hij weet dat ie aan het werk moet als ie de trailer in moet (wedstrijden e.d). Hoe meer aandacht hiervoor, hoe erger het wordt (ik ga stampen en de trailer gaat open).

Hier valt mijn mond echt van open!! Echt niet dus. Wij hebben dat ook bij ons paard gehad. En het is dus echt geen aandachttrekkerij. Het is namelijk geen stampen, maar tegen de wand omhoog lopen. En die van ons zakte letterlijk trillend door z'n benen van angst. Hij lag zelfs op de grond na een rit in de trailer. En een trailer is niet vervelend en saai. Het is hartstikke vermoeiend voor een paard om mee te gaan met de trailer, omdat ze constant hun evenwicht moeten zoeken en bewaren.

Het is vaak of claustrofobie/engtevrees (dus gewoon ontzettend veel angst voor kleine ruimtes) of reisziekte. Ga maar eens zonder paard in de trailer staan en dan iemand ermee rond laten rijden. Wedden dat je vrij misselijk eruit komt.

Het enigste wat bij ons hielp was:
- Het schot eruit
- Paard aan de andere kant zetten
- Een stuk van het zeil onder van het schot afknippen, zodat hij breder kon staan met zijn voeten.

Maar uiteindelijk hebben we een vrachtwagentje gekocht, omdat het gewoon echt niet meer ging. Ik weet ook niet of er tegenwoordig iets in de handel is tegen reisziekte of angst? Dat zou ook nog een poging kunnen zijn.

Mijn ervaring is dat het niet overgaat en dat een vrachtwagen het beste helpt. Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan (of gekocht).

Overigens liep ons paard ook altijd gewoon braaf de trailer in. Het was ook gewoon een ontzettend lief dier dat alles voor je deed. Maar zodra we gingen rijden met de trailer, dan ging het mis.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 08-01-06 02:05, in het totaal 2 keer bewerkt

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 02:03

Vonnie heeft gelijk.
Je paard heeft engte vrees.
Zet t schot helemaal schuin tegen de kant, en het zal beter gaan.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 10:15

Of je kunt proberen het schot er helemaal uit te halen.
Dan heeft hij de ruimte om breed te staan en kan die beter zijn evenwicht bewaren.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:32

wij hebben er ook zo een, maar hij doet dat alleen als we langsaam gaan rijden, en bij de stoplichten stoppen, dan denkt hij dat hij er uit mag..
ik ben er eens mee in de trailer gaan zitten, maar kapt gewoon met zn voorbeen op de grond.. voor de rest niks wat met zn evenwicht te maken heeft..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:48

Schot eruit halen en wat losser vast zetten, dan kan hij nl zijn evenwicht beter bewaren en makkelijker blijven staan. Veel succes

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:12

Kris25 schreef:
Schot eruit halen en wat losser vast zetten, dan kan hij nl zijn evenwicht beter bewaren en makkelijker blijven staan. Veel succes

dat lijkt me niet echt zo goed.. lijkt me dat hij dan minder steun heeft..

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:25

misschien kun je een 1 paards trailer kopen ( inruilen). je paardje is dan meer opgesloten dus kost t minder moeite om te blijven staan.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:30

esperance schreef:
Kris25 schreef:

dat lijkt me niet echt zo goed.. lijkt me dat hij dan minder steun heeft..

Juist wel goed. Hij moet nu steun zoeken op 4 benen ipv steun zoeken aan een touwtje aan zijn hoofd. Ze blijven zo veel beter staan en je voorkomt dat ze gaan hangen.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:33

Het heeft niets met hangen of evenwicht te maken. En nogmaals: ook niet met kappen.
Dat paard loopt gewoon tegen de wand omhoog. Het gevolg van reisziekte of claustrofobie/engtevrees.

Bluem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:37

Heb niet alle reacties gelezen maar wij hebben ook zoiets gelijkaardigs voor gehad. Uiteindelijk hebben wij het tussenschot van de trailer eruit gehaald, zodat ze dus in het midden stond en haar evenwicht kon zoeken en probleem was bij ons opgelost. Wanneer een paard langs 1 kant staat ligt daar ook al het gewicht, in het midden is het meer verdeeld.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:53

Vonnie84 schreef:
Het heeft niets met hangen of evenwicht te maken.
En nogmaals: ook niet met kappen.
Dat paard loopt gewoon tegen de wand omhoog. Het gevolg van reisziekte of claustrofobie/engtevrees.

ik had het over mijn paard die dat deed.. ik weet ook niet pesies wat de paar van de TS doet, want ik ben er zelf namelijk niet bij.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:38

Mijn merrie deed precies hetzelfde.

We hebben toen een andere, bredere twee paards trailer gekocht met een tussenflap. Geen vaste schot zeg maar.
Nu kan ze wat breder gaan staan, meer wijdbeens. Zo heeft ze beter haar evenwicht onder controle.
Ze heeft nu nergens meer last van.
Wel zetten we haar aan de linkerkant op de trailer.

Succes met je paard!

loonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 15:56

iedereen heel erg bedankt. we zijn vandaag gaan rijden met het schot naar de zijkant.
het ging eignlijk super goed.. gelukkig.. allen tja ik moet vaak met 2 paarden weg ik kan het wel verminderen maar zoals wirona zegt kan je ook een bredere kopen zodat ze meer ruimte hebben?

groetjes ellen

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:53

Heb je een vast tussenschot of een van plastic? dat scheeld al een heel stuk. Probeer anders iemand in de buurt met een vrachtwagen(tje) zo gek te krijgen dat ie een paar keer daar in kan om te oefenen zijn evenwicht weer opnieuw te vinden. dan moet ie er dus los in. in een groot stuk. je kan er zelf bij gaan staan. Je moet dan wel heel voorzichtig rijden! op den duur wordt ze dan rustig en kan je elk ritje haar iets meer opsluiten.
Hoelijk gaat het beter in de toekomst

loonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 19:25

we hebben een vast tussenschot.. hij heeft wel een paar x in de vrachtwagen gestaan en toen was het ook wel over allen nu begint het weer...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:28

Wat fijn dat het al beter ging zonder tussenschot. Doet ze ook zo gek wanneer ze er met zijn tweeen in staan? Anders toch een tussenschot van plastic flappen erin...

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:29

Misschien dan toch een plastic tussenschot aanschaffen. daat heeft de mijne enorm geholpen!!

loonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 20:01

ja maar als ik dat doe ben ik ben dat hij eronder door gaat, nu kan hij dat gelukkig niet.. met zijn 2 en kan hij ook al zo raar doen..
hopen dat het beter word. want mijn ouders een vrachtwagen proberen te laten kijken word ook al lastig denk ik.. hihihi