Bandageren met transport?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaad

Bandageren met transport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 17:01

Hoi,
Eerst had ik altijd transportbeschermers. Deze gingen helaas kapot omdat ze niet bleven zitten en co ze daarom kapottrapte.
Nu wil ik haar op de trailer bandageren met onderlappen ( dikke, grote).
Hoe doen jullie dit en met welk soort bandage?
Misschien foto's ? Alvast bedankt!

Groetjes Nishada

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:05

Gewoon de ondelappen tot over de kroonrand en dan losjes bandageren. Dit tot om de kogel, wanneer je lappen lang genoeg zijn. Beschermen de lappen de hoefballen niet, dan bandageer ik daar ook altijd omheen. Naar boven bandageren tot aan het haakbeentje en met een beetje geluk zijn je lappen zo groot dat ze ook nog de voorknie beschermen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:07

Ik gebruik die dekbedachtige onderlappen. Aan de voorbenen er gewoon glad omheen wikkelen, dan een bandage erom. Elastisch bandages vind ik daarbij het fijnste werken, met fleece kan het ooit gaan glijden omdat je dat niet aan kunt spannen. De achterbenen doe ik diagonaal, zodat er een punt van de onderlap over het spronggewricht valt.
Voor de kroonrand ed heb ik springschoenen.

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 17:13

Bedankt, dan weet ik denk ik wel hoe ik het moet doen
Ik kan wel gewoon bandageren, dus dan zal met jullie tips de transportbandage ook wel lukken. Ik heb ook wel eens een stalbandage aangelegd. Dit lijkt hier dan wel een beetje op?

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:40

Trappen ze in de trailer zo snel de beentjes kapot dan?
Klinkt misschien heel dom, en onverantwoord ofzo.. maar ik heb nog noot beschermers om gehad

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:44

1 op de 50 keer gebeurt er wat. dus de meeste mensen gebruiken het niet. Nou, wij hebben dus meegemaakt, alleen met bandages om, dat paard omkukelde en scheur in kroonrand had gekregen. zijn we 3 maand zoet mee geweest. Wij doen nu dus ALTIJD beschermers om, leren, niet omdat we denken dat het opnieuw gebeurt, maar voor het geval dat er iets gebeurt. ik houd van zekerheid

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:18

Ik denk dat je het beste van die dikke, opgevulde daarvoor kunt gebruiken en springschoenen daarbij zijn ook handig en goed beschermend voor de kroonrand en hoefballen.

liedewij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:27

Bij transport bandages altijd van onder naar boven bandageren!!! hou er rekening mee. zou schelen zeggen ze! oa een tip die in de hoefslag stond!!

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:29

Ja, het is eigenlijk gewoon hetzelfde als werkbandages, maar dan bandageer je zowel naar boven als beneden langer door.
Het is wel verstandig om de benen te beschermen, 1x langs de klep schafen en ze hebben ten eerste een wond en ten tweede misschien wel een trauma eraan overgehouden.

Careano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:31

Ik heb zwarte onderlappen, met speciale luchtgaten erin dat het niet te heet wordt daarbinnen.. En daarom heen een gewone bandage (geen elastieke) losjes eromheen gebandageerd.

Frank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 10:15

Domenic krijgt van mij geen bescherming om in de trailer. Nooit!
Denk niet dat bescherming nut heeft. Als ze langs de laadklep schrapen, schuiven bandages en beschermers vast gewoon omhoog.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 10:19

Ik denk dat je beter gewoon goeie beschermers kan kopen en geen bandages omdoen want die gaat hij ook kapot trappen hoor!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 10:36

LauEef schreef:
Ik denk dat je beter gewoon goeie beschermers kan kopen en geen bandages omdoen want die gaat hij ook kapot trappen hoor!

Waar baseer je dat nu weer op
Transportonderlappen zijn ongeveer drie keer zo dik als transportbeschermers en bandages krijgen ze pas kapot als ze erop staan dus... kwestie van goed bandageren
Dit is een van de veiligste manieren waarop je je paard kunt beschermen, mits je kennis hebt van je materiaal.

#Ymke#

Re: Bandageren met transport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 10:36

ik doe van die dikke gewatteerde onderlappen met katoenen bandages. werkt perfect

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:33

Frank schreef:
Domenic krijgt van mij geen bescherming om in de trailer. Nooit!
Denk niet dat bescherming nut heeft. Als ze langs de laadklep schrapen, schuiven bandages en beschermers vast gewoon omhoog.

Als je paard met uitladen langs de klep terecht komt en zijn pees scheurd, dan denk je wel anders over bescherming. Transportbeschermers hebben wel degelijk nut. Heel veel zelfs.