Onderhoud leer (olie of vet)?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rick_erika

Onderhoud leer (olie of vet)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 17:00

ik weet niet of er topics over zijn
maar ik vraag me af wat fijner, beter, makkelijker is hoofdstellen en zadels invetten met vet of olie!?

en hoe doen jullie dat eigelijk met zeep, met veel water of weinig??

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:04

Hoofdstellen met olie, zadels met vet.
Zadels mogen niet geolied worden maar voor je hoofdstel is van die hele vette Neatsfoot olie erg fijn.
Ik gebruik eerst een schuursponsje voor het bit, de beugels en de gespjes, dan een ander (zacht) sponsje en dat doe ik in een emmer water, uitknijpen, over de zadelzeep en dan over het tuig. Vervolgens met nog een ander sponsje vet of olie erop en nawrijven met een droge handdoek.

Kikka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:04

Weinig water, en daarna met vet. Olie wordt altijd zo'n troep bij mij.

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:09

Ik doe ook mn hoofdstellen met olie
En dan het zadel met vet ..
Alleen laatst heb ik het hoofdstel weer een keertje ingevet, maar meestal doe ik die met olie, weet eigg niet echt waarom, vind ik makkelijker denk ik ..

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:14

Vet.
Olie tast de stiksels aan.

Phrono

Re: Onderhoud leer (olie of vet)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:15

Ik gebruik ook alleen vet eigenlijk.

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 17:24

Urielle schreef:
Zadels mogen niet geolied worden maar voor je hoofdstel is van die hele vette Neatsfoot olie erg fijn.
Ik gebruik eerst een schuursponsje voor het bit, de beugels en de gespjes, dan een ander (zacht) sponsje en dat doe ik in een emmer water, uitknijpen, over de zadelzeep en dan over het tuig. Vervolgens met nog een ander sponsje vet of olie erop en nawrijven met een droge handdoek.

Ja dan neem ik aan dat je de zeep ook afspoeld??? wat dat lukt nooit goed bij mij
blijft altijd zooi achter

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:38

Nee, maar ik krijg er ook geen schuim oid op hoor, het is alleen maar vochtig en voelt wat vettig aan. Dat poets ik gewoon met een handdoekje af en daarna vet of olie erover heen.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:42

Ik heb een wintec dus vet die nooit in doekje der over en schoon .

Mijn hoofdstel doe ik altijd eerst met zadelzeep (weinig water) en daarna met vet.Heb altijd stubben of passier zeep en passier vet vind dat gewoon super fijn spul .

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:45

Ik gebruik nooit vet , vindt het gore plakkerige alles dichtsmerende troep

Lederdressing of crème is wel fijn spul , dat trekt in het leer en blijft er niet als een laagje bovenop liggen.

Vet is imo alleen geschikt voor mindere kwaliteit leer riempjes die wat gaan "pluizen" aan de zijkanten of aan de stugge kant , zodat je alles weer netjes glad kunt smeren.

Voor de rest altijd olie of creme / dressing.

Dat het de stiksels aantast is onzin. Je moet natuurlijk nooit je leer verzuipen in de olie of riemen in de olie te weken leggen , dan verpest je je leer.

Gewoon met goede zadelzeep (blik of pot met vrij zacht spul dat je zo op een vochtig uitgeknepen sponsje kunt smeren , zo'n harde zeep-staaf is troep) je leer netjes schoon maken , kan prima met de spons-kant van een schuursponsje. En vervolgens met je vingers of een kwastje van een laagje olie voorzien en op een aantal kranten op de tafel laten drogen. Zo doe / deed ik het altijd en zelfs de goedkoopste hoofdstelletjes gaan zo makkelijk 10 jaar mee. Als de olie er snel intrekt , weer een laagje aanbrengen net zolang totdat het een nachtje nodig heeft om helemaal in te trekken en dan is het "goed". Je leer is dan helemaal soepel door de olie erin , maar niet zo vol met olie dat je het eruit kunt knijpen of dat het vettig aanvoelt. Als je dit doet met bvb/ hoofdstellen en beugelriemen voordat je ze in gebruik gaat nemen , dan hoef je er vervolgens nauwelijks meer wat aan te doen omdat het leer zo soepel is. Alleen af en toe schoonmaken als het vies is geworden , maar soepel hoef je het niet te houden want dat blijft het wel omdat de basis zo goed gelegd is

Eens in het jaar na het schoonmaken nog eens inoliën is dan prima.

Zadel gewoon met lederdressing of als het erg droog is met een sponsje met leerolie dun inwrijven , het wordt dan toch wel meteen opgenomen door het leer.

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:48

ik vet die tuig maar 2x per jaar en ik maakt mijn tuig 2x per week schoon met zadelzeep.

te veel vet in de zadel maakt je rijbroek en chabrak vies en het makkelijkste is met een KWAST invetten!!!!!!

ps die zeepstaaf is echt geen troep hoor

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:52

Nou , ik vind van wel , althans die ouwerwetse echt zepige , vaak gele...jakkie wat een harde plakzooi

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:58

eerst lederzeep ... afspuiten met de tuinslang zodat al het vuil er af is . Droog maken en flink vet erop smeren.Bij het zadel eerst met lederzeep en dan met vet een flinke laag

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:42

Als je dat met mijn leer zou doen zou ik je echt wat aandoen

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:48

Met de tuinslang afspuiten? Dat lijkt me ook niet echt goed ofzo..

Ik heb een kunststof zadel, geen poetswerk.
Hoofdstel doe ik met vet of lederdressing.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:48

Ik doe dat zo weinig en het werkt gewoon prima ... leer word er niet slechter van en zolang je er elke keer grondig vet op smeert is het best En zoals je leest droog ik het 2 seconden daarna weer bij wijze van dus dan is het nog niet ingetrokken aangezien het leer zichzelf wel beschermt .

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 19:30

dus de zeep hoef ik er niet af te wassen??!
gewoon met vochtig sponsje insmeren en dan invetten (met olie voor mijn hoofdstel)

dit is echt erg, jullie moeten weten dat ik altijd een kunststof zadel heb gehad en ik nu echt niet weet hoe dat nou zat met die zeep, en het staat er ook niet goed op

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:56

Sjonniej schreef:
Vet.
Olie tast de stiksels aan.

yep !

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:02

Sponsje nat maken, uitknijpen, door de zeep halen en dan al het vuil loswrijven. Daarna eraf vegen met een (katoenen) doekje.
Daarna invetten. (1 keer in de 2 weken)

Zo doe ik het...maar er zijn zo te zien veel andere manieren.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:22

Ik doe idd eerst een rondje zadelzeep en daarna lederdressing er over heen.

Hoe vaak hangt een beetje vanaf hoe vuil het is. Ik heb nu allemaal droge bodems en gezien de temperatuur zweet sjaak niet echt heel erg.