belgisch trekpaard veulen, castreren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

belgisch trekpaard veulen, castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 14:30

mijn verzorgmerrie is voor het moment drachtig. met de eigenaar heb ik afgesproken, dat, als het een hengstje zou zijn, ik hem koop, en hou als rijpaard (hengstje verkoopt die zowiezo)
een merrie zou ik nog zien wat hij ervoor vraagt.
maar oke, dus als hij een hengstje zou zijn, ben ik in het bezit van een paard.
ik ben nu ook aan het twijfelen wat ik dan zou doen.
langs de ene kant zou ik hem zo vlug mogelijk willen laten castreren, paardje kan dan in de kudde blijven bij de merries, en dan heb ik ook geen problemen met ongewenst gedrag, en zal het minder problemen geven tussen andere paarden.
het inrijden en betuigen zal dan uiteraard ook vlotter verlopen.

langs de andere kant zou ik hem hengst willen laten, hij heeft een mooie vader, mooie moeder, dus als ik hem laat keuren als de tijd rijp is, en hij wordt goedgekeurd, dan heb ik toch wel een mooie (dek)hengst staan.

nadelen zijn wel:
-hengstengedrag
-moeilijker om op de weide te laten (ongewenst dekknen van de andere merries én zijn eigen moeder, kans dat hij vecht als hij met andere ruinen staat, etc)
-misschien moeilijker om te rijden en eventueel op wedstrijd uit te brengen.

als jullie in deze situatie zouden zitten, wat zouden jullie kiezen, en waarom?
heeft er iemand ervaring met het gedrag van een belgisch trekpaard?(hengst) is het in de handen te houen? of enkel voor erg ervaring paardenmensen?

monsera

Re: belgisch trekpaard veulen, castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:28

Ik zou zelf zeker geen hengst willen hebben omdat ik mijn paard ten alle rijden met andere paarden samen wil laten lopen in de wei of in een paddock.Ik zie het bij ons op stal ook wel staan 2 hengsten staan in de zomer altijd op stal en de rest gaat allemaal naar buiten ik vind het persoonlijk niets om een hengst te houden.Ik weet niet of je er iets aan hebt maar dit is mijn persoonlijke mening.

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:32

het gedrag moet je afwachten: ik kende een hengst (dan geen trekpaard) en die was erg druk en toen die geen balle meer had was hij rustiger en liever maar als hij super mooi word dan is het egt te gaaf om hem hengst te houden.

het hoeft niet perse hengst te zijn om vervelend gedrag te vertonen. ik heb een belg merrie en die heeft ook haar kuren. het beste wat je kan doen als je het een hengst houd is met een hardere hand optreden dan dat je normaal doet maar wel fair zijn als die braaf is... dan weet ie als ik stout krijg ik een pak op me donder maar als ik braaf ben dan word ik verwend.. zo hebben we ervoor gezorgt dat die merrie ook braver werd..

veel succes met je keuze

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 15:57

ja, de merrie heeft ook genoeg kuren hoor.
maar ik vraag me af, of een trekpaard nou braver is dan een rijpaard.
een rijpaard is nerveuzer, dus misschien gevaarlijker? of is het geen groot verschil?
overigens zorg ik er wel voor dat die buiten kan hoor, desnoods met enkele schapen op een apart stuk land, of samen met een merrie die niet drachtig kan worden ofzo, of een ruin als dat goed gaat.

maar het is meer, als ik hem tot zen de hengst laat, en laat keuren, en dan castreer, hoe blijft het gedrag er dan inzitten?
als die gekeurd is heeft die toch een meerwaarde moest hij ooit verkocht worden?

Kikka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 16:48

Ik zou hem castreren, het is een hengst, en een hele grote. Ik bedoel; een Shetlandhengst heeft ook z'n hengstenstreken, maar die is een meter kleiner. Als zo'n beest de kolder in z'n kop krijgt laat ie zich niet tegenhouden door een meisje van 1.70 *Heb even in je profiel gespiekt*

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:03

Wat lijkt je zo mooi aan een dekhengst hebben? wil je er ook echt mee gaan fokken als hij een goede keuring krijgt? En ook echt geld met zn zaad gaan verdienen?

Zo niet zou ik zo snel mogelijk castreren. Dan merkt ie later des te minder dat ie ooit hormonen in zijn lijf heeft gehad

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 17:19

als er vraag naar is zou hij uiteraard mogen dekken, en niet perse voor het geld.
maar ik dacht meer aan hem tot zijn 3 hengst te houden, en met wat geluk komt hij misschien wel op een hoge plaats in de keuring.
moest die later ooit verkocht worden, heeft hij een hoger verkoopprijs.
maar hij moet niet bepaald hengst blijven hoor, hoogstwaarschijnlijk wordt hij wel geknipt.

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:26

Is er geen mogelijkheid in de buurt om hem met andere jonge hengsten te laten lopen?
Ik zou zelf nooit een hengst castreren voor zn 3e. Hij krijgt dan door die hormonen net dat beetje extra als je snapt wat ik bedoel

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:41

Ik castreer mijn hengstveulen van dit jaar ook komend voorjaar. Dat beetje extra wat Marloesjuh bedoeld, zullen ze dan idd niet krijgen. Maar die bespiering kweken we dan wel als we gaan rijden. Daar zit ik niet zo mee.

Het is vaak wel zo dat als een hengst vroeg geruind wordt, dat ze dan wat hoger worden. Omdat ze dan niet meer de energie steken in het 'hengst zijn' (spierontwikkeling, hormonen ed.), maar in het groeien.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:46

Kun je hem ook zelf als dekhengst houden? Ik bedoel, stel dat hij goed gekeurd wordt, kun je dan ook de merries (met veulens) ontvangen voor dekkingen? Heb je daar stallen en wei voor?

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 21:05

nee, dat hoort nog bij de toekomstplannen
ik denk niet dat er direct mogelijkheid is om samen met hengsten te lopen, maar desnoods koop ik een shetlandhengstje erbij, en laat ik die samen lopen op het land, dat zou uiteindelijk geen zon probleem zijn.
en de hengst waar dat de merrie van gedekt is, die gaat huis aan huis. een trailer heb ik ter beschikking, dus dat zal geen zon probleem zijn, maar het dekken is pas over 3 jaar he, en dan enkel nog als hij goedgekeurd wordt, en alles goed verloopt.

iemand ervaring om volwassen hengsten bij een niet vruchtbare merrie te zetten?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:26

Zou ik niiet doen, ook al is de merrie niet vruchtbaar, kans is groot dat ze "verkracht" zal worden

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 21:31

ohja, daar had ik nog niet over nagedacht.
ik dacht dat de merrie hem wel zou afslaan, en als hij regelmatig kans kreeg om echt te dekken...

maargoed, de beste optie is dus hengst laten tot 3 jaar, eventueel laten keuren, en dan castreren?
ik denk dat die zowiezo gecastreerd wordt aan 3 jaar.
zo kan hij dan nog een tijdje langer uitgroeien tot alles lekker genezn is, enzal hij rustiger zijn om in te rijden, maar kan die wel gekeurd worden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:48

Als jij een goede opfomogelijkheid hebt kun je hem best hengst laten tot z'n 3de. Maar als het zou betekenen dat hij tot z'n 3de veel in de stal zou staan zou ik hem toch castreren.

En een merrie slaat inderdaad wel af, maar een hengst kan ook opdringerig worden. En zeker een krachtpatser als een belg zou ik daarin niet onderschatten. En zeker als hij weet wat dekken is, wordt het risico alleen maar groter.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 21:54

daar heb je wel een goed punt.
als het zou betekenen dat die op^stal moet weet ik niet hoe vlug ik de DA moet bellen zodat zen balletjes eraf kunnen.
ik wil het geen enkel paard aan doen om minder dan 4 uur per dag de stal uit te komen, waarvan minstens 2 uur vrij zijn. en dan zeker geen veulen!

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:53

je kunt het beste naar je eigen gevoel luisteren, maar bij ieder paard veranderd het... de ene is echt al metzijn hengstenkuren bezig en de ander is niks mee aan de hand, misschien kun je het beter nog even aanzien....

en vaak als je ze langer hengst laat worden ze ook mooier...

Zelf heb ik sinds 07/01/2006 ook een belgisch trekpaard gekocht, staat in verslag van de dag... en hij is 2,5 en is nog steeds hengst, en hij is rustig en gedraagd zich al een ruin, maar wat jij denkt wat het beste is kun je beter doen... je kunt ook zo doen even aankijken en als hij te etterig word dat je hem dan laat castreren.