pmarena schreef:Het ligt een beetje aan de preciese situatie.
In principe moet je het zadel gewoon terug kunnen brengen. Ik geloof niet dat ze verplicht zijn om je je geld terug te geven ,maar je moet wel de mogelijkheid hebben om voor dat geld wat anders te kopen in de winkel. Of een ander zadel te bestellen. Maar daar heb je weinig aan in dit geval.
Als ze dit zadel normaal gesproken niet in de winkel hebben en het echt op speciaal verzoek speciaal voor jou besteld hebben , dan kan ik me voorstellen dat je er wel aan vast zit. Je hebt een koopovereenkomst met ze gesloten : jij wilde dit zadel kopen.
Als jij het niet besteld had , hadden zij het nooit naar de winkel gehaald. Het is dan niet netjes als zij voor jouw fout op moeten draaien en met dat zadel moeten blijven zitten...het heeft hun ook geld gekost en zelf wilden ze dat zadel niet anders hadden ze het wel standaard in de winkel gehad.
Grote vraag is dus : verkopen ze deze zadels wel eens , hebben ze ze normaal in de winkel , of is het echt speciaal voor jou besteld ?
Ook zijn de afspraken die zijn gemaakt toen je bestelde , natuurlijk van belang.
Ik weet niet hoe de situatie precies is maar het zou zelfs kunnen dat het niet netjes van jou is om hem terug te brengen , als ze hem alleen maar besteld hebben speciaal voor jou en er zelf verder niks aan hebben.
Heb jij gevraagd naar het zadel en hebben zij toen meteen gezegd dat ze het wel konden leveren , geen probleem ? (dat het aanbod spontaan van hen afkwam) of heb jij echt specifiek gevraagd of ze het alsjeblieft speciaal voor je konden bestellen ?
Heb jij gezegd dat je zeker wist dat je hem wilde hebben / hebben zij gezegd dat ze hem speciaal voor jou zouden bestellen en je hem dus niet terug kon brengen , of was het zo duidelijk dat je echt dit zadel wilde dat het geeneens ter sprake kwam ?
Moreel gezien vind ik het erg van de preciese situatie afhangen wie er nu de dupe is hiervan.
In het kader van klantvriendelijkheid zouden ze het zadel gewoon terug moeten nemen natuurlijk , maar als zij dit zadel niet in de collectie hebben en hij echt puur en alleen voor jou besteld is , kan ik me voorstellen dat zij geen zin hebben om met dat zadel te blijven zitten dat ze nooit hebben gewild.
Overigens is het zo dat de Thorowgood zadels zichzelf vormen en nog een heel stuk inzakken bij de eerste rij-uurtjes.
Staat ook in het boekje / de briefjes aan het zadel , weet niet of die erbij zaten en of je die doorgelezen hebt ?
Maar een gebruikte Thorowgood is veel meer ingezakt dan een nieuwe , dat is juist het hele idee van dat zadel : het zakt in naar de vorm van de rug van je paard.
Dus als dit echt dezelfde maat en hetzelfde type (geen nieuwere uitvoering ofzo) is , dan is het als het goed is precies het zadel dat je nu in gebruik hebt , alleen dan nog in on-ingereden staat.
Hey,
Het zadel is op mijn verzoek besteld ja. Maar ik moet nu wel zeggen dat dit absoluut geen probleem was voor hen, ik heb het geen twee keer moeten vragen dus.
Ik heb ook ooit eens bij een andere shop gevraagd (een paar maanden geleden) of ze Thorowgoodzadels in huis hadden, en of die besteld zouden kunnen worden. En dat was dus niet het geval, en ik heb daar alle respect voor. De ruitershop waar ik dit zadel besteld heb, heeft wel Thorowgoodzadels, hetzij enkel voor Endurance.
Ik begrijp je standpunt zeker en vast als je zegt dat het niet bijster netjes is van mij om het terug te brengen, maar het paste echt niet :s En ja, het kan best wel zijn dat het zadel zich zal vormen op termijn, maar wat als het absoluut niet past. Ik kan dit risico niet nemen, vind ik persoonlijk...
Er is mij trouwens ook gezegd geweest (door de verkoopster) dat ik het zadel mocht terugbrengen als het niet paste, en dat ik mij daar absoluut niet voor hoefde te schamen. Daarom ben ik er ook mee teruggegaan...