Wandelen met een jaarling

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

eeyore

Wandelen met een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 07:56

Omdat de overige stalgenoten hun paarden nog wel eens uitstappen aan de hand, wandelen wij wel eens mee met onze nu jaarling.
Het is op zich maar een klein blokje, maar moeten wel een stukje langs de weg. Nu ging dat in het begin prima omdat ze niet zo oud en sterk was, maar ondertussen begint madam aardig op krachten te komen en af en toe hebben we er flink onze handen vol aan. We lopen nu met alleen een haster en een touwtje.

Mijn vraag is: wandelen jullie met een jaarling met een halster om en wanneer krijgen ze een bitje in?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 09:43

Ja
Ik doe het halstertouwtje via het halster om de neus en laat ze dan maar springen
Bitje doe ik pas in bij 2 1/2 a 3 jaar en dat is vooraleerst nog om te wennen en niet om druk op te zetten

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 09:47

ik wandel met mijn jaarling shet hengst wel eens langs de weg.
vaak doe ik net al urielle het touwtje om zijn neus en dan gaat het beter en heb je meer te zeggen ( tenminste bij mijn jaarlingetje )

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 10:43

zoals boven is beschreven anders er nog een longeerlijn bij aan doen.... voor mee grip en die kun je over het hoofd heen doen...
maar met een touw over de neus is het beste...
bij ons op stal hebben we er nu 4 en dan moet je goed handelen als ze van de wei na de stallen gaan...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 10:47

Is het niet een betere oplossing om eerste te leren dat ze netjes naast jou moet lopen en niet mag trekken?

joske_vuran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 10:49

Idd touw om de neus Doe ik met onze 2,5 jarige ook als hij me de baas wil spelen. Als hij/zij dan eenmaal wel rustig langs je loopt, moet je het touw natuurlijk wel ontspannen, zodat hij/zij weet wat goed en fout is. Over een tijdje is het touw om de neus doen dan in de meeste gevallen niet meer nodig.

girliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 12:51

Probeer eerst eens aan het dominantie probleem te werken.
Niet het probleem onderdrukken, maar eerst eens leren dat ze netjes zonder gekkigheid naast je moet lopen!

Jillyken

Re: Wandelen met een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:25

Onze merries krijgen ook geen bit in voor hun 2,5 à 3 jaar. Dus jaarlingen enz wandelen gewoon mee aan halster, in het begin gingen ze zo met mij lopen, maar na een tijdje van niet opgeven lopen ze braaf mee
Hengst die in mei 2 wordt wennen we sinds een paar dagen wel aan een bit, gewoon omdat die zonder niet meer te houden is (van de zomer ging het wel maar nu niet meer dus) en als hij in feb. mee naar de HK moet dan gaat hij sowieso met een bitje mee, anders is het wel om problemen vragen

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:28

Je moet best streng zijn bij jaarlingen en idd om de neus of een hengste ketting mee voor de zeker heid ofzo...

succes...

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:02

ik wandel ook met mijn jaarling,vooral om haar nu al dingen te laten zien.
ik zou er niet voor kiezen om met een hengstenketting te werken zoals eerder genoemd omdat het hoofd van een jaarling daar nog veel te kwetsbaar voor is,je breekt de neus of kaak makkelijk.
mischien kan je voor het lopen even met haar/hem dollen in de bak zodat je al wat energie kwijt bent?
ik loop zo nu en dan met die van mij sinds ze een half jaar is en dat gaat perfect

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:18

Ik liep in het begin ook altijd met een longeerlijn, dan kon ik haar rondjes om me heen laten lopen.
Ik loop meestal samen met iemand en die neemt dan een klein shetje van me mee, dan blijft ze rustiger.

Met mijn fjordenhengstje van 1,5 heb ik het ook nog niet aangedurfd om naar buiten te gaan, in de bak is het een sul en loopt hij braaf met me mee maar als ik richting de weg loop...... gaan de merries om hem hinniken en dan wordt het een zware dobber want hij wil terug. Elke keer een paar meter verder, we staan nu op het bruggetje langs de weg auto's kijken hij vind niks eng dus dat gaat goed.

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:24

Altijd consequent zijn.
Als die ideeen met over de neus etc. vind ik zelf maar niks als dat te pas moet komen.
Hoe vaak wandel je met een jaarling en hoe lang?
Een jaarling is nog een kind dat zich niet al te lang kan concentreren. Zeker als je vaker wandelt gaat hij dingen uitproberen etc. Vaak wandelen is ook nergens voor nodig.
Ik wandel met mijn nu 2 jarige amper daarvoor soms 1 keer per maand hooguit? Nooit problemen gehad. Idem het veulen van dit jaar.
Doe nooit iets teveel en nooit te lang daar worden ze vervelend van.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:21

girliegirl schreef:
Niet het probleem onderdrukken, maar eerst eens leren dat ze netjes zonder gekkigheid naast je moet lopen!

mee eens

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:27

Ja hoor, met alle leeftijden.
Goede manier om te wennen aan het lopen aan de hand, verkeersmak etc.
Ik loop zelfs met een Friese merrie van 2, 1.62, fors gebouwd en ontzettend sterk.
Op één of andere manier word je vanzelf handig daarin.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:09

Wij doen ook het halster pas met 3 jaar in.
Druk op het bit is geen goede eigenschap om zo makkelijker te wandelen, krijg je later alleen maar problemen mee.
Zou idd een hengstenketting of een lang halstertouw nemen en die over haar neus heen doen.
Met hengstenketting ook goed opletten, is ook scherp!

eeyore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 23:05

Allemaal bedankt voor de reacties.

Wij wandelen nu ongeveer 1 keer per maand een kwartiertje met haar, dus veel is het niet en veel meer zal het ook niet worden. Het gaat meer om het idee.

Als we alleen met haar wandelen gaat het heel erg goed, ze schrikt hooguit eens iets van een auto, maar ja dat is logisch. Juist als we met de anderen meelopen is ze veel drukker en moeilijker te houden, maar het is nog prima te doen hoor aan een halster. Een bit is voorlopig ook helemaal niet aan de orde, was meer nieuwsgierigheid.

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:42

Ayla is elke dag in de hand. Ze wordt elke dag in ieder geval door ons naar de bak gebracht en er weer uit gehaald, en dat dient ze netjes te doen. Zonder touwen over neus of hoofd, gewoon aan het halster en touwtje. We zijn wel eens met Ayla naar buiten geweest, maar het is vaak tamelijk druk met honden enzo, dus dat doen we pas als we zeker weten dat ze ons goed vertrouwd. De keer dat we naar buiten gingen waren mams en "paps" mee, en gaf ze nergens wat om. Eerst op het erf helemaal goed hebben zou ik zeggen, en dan pas naar buiten.