Wat is een fijne singel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Wat is een fijne singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 22:24

Ik krijg vrijdag mijn nieuwe dressuurzadel en vond dat bij dit nogal prijzige zadel ook wel prijzige toebehoren mochten zitten

Ik heb nu de soft-non stretch beugelriemen van Prestige besteld en ik zoek nu alleen nog een singel..

Ik heb een singel van Kentaur, en opzich vind ik die wel fijn, alleen de kleur klopt niet echt , maar daarvoor in de plaats wil ik dus een andere.

Het MOET leder zijn en er mag geen elastiek aanzitten...

Roept u maar

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:41

Spannend met je zadel
Ik heb eerst een goedkopere singel gekocht, maar wel dure beugelriemen.

De singel die ik had was een Prestige anatomische leren singel. Die was echt super fijn en zeker aan te raden!

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:42

ik weet niet zoveel van singels en vond de barefoot niet zo fijn, maar hun singel erg mooi en prettig. heb alleen geen idee of ie los verkrijgbaar is en past, en bij een dressuurzadel kan enzo

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 00:20

jammer dat je perse een lederen singel wilt ik vind persoonlijk neopreen super....

Djantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 00:22

I love sharkskin jammer dat het inderdaad een leren moet zijn

#Ymke#

Re: Wat is een fijne singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 11:35

Ik heb nu ook voor erbij een neoprene singel, maar die zijn er niet in het bruin te verkrijgen

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:37

Prestige en Passier hebben erg fijne singels. Die van Stübben zijn ook mooi.

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:39

En die van Bare-foot zijn inderdaad mooi em fijn, je kunt ze gewoon op hun site bestellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 12:04

Afbeelding

Ik heb deze van Prestige, zonder elastiek, prima singeltje!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:26

Die heb ik ook, van Prestige, ben zeer tevreden! Super kwaliteit, het leer blijft mooi en ben erg over de vorm en afwerking te spreken.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:32

een singel met aan beide zijde elastiek is voor je paard veel fijner
en het singelt ook makkelijker aan
zelf heb ik een torrowgood en die bevalt goed
nooit een singel kopen met aan 1 kant elastiek
dan trekt je zadel scheef

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:33

Ik ben juist helemaal niet voor elastiek, je krijgt gauw de neiging veel te strak aan te singelen. Doe mij maar zonder hoor!

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:35

Remember schreef:
Ik ben juist helemaal niet voor elastiek, je krijgt gauw de neiging veel te strak aan te singelen. Doe mij maar zonder hoor!

daar ben je natuurlijk zelf bij
ik singel nooit strak aan

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:41

Je gaat vanzelf strakker singelen, omdat er rek op het elastiek zit en je zadel anders gaat schuiven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:47

Remember schreef:
Je gaat vanzelf strakker singelen, omdat er rek op het elastiek zit en je zadel anders gaat schuiven.

Inderdaad, dat was mijn ervaring ook, ik had die Prestige-singel, drukkingen alom, toen een thorowgood gekocht met beide zijde elastiek, trekt mijn zadel scheef.. Nu weer die Prestige om, en nergens last meer van, geen drukkingen en geen scheefzakkend zadel.
Ik vind het ook een slechte uitvinding, dat elastiek, maarja, menigeen loopt er weg mee, en de fabrikanten lachen, elastiek is goedkoper dan leer!

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:27

Bitch schreef:
ik had die Prestige-singel, drukkingen alom, toen een thorowgood gekocht met beide zijde elastiek, trekt mijn zadel scheef.. Nu weer die Prestige om, en nergens last meer van, geen drukkingen en geen scheefzakkend zadel.
Ik vind het ook een slechte uitvinding, dat elastiek, maarja, menigeen loopt er weg mee, en de fabrikanten lachen, elastiek is goedkoper dan leer!

een goedpassend zadel hoef je nooit strak aan te singelen

als je zadel scheef trekt heeft dat andere oorzaken dan de singel
tenzij je maar aan 1 kant elastiek hebt dan trekt het ook scheef

maar als ik het goed begrijp is het zo dat ....als je de singel maar flink genoeg aantrekt dan schuift dus je zadel niet meer
lijkt me erg prettig voor het paard
die zal dan inmiddels wel lelijk kijken als je met het zadel aankomt

lijkt me ook trouwens een goed uitgangs punt
geen elastiek nemen omdat leer duurder is en de fabrikanten er anders beter van worden
en een torrowgood singel is niet van leer

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:47

unamie schreef:

een goedpassend zadel hoef je nooit strak aan te singelen

maar als ik het goed begrijp is het zo dat ....als je de singel maar flink genoeg aantrekt dan schuift dus je zadel niet meer
lijkt me erg prettig voor het paard
die zal dan inmiddels wel lelijk kijken als je met het zadel aankomt

Nee, verkeerd begrepen, waar staat dat, dat ik mijn paard te strak aansingel?

unamie schreef:
lijkt me ook trouwens een goed uitgangs punt
geen elastiek nemen omdat leer duurder is en de fabrikanten er anders beter van worden
en een torrowgood singel is niet van leer

Helaas is dat wel een uitgangspunt bij een fabrikant. Het product dient goed genoeg te zijn voor de verkoopprijs, afgezet tegen een zo laag mogelijke kostprijs. Als je op 100 singels 4 meter minder leer hoeft aan te schaffen, daartegenover elastiek, scheelt dat in de kostprijs, maar de uiteindelijke verkoopprijs zakt niet, = meer winst.
Helaas zijn wij paardeneigenaren af en toe wat te naief bij de aanschaf van onze spullen, we gaan er immers vanuit dat het het beste is voor je dier, maar de fabrikant denkt daar heel anders over.

Ik gaf mijn singel van thorowgood aan als voorbeeld in het elastiek verhaal, leer of kunststof, het gaat hier nu over elastiek, althans in het verloop van het topic.

Als laatste wil ik toevoegen, mijn zadel is op maat gemaakt door de firma Prestige, ik kan je verzekeren dat het past, ik heb echter wel een singel nodig aan mijn zadel, anders glijdt het van zijn rug.
Maar ik prefereer leer boven elastiek.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:53

Bitch schreef:
Remember schreef:

Inderdaad, dat was mijn ervaring ook, ik had die Prestige-singel, drukkingen alom, toen een thorowgood gekocht met beide zijde elastiek, trekt mijn zadel scheef.. Nu weer die Prestige om, en nergens last meer van, geen drukkingen en geen scheefzakkend zadel.

dit zijn toch echt jou woorden

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:07

Ik heb tegenwoordig een aerborn humane girth. Weliswaar geen leer, maar wel makkelijk aan te singelen en de gespen aan iedere kant zijn met elkaar verbonden waardoor de druk beter over de singel verdeeld wordt. Je kan ook bv de voorste en achterste gesp op verschillende gaten gespen zonder dat je singel half los hangt. Ook handig als de gaten niet perfect naast elkaar op de stoten zitten.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:17

@Tamaril dat klinkt interessant
heb je er een foto van ?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:19

Neopreen vind ik persoonlijk fijne singels, de meeste paarden ook
Ik heb echt een hekel aan van die touw-achtige singels zeg maar.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:22

Tja,mijn (vorige) paard kreeg drukkingen van een leren singel en toen ben ik overgestapt op neopreen.

Ik vind neopreen ideaal. Zo onder de kraan, binnen een paar uur weer droog en schoon!

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:23

Ik gebruik altijd neopreen. Schuurt niet, paard loopt fijn vind aansingelen niet erg. ik zweer er dus bij heb namelijk ooit leren singel gehad, geen succes, kwamen wondjes, maar kan ook komen door kwaliteit natuurlijk!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:17

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:44

Ik ben voor neoprene singels met elastiek. Neopreen omdat mijn paarden erg gevoelige velletjes hebben en bij ieder ander materiaal gaat het stuk. Wel jammer, want leer vind ik wel mooier. Mijn neoprene singels zijn niet met elastiek. Maar ik wil er wel 1. De zadelmaker van mijn nieuwe zadel zegt dat het juist veel fijner voor het paard is. Het gevaar zonder elastiek is dat je een paard zo strak aansingelt dat wanneer hij in beweging komt, dieper in en uit ademt en dan te weinig ruimte krijgt. Gevaar is dan ook dat je zadel stuk gaat, door de druk van het paardenlijf. Hij legde het beter uit maar mijn idee is nu dus ook dat elastiek fijner is voor het paard. En ik singel sowieso nooit zo strak aan, vind ik niet nodig.