Wat kan je allemaal al met een veulen doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JuulenJulia

Wat kan je allemaal al met een veulen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 21:01

Hoi

Ik verzorg een veulen die ong. 1.5 jaar is. ( Juli 2004)
We wandelen en poetse hem al en dat laat ie toe. Wat kun je allemaal nog meer met hem doen?

_Rosa

Re: Wat kan je allemaal al met een veulen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:03

eigenlijk verder niks.
als ie al kan wandelen en poetsen ben je eigenlijk al klaar. een veulen mag verder niks doen alleen eten en groeien haha

gewoon lekker in de wei met vriendjes

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:03

zorg dat ie voetjes op kan tillen en vast kan staan en braaf is bij de smid, en verder vooral lekker buiten met vriendjes laten spelen
werken kan hij nog de rest van zn leven

af en toe een keer poetsen of een stukje wandelen krijgt ie niets van en as ie voetjes geeft ben je daar later erg dankbaar voor(mijn 2,5 jarige doet dat niet, de smid is 1 grote ellende) maar sociaal contact met andere paarden en vooral veel(liefst 24/7) op de wei staan is het beste voor zo'n jonkie

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:16

daar heeft iedereen een andere mening over. je kunt ook met em/haar gaan NH''en Parelli bijv. maar alleen het simpele grondwerk natuurlijk. en verder is er niet zo veel ben ik van mening.
www.naturalhorsemanship.nl
zitten ook wat mensen met wat jngere paardjes, die hebben erg goede ervaringen met NH met jonge beessies. vraag ze maar

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:28

Over NH verschillen de meningen ook nogal. Sommige mensen vinden dat dit wel kan bij veulentjes. En andere dus echt helemaal niet. Maarja, da's beetje offtopic.

Tja, wandelen en poetsen. Verder houdt het ver op denk ik. Misschien idd voetje geven ofzo.

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:32

Ik heb zelf ook een veulen, ik poets hem en ga dr mee wandelen, buiten in het bos, dat vind hij zo leuk, hij word verkeersmak ondertussen, terwijl hij dr geen last van heeft en alleen maar aan het genieten is !

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 22:16

Ja..wij wandelen ook met hem..we zijn al naar de manege geweest alleen hij moest toen onder een viaduct...dat vond ik best gevaarlijk dus hebben we gewacht tot er geen auto's meer waren

_Myrthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 09:31

ja idd oefenen met voetjes geven

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:06

Poetsen, vastzetten, voetjes geven/uitkrabben, hoefsmid, wandelen, wat commando's oefenen ('ho' 'stap' etc.), een keer wassen (van de zomer dan ), een paar keer een dekentje op, een ritje in de trailer enzovoorts. En natuurlijk lekker veel in de wei met paardenvriendjes!

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:09

Wij hebben een veulen van nu 9 maanden! Wij doen alleen der lekker poetsen. En een beetje proberen aan de hand mee te laten lopen. Ivm naar andere wei brengen!! Voor de rest mag ze lekker spelen met der vriendjes en groeien!! En bij de vorige (is nu bijna 3) heb ik een beetje commando's geleerd zoals halt. Ze werd namenlijk groter en er komt een tijd dat ze gaan puberen en dan zijn ze bijna niet te houden!!

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 11:04

Ik heb met vicky clicker training gedaan. met een bal spelen en aan dingen als paraplu's wennen, zeiltjes lopen en leren wijken voor druk. Ik ging dan voor haar staan met een lange zweep en tipte heel zachtjes haar zijkant aan en als ze dan opzij stapte stopte ik. Nu hoef ik haar zijkant maar aan te raken en opzij te zeggen en ze stapt om erg leuk en makkelijk, want zo doende is ze ook lekker licht en makkelijk aan de hulpen. IK weet niet of het daarmee te maken heeft, maar feit is dat ik een leuke veulen tijd met haar gehad heb. In de zomer toen ze twee werd heb ik haar naast een ander paardje mee laten lopen als ik ging buiten rijden echt heerlijk.
Dan heb ik het niet over uren buiten rijden en kilometers galopperen, maar gewoonlijk lekker stappen en stukjes draven.

maar vooral heb ik haar laten spelen en rennen in de wei.

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 11:56

Lekker wandelen, voetje en afentoe poetsen.
Beetje laten wennen aan enge dingen kan ook geen kwaad.
En voor de rest lekker laten spelen met zn vriendjes (kun je nog eens van genieten, om daar naar te kijken. )