aardappelschillen goed of slecht voor een paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

findi

aardappelschillen goed of slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 20:52

Zij aardappelschillen goed of slecht voor een paard?
en waarom dan wel?

Ik kom groen-geel-orange als ik zie dat er iemand zo een "zooi" in weide gedropt heeft. Dan bedoel ik aardappelschillen, ajuinschillen, prei, enz.
Nu heeft er in de familie iemand een pony gekocht geven ze dat beest wel een emmer vol aardappelschillen enzo. nu heb ik gezegd dat ik dat slecht vond. Maar ik weet eigenlijk niet waarom dat dit slecht zou zijn. Daarom denk ik aan het zetmaal die erin zit enzo...

Weet er iemand van jullie meer hierover

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:58

Ik weet het ook niet,
ik zelf denk ook dat het slecht is , waarom geen idee, dat ziet er altijd zo slecht voor een paard uit

timonpumaa

Re: aardappelschillen goed of slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:59

Inderdaad een veel te grote hoeveelheid zetmeel vooral als je ongeveer een emmer geeft want dat is wel heel erg veel. Ik heb ook ooit gehoord van iemand paardje had ook aardappelschillen gekregen en die was dus door de te grote hoeveelheid koolhydraten hoefbevangen. Dat kan dus ook met dat paardje waar jij het over hebt gebeuren.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:00

In rauwe aardappelen en dus ook in de schil zit blauwzuur. (dat is de natuurlijke variant van het spul dat in WO2 in de gaskamers gebruikt werd)
Uien en aanverwanten zijn trouwens ook giftig voor paarden.

findi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 21:05

ik heb aan mijn familie duidelijk meegegeven wat een paard mocht eten en hoeveel. Bij mij zijn er trouwens overal bordjes gezet niet voederen a.u.b. en dat doen ze nu ook niet meer. Vroeger kon ik niet verstaan waarom je een paard niet mocht voederen, een beetje extra gras ofzo kan toch geen kwaad (nu versta ik het wel al)

bestaat er geen site van wat een paard wel of niet mag eten. Wat er in zit van sotf en welk effect die de sotf op het paard heeft.

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:16

Volgens mij is het idd niet goed. Dat zegt mijn gevoel, maarja ik ben geen deskundige wat dat betreft

PaysBas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:19

We hebben weer wat geleerd. Ga het nu in mn oortjes knopen.

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:28

wat Ymneuss zegt: het voelt niet goed,, zo zegt je gevoel het , ik geef mijn pony ook geen aardappelschillen

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:32

Ik ook niet. Als 'tussendoortje' alleen winterpenen. Schoongemaakt en al, anders krijgen ze opstoppingen (van al dat zand) en daar kunnen ze weer koliek van krijgen.

_Lisanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:33

Ik gaf het soms aan m'n verzorgpony omdat mn oma het altijd meegaf en die had vroeger ook een paard en dat gaven ze ook altijd aan dat paard en die was hartstikke gezond...
maarja toen hadden ze volgens mij amper gewoon biks ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:51

Op aardappels wordt wel eens een poeder bestoven ter bescherming en ter bewaring. Dat poeder is niet direct giftig, maar het is ook niet gelijk iets wat je moet opeten. Daarom ook als je aardappels in de schil klaar maakt, dat je even moet schrobben.

Aardappels komen van een plant die gerelateerd is aan de nachtschades. Die zijn wel giftig. Blauwe plekken en de 'oogjes' een aardappel zitten vol met solanine, is een giftige stof.

findi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 23:04

weet iemand daar een site over ofzo? Ik zou graag weten wat er nog gistig kan zijn e.d.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 09:32

er word best vaak een topic geopend over aardappels en paarden.
op de site van Pavo staat dit:

Aardappelen werden vroeger bijgevoerd aan werkpaarden. Sommige paarden zijn allergisch voor aardappelen en krijgen dan last aan de benen (aardappeleczeem).

en dan vond ik nog dit:

Groene aardappelen zijn niet geschikt voor consumptie omdat zij te veel alkaloïden, waaronder ook solanine, bevatten.

ik zou t dus niet gaan voeren

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 13:49

ellepel schreef:
ik zou t dus niet gaan voeren

was ik niet van plan hoor, ik wou gewoon de achterliggende reden wel eens weten.

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:21

wat dacht je van alle chemishe zooi die op de aardappels worden gespoten. Dat lijkt me toch wel behoorlijk slecht!