de waarheid over vorst in de grond en sneeuw?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sophie21

de waarheid over vorst in de grond en sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 20:29

hee hoi,

ik had een vraagje, ik wil namelijk nou wel eens weten wat wijsheid is bij vorst in de grond en sneeuw. hoe gaan jullie hiermee om?
mijnes (een haflingertje) staat blootsvoets en het hele jaar door in de wei. ik durf het zelf nooit zo goed aan om te gaan rijden of iig meer te doen dan alleen stappen als het vriest. is dat verstandig of overdreven?
ik hoor het graag.
alvast bedankt!

groetjes, sophie

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:41

als de grond echt hard is, dan rij ik niet, omdat hij zo erg snel door zijn enkel kan gaan. of hoe noem je dat in paardentaal, je snapt me wel.
ik probeer altijd eerst de bak even uit en als die echt ahd is rij ik niet nee.

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:00

Als de grond alleen hard is dan draaf en tölt ik wel en als het glad is rij ik niet, of ik ga wandelen..
Volgens mij gaat een paard echt niet zo snel door zn enkel hor.

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:01

Hier ook een blootvoets hafje (en shetjes en een welsh). Ze hebben een stal met uitloop en een paddock er aan vast. Met die vorst merk ik dat ze veel minder de paddock gebruiken, de grond is er keihard bevroren en nog oneffen (van alle hoeven). Dus ik werk er ook niet met hen.
Op asfalt buiten draaf en stap ik, op beton (is harder) meestal alleen stap tenzij ze zelf aangeven dat het kan.
Ook op een bevroren weide ( ik zet ze er op om uit te mesten, anders lopen ze toch maar te "helpen") wordt weinig gegalopeerd in vergelijking met anders.
't Zijn best verstandige dieren, dus ik zou zeggen: bevroren of glad: stap en niet meer, da's wat wij hier doen.

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:02

Als de bak hard is ga ik echt niet rijden. Heeft geen ijzers ook. Kans is veel groter op kreupelheid enz. Ook loopt het dan onregelmatig.
Nee, ik risceer het niet.

Aman_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:16

Als er sneeuw ligt en het is niet glad ga ik een ritje door het bos maken. Wel stappend, ze heeft geen ijzers.
Als de grond hard is ga ik niet rijden, ben veelste bang dat ze zich dan verstapt.

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 23:18

ok, mijn voorzichtigheid is dus gepast en niet overdreven. tx moest ik ff horen.
dat de winter maar gauw weer over mag zijn

groetjes