Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Widner schreef:een dubbelgebroken bit is zachter voor het paard
ellepel schreef:een bitje is zo vriendelijk als jij met je handen bent..
een dubbelgebroken ligt iets prettiger voor een paard, geeft iets meer bewegingsvrijheid, maar kan ook net wat scherper inwerken vind ik, doordat je dus meer druk kunt uitoefenen.
Susanna schreef:Een bustrens is voor mensen met een (enigszins) onrustige hand, omdat de ringen niet kunnen draaien stoor je het paard zo min mogelijk.
Een watertrens is geschikt voor een paard dat meer moet spelen met zijn bit omdat het wat 'doods' in de mond is of een paard dat dit al graag doet. Je moet dan alleen zelf ook al wel wat stiller met je hand kunnen rijden omdat je anders teveel stoort.
Dubbelgebroken ligt vaak mooier in de mond. Als ik een bit aan mag raden dan zeg ik de K&K van Sprenger. Dit is een bit met aurigan wat de speekselklieren van het paard aanspreekt en het paard dus uitnodigt om te schuimen en meer met het bit te doen. Daarnaast is dit bit anatomisch gevormd (vergelijk het maar eens met een goedkoop RVS model, dan zie je duidelijk het verschil). Dit ligt dus mooier en heeft een mooiere inwerking.
de bustrens of de watertrens en enkel of dubbelgebroken
Succes ermee
Susanna schreef:Ik gebruik zelf de dubbelgebroken watertrens van dit merk. Dubbelgebroken omdat het dus mooier in de mond ligt en het vriendelijker maar ook effectiever inwerkt (het bit geeft druk op de juiste plaatsen) en watertrens omdat ie op deze manier meer met zijn bit kan spelen.