enkelgebroken of dubbelgebroken bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

johndeertje

enkelgebroken of dubbelgebroken bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 19:40

wat is vriendelijker een enkelgbroken bit of dubbelgebroken bit!!en wat is het verschil tussen bustrens en watertrens weet dat bustrens vaste ringen heeft maar gewoon de werking ervan.

Widner

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:41

een dubbelgebroken bit is zachter voor het paard

johndeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 19:52

Widner schreef:
een dubbelgebroken bit is zachter voor het paard

dus een paard wat moeilijk ontspannen in de nek en mond wil zijn, en luisteren moet. is dan een enkelgebroken beter,omdat ik dat nou heb,wil nog weleens bit vastpakken vandaar..dacht mischien ishet beter een dubbelgebroken..zodat die wil ontspannen

Widner

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:53

Ik weet het niet, verschild denk per paard, mijn pony loopt veel lekkerder op een dubbelgebroken, ze kauwt meer enzo

johndeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 20:01

meer reacties welkom

ellepel

Re: enkelgebroken of dubbelgebroken bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:05

een bitje is zo vriendelijk als jij met je handen bent..

een dubbelgebroken ligt iets prettiger voor een paard, geeft iets meer bewegingsvrijheid, maar kan ook net wat scherper inwerken vind ik, doordat je dus meer druk kunt uitoefenen.

johndeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 20:12

ellepel schreef:
een bitje is zo vriendelijk als jij met je handen bent..

een dubbelgebroken ligt iets prettiger voor een paard, geeft iets meer bewegingsvrijheid, maar kan ook net wat scherper inwerken vind ik, doordat je dus meer druk kunt uitoefenen.

zou dat wat kunnen zijn welke zou je dan aanraden en welke dikte...gr

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:17

geen idee, want ik weet niet wat voor mond jouw dier heeft.

in een klein smal mondje past geen heel erg dik bit, dat zou alleen maar vervelend aanvoelen voor je dier..
maar in een grote paardenmond kan een dubbelgebroken bitje juist ontzettend scherp zijn

als je rijtechnische problemen hebt kun je er wel heel veel verschillende bitten in gaan hangen maar zullen je problemen wel terugkomen, dus zowiezo goed les nemen en bezig gaan met jezelf.

verder iemand er naar laten kijken die er goed verstand van heeft, en eventueel een paardentandarts laten komen om de kiezen te laten nakijken op haken

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:20

Het een werkt meer in op de tong, de ander meer op de lagen. Het is dus maar net wat je paard prettiger vindt. Mijn vorige paard liep niet lekker met een dubbelgebroken, maar ik ben er ook al tegen gekomen die juist beter gingen op een dubbelgebroken.

Je paardentandarts kan je hierin adviseren op basis van de mond van je paard

Susanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:28

Een bustrens is voor mensen met een (enigszins) onrustige hand, omdat de ringen niet kunnen draaien stoor je het paard zo min mogelijk.
Een watertrens is geschikt voor een paard dat meer moet spelen met zijn bit omdat het wat 'doods' in de mond is of een paard dat dit al graag doet. Je moet dan alleen zelf ook al wel wat stiller met je hand kunnen rijden omdat je anders teveel stoort.

Dubbelgebroken ligt vaak mooier in de mond. Als ik een bit aan mag raden dan zeg ik de K&K van Sprenger. Dit is een bit met aurigan wat de speekselklieren van het paard aanspreekt en het paard dus uitnodigt om te schuimen en meer met het bit te doen. Daarnaast is dit bit anatomisch gevormd (vergelijk het maar eens met een goedkoop RVS model, dan zie je duidelijk het verschil). Dit ligt dus mooier en heeft een mooiere inwerking.

Succes ermee

Pendrag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:35

Als je paard niet voldoende ontspant ben je volgens mij beter af met een goede instructeur dan met een ander bit. Verandering van bit is zelden de oplossing.

In het algemeen is een dubbelgebroken bit vriendelijker. Leg maar eens een bit over je pols heen en trek dan met je andere hand aan de ringen. Bij een enkel gebroken bit zie je dan dat het bit in de mond in de bovenste kaak gaat prikken. Dat kan met een dubbelgebroken bit niet.

Maar nogmaals: ontspanning komt door goed te rijden, niet door een bijzonder bit.

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:50

Ik heb verder geen ervaring met beide bitten, dus ik kan je geen advies geven. Ik heb nog wel een vraag, kan je beter met een dikker enkel gebroken bit rijden, of een iets dunner dubbelgebroken bit?

johndeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 22:39

Susanna schreef:
Een bustrens is voor mensen met een (enigszins) onrustige hand, omdat de ringen niet kunnen draaien stoor je het paard zo min mogelijk.
Een watertrens is geschikt voor een paard dat meer moet spelen met zijn bit omdat het wat 'doods' in de mond is of een paard dat dit al graag doet. Je moet dan alleen zelf ook al wel wat stiller met je hand kunnen rijden omdat je anders teveel stoort.

Dubbelgebroken ligt vaak mooier in de mond. Als ik een bit aan mag raden dan zeg ik de K&K van Sprenger. Dit is een bit met aurigan wat de speekselklieren van het paard aanspreekt en het paard dus uitnodigt om te schuimen en meer met het bit te doen. Daarnaast is dit bit anatomisch gevormd (vergelijk het maar eens met een goedkoop RVS model, dan zie je duidelijk het verschil). Dit ligt dus mooier en heeft een mooiere inwerking.

de bustrens of de watertrens en enkel of dubbelgebroken

Succes ermee

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 00:05

ik reed mijn paard eerst met enkelgebroken en nu met dubbelgebroken watertrens omdat ik me daar in eerste instantie zelf prettiger bij voelde (omdat het een zachter bit is, overstappen naar een scherpere kan altijd nog, zeker bij een jong paard is het natuurlijk aan te raden om zacht te beginnen). ze loopt er een stuk beter op hoewel ik nu begin te twijfelen over de zachtheid want ze heeft wel een groot hoofd dus grote mond maar het bit past wel. zou ellepel dat misschien voor me willen toelichten?
heb me ook ooit laten vertellen dat hoe groter de bitringen zijn hoe zachter de inwerking is, natuurkundig gezien klinkt dat me vrij logisch in de oren (drukverdeling) maar of dat ook echt zo is weet ik niet. (iemand?)
ook heb ik het idee dat ze het dubbelgebroken bit minder makkelijk vastpakt dan het enkelgebroken bit en sowieso "volgt" het meer de natuurlijke vorm van de paardenmond dus is het minder scherp (precies wat er hiervoor gezegd werd, daar sluit ik me bij aan). dus als jouw paard het bit vastpakt en daarnaast ook vrij makkelijk beledigd (voortvloeiend uit gevoeligheid) is, is het zeker aan te raden om het uit te proberen.
heb overigens gewoon een RVS bitje met koper tussenstukje, die K&K is erg mooi maar was mij een klasse te duur vooral omdat het in eerste instantie toch een beetje uitproberen is/was wat het beste werkt.
ik zou zeggen probeer er een te lenen van iemand of koop er een en kijk zelf wat het beste werkt voor jouw paard want dat is natuurlijk altijd even afwachten. succes!

Susanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:11

Ik gebruik zelf de dubbelgebroken watertrens van dit merk. Dubbelgebroken omdat het dus mooier in de mond ligt en het vriendelijker maar ook effectiever inwerkt (het bit geeft druk op de juiste plaatsen) en watertrens omdat ie op deze manier meer met zijn bit kan spelen.

johndeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 21:34

Susanna schreef:
Ik gebruik zelf de dubbelgebroken watertrens van dit merk. Dubbelgebroken omdat het dus mooier in de mond ligt en het vriendelijker maar ook effectiever inwerkt (het bit geeft druk op de juiste plaatsen) en watertrens omdat ie op deze manier meer met zijn bit kan spelen.

weet je ook de dikte van het bit die je hebt???

Susanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:21

Hoe dik het bit is weet ik niet, zou ik even na moeten meten. Maar ik weet nog wel dat toen ik hem ging kopen je een 'normale standaard' dikte had, extra dik en heel dun (onderlegtrens: is dus geen optie voor een normaal bit). Ik heb toen gekozen voor de normale middelmaat. Extra dik wordt altijd extra vriendelijk genoemd. Ik vind zelf alleen dat je dit ook kan overdrijven en dat het voor een paard juist ook irritant kan zijn om een extra dik bit in te hebben, omdat ie dan zoveel in zijn mond heeft. Daarbij is de standaardmaat ook dik genoeg en dus vriendelijk. Dus daar ben ik voor gegaan.

johndeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 14:56

ik heb nou de k&k dubbelgebroken bit van sprenger loopt hij super fijn op...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:06

Ik heb een myler bit. Is dubbelgebroken, maar kan niet helemaal dubbel klappen, daardoor heb je nooit een notenkraker effect en prikt hij niet in het gehemelte.
Mijn paard loopt hier het fijnst mee.

Pendrag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:09

Heb zelf ook een Myler. Zijn dunner dan de standaard bitten. Met een veel betere pasvorm. Bij mijn paard past dun beter: korte mondspleet met ruinetanden dus weinig ruimte voor een bit. Uitgangspunt voor de dikte van het bit: mag niet tegen tangen/kiezen komen en paard moet lippen goed op elkaar kunnen houden.

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:10

Ik heb een ongebroken bit.

Wat het prettigste voor jou en je paard is hangt helemaal van de mond van je paard en jou rijstijl af. Het beste zou je met wat verschillende bitten kunnen rijden om te testen waar je paard het beste op reageert.

buitenruiter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:46

Als je je enkel gebroken hebt doet het pijn, hoe een dubbel gebroken voelt weet ik niet

Nee maar nu ff zonder gekheid er staan hier al zoveel antwoorden.. je bent er vast al uit

kazziamana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:53

Heb een tijdje met een dubbelgebroken bit gereden en dat ging goed. Echt fijne bitten om mee te rijden, maar sinds drie maand rij ik met een enkelgebroken volkoperen bit (vrij dik) en hierop loopt mijn paardje veel beter! Met dit bit krijg ik een deftige aanleuning. Dus gaat mijn voorkeur uit naar een enkelgebroken.
Maar anders moet je eens vragen aan iemand die een dubbelgebrokenbit heeft om dit eens te proberen en vergelijk dan zelf op welk je paardje het beste loopt. Elk paard is verschillend, maar belangrijk is dat je zo dicht mogelijk bij de basistrendsen blijft.

johndeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 23:22

ik ben gegaan voor de dubbelgebroken kk aurigan van sprenger en daar loopt hij nou super op..