dilemma

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 18:31

stel nu, je hebt 3 verzorgpaarden.
een belg van 9 jaar, die nu 8 maand drachtig is
een boulonnais van 2.5, die nu in beginnende training zit, en een fries van 2.5 die deze zomer gestart wordt.
van te voor reed je de belg meerdere keren per week, en de dressuur begon vrij goed te gaan.
maar de laatste 2 maand ben je gedwongen tot buitenritjes
de jonge paarden kun je dressuurmatig ook niet doorvragen, dus voor het moment ben je praktisch paardloos.
je "vaste"dagen zijn de woensdag, vrijdag en zondag, en soms de zaterdag ook.
de paarden staan op 5 minuten rijden met de snorfiets van je huis.

je hbet een aanbod gekregen voor een 9-jarige merrie bij te rijden tijdens de week, de vrijdag en het weekend rijd de eigenaresse ermee.
je mag met dat paard ook alles doen, maar het heeft wel dressuuraanleg+een grote binnenpiste ter beschikking.
nadelen: je zou een van je dagen moeten opgeven (de woensdag) en je kan maar 1 maal per week.
daarbij is het zeker een halfuur a een uur rijden op je snorfiets.(11 km van je huis af)

wa zouden jullie doen?
het aanbod afslaan, en een halfjaar geen dressuur rijden, of het aanbodaannemen, een van je vaste dagen opgeven, en de koude trotseren?

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:59

Ja dat ligt er maar helemaal aan hoe graag je het wilt!

Is die afstand te doen voor je? Dan zou ik het wel aannemen. Je kunt nu ook even niet veel met je verzorgpaarden en wie weet wat hier nog uit voort komt toch?!

Maar ja aan de andere kant: Je doet deze paardjes al een hele tijd en het is even tijdelijk dat je niks kunt doen.

Ik zou bij je eigen verzorgpaarden blijven persoonlijk. het is heel erg dichtbij je kunt er dus bij wijze van spreke 10x per dag heen als je zou willen. En wie weet als die jonge paardjes straks wat verder zijn kun je er hardstikke leuk op rijden.

Ik denk dat als je nu weg zou gaan voor die ene dag dat niet zo'n goede indruk zal maken bij die mensen. Dan LIJKT het net of je het alleen maar voor t rijden doet!

Maar goed ik ken die mensen niet, dus misschien kan je eens met ze gaan praten en je "dilemma " voorleggen??? Wellicht begrijpen ze je heel goed en kunnen ze je wel "missen " die ene dag...

Succes ermee.....

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:07

Dat is iets heel persoonlijks!

Heb je het er voor over om een half jaar niet te rijden (ik neem aan dat je pas over een jaar op die paarden van 2.5 gaat rijden ) of hooguit wat met de belg in het bos te rijden? Of rij je er graag nog wat dressuurmatig bij?

Ga je dat ander paard er bij rijden zul je een dag op moeten geven voor de andere 3 verzorgpaarden. Is dat paard wat je bij kunt rijden tijdelijk of voor lange tijd? Je kunt dan dat paard van ma t/m do rijden en vrijdag en zondag en soms ook op zaterdag naar je 3 verzorgpaarden. Het voordeel is dat je waarschijnlijk weer van dat paard zult kunnen leren. MAAR er gaat wel veel tijd in zitten! Vind je het niet erg om er elke dag zoveel tijd aan kwijt te zijn?

Zet gewoon alle voor- en nadelen voor jou even onder elkaar en kijk dan wat je het liefste doet! Het is toch iets wat je zelf zult moeten bepalen

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 19:51

het andre paard is enkel door de week, de vrijdag, zaterdag en zondag is ze zelf thuis.
ikzelf kan door school enkel de woensdag, dus zou het een keer per week zijn (soms in de vakanties ook als zij school/blok heeft)

de belg is 9 jaar, die heb ik vorig jaar ingereden, en rij ik redelijk fanatiek. nu ligt dat veel kalmer wegens dracht, aan zes maand toonde ze geen zin meer om in de piste te lopen, dus nu doen we enkel nog buitenritjes.

de boulonnais van 2.5 zit helaas al ing het werk: nu en dan een kort buitenritje achter de belg, meer vraag ik ook niet.
de fries wordt pas deze zomer gestart (als ik het kan afhouden tenminste) en dan ook zo laat mogelijk.
nu ben ik ook slim genoeg om met de jonge paarden nog niet in de piste te werken, en veel rchte lijnen te doen buiten, dus ik schat dat ik binnen een jaar de jonge paarden wat intensiever kan laten werken (piste ipv buitenrit dus)
de belg is nu 8 maand drachtig, dus 26 maart is ze uitgerekend. ze is redelijk dominant, dus als het wat tegenzit kan ik er niks mee tot het veulen afgespeend wordt (wanneer dat zal zijn weet ik niet, want de eigenaar heeft geen ruimte meer )
ik hoop om ze in de zomervakantie terug het werk op te bouwen, maar met wat pech kan ik ze pas in september/ oktober terug oppakken.

dus in principe zit ik zéker tot juli, als het niet later is, met paarden waarmee ik enkel kan buitenrijden, longeren, ed.

het gaat mij heus niet om het rijden alleen hoor, het zou moeten daarom gaan pak ik de beide jonge paarden al onder het zadel, en doe ik wat dressuurwerk met hun (en de eigenaar stemt daar zeker mee in, sterker, hij pusht mij wat om ermee te rijden)
maar ik vind het toch zonde, met de belg was ik goed op weg, zij leerde bij, ik leerde meer bij, en om dat nu zomaar meer dan een halfjaar weg te gooien, dat vind ik wat zonde.
het is voor mij toch een jaar verloren tijd, een jaar achterstand dat ik oploop.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 14:12

niemand meer?

ik heb gister gechat met de eigenaresse
ziij ziet het wel volledig zitten, ik heb een binnepiste tot beschikking, en de enige bijdrage is dat ik na het rijden de mestballen uit de stal haal (wat ik meer dan logisch vind)