Wie is er bekend met fryso-zadels?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dehtje

Wie is er bekend met fryso-zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 17:26

Ik heb sinds kort een merrie (fries x NRPS) met een erg ronde rug, geen schoft en brede schouders.
Geen enkel zadel blijft er normaal opliggen, ze schuiven opzij of naar voren. Vooral op dat laatste is mijn merrie erg gevoelig, zodra een zadel te ver naar voren ligt begint ze te bokken. De laatste zadel-pas sessie was ze het ook helemaal zat en heeft ze flink gebokt.

Nu heb ik gehoord van de fryso-zadels van het Tweespan. Aangezien ze een halve fries is en ze absoluut de rug van haar vader heeft lijkt me dit wel wat. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik begrijp dat ze op maat gemaakt worden. Mijn merrie is 5 jaar en nog niet zo lang onder het zadel (stap en draf, nog geen galop onder het zadel). Heeft dit consequenties voor het op maat maken? Het lijkt me zonde als ik over een jaar weer zo'n duur maatzadel moet kopen maar weet even ook niet meer zo goed wat het dan wel moet worden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:05

Ze komen passen, dat maatwerk is een beetje overdreven. Ik heb ook zo'n zadel en kreeg eerst een exemplaar met te korte zweetbladen. Lieten ze dezelfde maken met langere zweetbladen. Alleen niet 10 cm langer, maar meer dan 15, dus ze zijn nu weer aan de lange kant...
Het zadel zit erg lekker, absoluut pluspunt, de prijs valt in verhouding met andere zadels wel mee. En veel schoudervrijheid. Ik heb er nog niet veel mee gereden want mijn merrie heeft een wond op haar knie maar het schoof bij mij nog wel een klein beetje, maar ik heb moeite met niet scheef zitten, dus of dat nu aan de ronde rug van mijn paard of aan het zadel ligt... Er zijn ook wel dekjes met antislip onderkant. Het zadel schuift bij mijn merrie iig niet naar voren.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:14

Ik heb er 1 voor mijn merens, superbreed, model tafelblad, overbouwd en trechtvormig (breed van achter, smal van voor) DE ramp voor elke zadelmaker. Ben er uitermate tevreden over, ligt goed, zit lekker en is nog mooi ook. Vandaag is mijn kieffer gejat en ga nu ook een fryso voor mijn fries laten aanmeten. Wat ik je kan adviseren is opletten op welke momenten jou houdige zadel gaat schuiven en dat dan doen op het moment dat je proef rijd met de fryso. Zo had ik dat wanneer ik in volle galop op de volte ging het zadel scheef ging. Tevens gebeurde dit ook bij een kleine volte en zo heb ik het getest. Sucses met je keuze!

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:23

Vriendinnen van mij zweren bij Frysozadels. Ze zitten erg goed en liggen super op hun paarden. Wanneer die jonge beesten van hun eens even flink gaan bokken, zitten ze erop alsof er niks aan de hand is...wel een apart gezicht.

Daarnaast zijn het ook mooie zadels om te zien en zijn ze van een goede kwaliteit leer.
Als ik zometeen genoeg gespaard heb, dan wil ik mij ook een fryso aanschaffen.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:17

Mooie zadels en een goede kwaliteit en ze zitten ZACHT!!

tinkersjakie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:07

Ja ik en 5 andere vriendinnen van mij hebben ook zo'n zadel en ze zitten heerlijk.
Mijn zus heeft 1 die helemaal is aangepast aan haar paard (tinker) en aan haar, en bij nog een vriendin is ie ook bij aangepast.
De rest van ons hebben een standaard zadel die niet verder is aangepast. Ik moet zeggen het zijn mooie en heerlijke zadels om op te zitten.
Mijn zadel is een tweedehands maar ziet eruit als nieuw...
Zal gewoon hun vragen voor langs te komen om te passen, ze kunnen je echt goed helpen en zijn eerlijk als het niet goed ligt.

Succes met het vinden van een goed zadel.

XxXLienkeXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:30

wij hebben er 2 en zijn er super tevreden over!

Mijn frieze merrie kreeg het zadel toen ze 3 was en nu is ze 8.

Ze is mager geweest ,dik (drachtig) En normaal!
Het zadel past nog super is nu 2x opgevult in die 5 bijna 6 jaar tijd en heb er veel plezier van..

aisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:58

Ik heb ook een friso voor mn friesjes en hij zit echt heel lekker. En na 2 jaar ziet die van mij er ook nog steeds heel mooi uit. En idd een hele stevige zit!

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 10:27

Een fryso zadel geeft een paard meer schoudervrijheid. Jouw probleem heb ik ook met mijn merrie ( kwpn). Zodra een zadel haar bij de schouders/ naast de schoft ook maar iets knelt zet ze het op een bokken.
Een fryso zadel wordt op maat gemaakt voor je paard ( nieuwgekocht). Er zijn ook wel tweedehands maar daar hebben ze een wachtlijst voor.

De kussen zijn liggen wat verder uit elkaar waardoor haar wervels niet gaan knellen.

Boxer

Re: Wie is er bekend met fryso-zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:34

Ik heb een fryso zadel voor op mijn giga brede fjord. En het is in 1 woord een geweldig zadel.
Je zit er echt fantastisch op en ook voor mijn paardje is het de oplossing geweest. Hij kan zich weer super bewegen.

Maaikyhj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:55

ik heb ook een fryso zadel voor mijn fries x arabier. Dit zadel heb ik op maat laten maken voor haar moeder (fries) en hij is nu aangepast voor de fries x arabier. Super zadel!! Er moet nu wel erg veel gebeuren wil ik ernaast liggen..

wel moet ik er goed op letten dat ik heb goed recht leg met aanslingelen anders blijft hij iets scheef liggen (maar hier wordt nog naar gekeken als mijn paardje wat meer bespiering heeft)

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:09

Ik heb een Fryso op mijn tinker liggen (ben vriendin Tinkersjakie). Die van mij is zowel op mij als op mijn paard aangepast. Goeder service. Mijn zadel was eerst niet goed. Spetter was nogal afgevallen en dus paste zadel niet goed. Dit hebben ze keurig opgelost! Het zadel zit heerlijk zacht, ik kan er uren op rijden.

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:10

Een vriendin van mij heeft er ook een voor haar "trechter-vormige" NRPS. Nu heeft haar pony veel meer schoudervrijheid.

anita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:52

Hebben jullie misschien ook foto's van jullie zadel?

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:11

Ik heb geen ervaring met hun zadels, maar wel ervaring met hun opvulservice aan huis. Die is supergoed

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:07

Hey Kristel,

ik ben zelf niet goed bekend met zulke zadels, maar vroeg me een ding af.

Als je bang bent dat ze nog niet zo goed ontwikkeld is, waarom neem je dan niet eerst zo'n nh-zadel (kan even niet op de naam komen) en daarna zo'n maatzadel?
Dat lijkt mij dan praktisch...

khani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:30

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn fries X kwpn, weinig schoft en een korte ronde rug.
Bijna elk zadel wat ik gepast heb lag te ver naar voren of kantelde naar achteren.
Toen ben ik gaan zoeken naar een fryso dressuurzadel.
Ik heb er toen een gevonden op marktplaats, heb het zadel gepast en....Voilá meteen een schot in de roos!

Ik heb het wel meteen laten opvullen bij een zadelmaker want de kussen waren bij deze wel heel erg zacht.
Dit is volgens de zadelmaker wel een nadeel bij zacht leer, (mijn zadel is van buffelleer, superzacht!) je moet ze dan wat vaker laten opvullen.
Al met al kan ik zeggen voor mij geen ander zadel meer, het zit geweldig en heeft ook mijn houding een stuk verbeterd!

Afbeelding Afbeelding

Dehtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 21:43

Hartstikke bedankt voor jullie (positieve) antwoorden!
Ik ben er over uit, ik ga het tweespan bellen voor een afspraak, ik ga ook een Fryso-zadel proberen!