Wat houdt droog/hard beenwerk in?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Wat houdt droog/hard beenwerk in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 16:50

De titel zegt het al!

Bestaat er ook nog nat/zacht beenwerk ??? Dat zie ik nl. nooit ergens staan...

En hoe kan je voelen wat voor beenwerk je paard heeft?

Nathalie02

Re: Wat houdt droog/hard beenwerk in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:51

Het houdt volgens mij in dat je paard geen gallen of verdikkingen heeft aan de benen.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:06

Droog beenwerk houdt in dat je de pezen goed kan zien en dat er geen vochtophopingen of verdikkingen zijn.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:44

idd dat de pezen, en griffelbeentjes goed zichtbaar zijn, en als je er langs voelt geen verdikkinge o.i.d tegen komt..

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:00

het tegenovergestelde noemen ze "voos" beenwerk, overvulde peesschedes etc.
bij hard beenwerk voelt het aan alsof het vel/huid echt recht tegen het bot aanligt, heel strak zeg maar, geen vocht in de gewrichten. Je voelt gelijk bot als je er met je vinger tegenaan duwt.

eekhoornerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 13:39

bedankt voor jullie leerzame antwoorden!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:29

En wat maakt hard droog beenwerk dan zo goed?
Er wordt altijd gezegt dat dat heel goed is, maar waarom eigelijk?

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:44

Het wijst op een goede doorbloeding, afvalstoffen worden goed afgevoerd, overvulde (pees)schedes kunnen duiden op een (oude) peesklap, daarbij kan het gewricht of de pees overvuld blijven- maar ook bijvoorbeeld zoals bij mijn grote, arthrose.

Gardy heeft rechtsvoor een overvulde kogel, dat komt van de arthrose, rechtsachter heeft ze ooit een erge peesklap (letterlijk trap van een ander paard) gehad, en dat is altijd "dik" gebleven, zelfs nu na 8 jaar !

Mijn arabier van bijna 23 heeft superdroge benen ! ook al heeft ze rechtsachter ooit haar griffelbeentje gebroken (ook trap van een paard) waarbij spat ontstaan is. Zelfs dat been is heel erg "droog" Wondjes helen bij haar waar je bij staat! Van de spat (agv het griffelbeentje) had ze na 4 mnd al geen last meer, ook al was ze toen al 18 jaar.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:59

En hoe zit dat met schoefels? Heeft een paard dat een schiefel heeft, maar geen vocht droge benen?

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 08:13

Anouar15 schreef:
En hoe zit dat met schoefels? Heeft een paard dat een schiefel heeft, maar geen vocht droge benen?

OCD?
Daarmee mag je paard geloof ik niet in het stamboek worden opgenomen, maar dan kan het beenwerk alsnog wel droog zijn.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 08:42

Geen OCD.
Schiefels zijn harde bulten/bultjes op het bot door stoten.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 08:44

Anouar15 schreef:
Geen OCD.
Schiefels zijn harde bulten/bultjes op het bot door stoten.

dus geen los zwerfende botdeeltjes?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 08:48

Ik kan het niet zo goed uitleggen en kan ook even gen plaatje vinden.
Het zijn een soort littekens op het bot, harde bultjes, als gevolg van het stoten van het been.
Meestal zit het op het pijpbeen. De schiefels zelf kunnen geen kwaad, alleen als ze rond de pees zitten en daardoor de pees belemmeren.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 08:52

Anouar15 schreef:
Ik kan het niet zo goed uitleggen en kan ook even gen plaatje vinden.
Het zijn een soort littekens op het bot, harde bultjes, als gevolg van het stoten van het been.
Meestal zit het op het pijpbeen. De schiefels zelf kunnen geen kwaad, alleen als ze rond de pees zitten en daardoor de pees belemmeren.

ik snap wat je bedoeld, net boven het pijpbeen aan de binnenkant stukje onder de knie he?

Ik werk op een dressuurstal, en bijna al de paarden hebben dat.
Kan geen kwaad dus

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 08:55

Dat het geen kwaad kan weet ik. Maar is het dan nog wel een droog been?
Het is geen vocht ofzo, maar wel een "mankementje"

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:01

geen paard word er op afgekeurd, ook niet als je hem verkopen wil

Onze paarden worden verkocht over de hele wereld met dat mankementje, de dierenarts zegt ook dat bijne elk sport paard het heeft. Het is vergelijkbaar met ons eelt op de voeten en op de binnenkant van je ringvinger door het rijden

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:01

op afgekeurd door de veearts misschienniet, maar wel door geinteresseerden.
een flinke schiefel kan echt in je nadeel werken met de verkoop.

en ieder sportpaard een schiefel?? dat is nou niet echt waar. willem heeft er echt geen een, in hoeverre je hem een sportpaard kunt noemen, rij er wedstrijden mee en train er ook voor.
merel?? sportpaard op en top.. maar dan wel in endurance, schiefels?? nooit gehad.

ik heb op een pensionstal gewerkt, met vrij dure sportpaarden, schiefels?? ja een enkeling en daar werd dan ook helemaal hysterisch opgereageerd als een paard er 1 had.
maar die paarden kon je nmisschien op 3 vingers tellen..

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:40

gekke_koei schreef:
op afgekeurd door de veearts misschienniet, maar wel door geinteresseerden.
een flinke schiefel kan echt in je nadeel werken met de verkoop.

en ieder sportpaard een schiefel?? dat is nou niet echt waar. willem heeft er echt geen een, in hoeverre je hem een sportpaard kunt noemen, rij er wedstrijden mee en train er ook voor.
merel?? sportpaard op en top.. maar dan wel in endurance, schiefels?? nooit gehad.

ik heb op een pensionstal gewerkt, met vrij dure sportpaarden, schiefels?? ja een enkeling en daar werd dan ook helemaal hysterisch opgereageerd als een paard er 1 had.
maar die paarden kon je nmisschien op 3 vingers tellen..

Ik bedoel waarschijnelijk andere schiefel, kom maar eens kijken bij ons op stal, een schiefel is ook los botstukje, dus dit is gewoon op elkaar gehoopt weefsel waardoor het zo hard is geloof ik, of vergroeid kraakbeen als ik het me goed het laten uitleggen door de dierenarts

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:42

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:22

Anouar heeft op beide benen schiefels. Maar ze zijn heel klein, je kan ze niet zien maar alleen voelen.
Het is volgens mij een litteken op het bot. Ik had een heel duidelijk plaatje van hoe het eruit ziet op het bot, maar ik kan het natuurlijk nu niet vinden

Mickyl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:21

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:33

Hanneke heeft altijd op allebei de achter benen twee bobbels zitten het is zacht als je er aan voelt. is dit dan dat ze geen droog been werk heeft of is dit iets anders. Hier onder zie je een foto waar dat vakje zit daar zitten altijd die bulten.
Afbeelding

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:38

precies wat Mickyl laat zien met die site. dat zijn schiefels, en die kunnen wel degelijk slecht zijn.

zwilwrat heeft wel ieder paard, tenminste, de 1 in meer of mindere mate. merel heeft minder dan willem. ik draai ze er bij willem ook gewoon af.

kimmy1985, dat zijn gallen. gaat het weg als je gereden hebt? of genoeg beweging hebt gegeven?? dan kan het ook door het eiwit komen.
willem heeft er ook last van, maar na het rijden zijn zijn benen super droog. en dat met zijn 18 jaar.