goed passend zadel ... bontje???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

goed passend zadel ... bontje???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 14:03

ik leg altijd een bontje onder mijn zadel. ik doe het om de druk van het zadel enzo beter te verdelen. Ik hoorde nu juist dat als je een goed passend zadel hebt, zo'n bontje problemen kan veroorzaken.... ik heb nu een op maat gemaakte Grand Gilbert van Passier. Is het dan slecht om er een bontje onder te leggen? Ik zou nl. niet graag hebben dat zo'n duur zadel door zo'n stom bontje slecht gaat liggen ofzo..

cinny1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:11

Als jouw zadel op maat gemaakt is, kun je er beter geen bontje of iets dergelijks onder leggen. Het zadel gaat niet snel slecht liggen maar je veroorzaakt wel extra druk op de rug van je paard door het bontje.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:19

Een op maat gemaakt zadel hoeft er niets onder te hebben. Ik heb ook een op maat gemaakt zadel, maar gebruik ipv een chabrak een lamswollen onderlegger, dit omdat die fijner voor de rug zijn dan katoen.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:21

De kamer/boombreedte is dus speciaal op de maat van je paard gemaakt, als je er dan een bontje oid onder gaat leggen, wordt het daar veel krapper. Je paard krijgt er dus minder ruimte door.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:22

Hoi,

Ik had dat vorige topic gemaakt over dat bontje en ik heb besloten mijn zadel zonder bontje te laten aanmeten en zonder bontje te gaan rijden. Het ligt er ook aan of je je zadel op maat hebt laten maken en het toen hebt laten passen met een dekje en bontje. Als je dat niet hebt gedaan en het zadel zonder bontje goed ligt zou het bontje rond de schoft strak kunnen gaan zitten en drukkingen veroorzaken.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:24

Een bontje is altijd voorgevormd naar de schoft. Ik heb een zadel met uitgesneden kamer en kan daar het bontje intrekken. Mijn paard heeft nergens last van.

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:37

Ik heb een niet op maat gemaakt zadel. Maar het ligt verder gewoon goed. Kan ik dan wel een (nep) bontje gebruiken? Mijn zadel heeft een terug gesneden kamer.

Sorry, ik wil het gebruiken om beter druk te verdelen en het wat zachter te maken.
Laatst bijgewerkt door djodjodjo op 06-01-06 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:45

Waar wil je het bontje voor gebruiken?

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:34

volgens mij is het heel simpel... Als je goed zittende schoenen hebt, doe je daar toch ook geen extra paar sokken in?

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 18:36

das een goeie opmerking marijn

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 18:36

is een gel dan beter?

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:54

Evikes schreef:
is een gel dan beter?

Daarvoor geldt hetzelfde. Als je een goed passend zadel hebt, ligt dat het allerbeste zonder iets eronder. Een dekje doe je er alleen maar onder om zweet te absorberen. De wollen vulling van de zadelkussens vangene eventuele schokken of klappen op, en de boom wormt ook een soort buffer tussen je zit en de rug van het paard. Waarom zou je daar nou nog iets extra's tussen willen doen??

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:42

Ik heb wel een bontje en het bevalt me goed, en de zadelmaker heeft het ook aangeraden Bij mn VZH alleen juist niet.

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:45

Waarom bij een VZH dan weer niet?

ik zie niet echt een verschil? of is het zwaartepunt dan anders?

MissDonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:30

jij heb toch liever nog een kussentje onder je stoel.. ? Ik vind dat het bontje alleen maar fijn voor een paard!

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:34

Vind ik een slechte opmerking MissDonna, zo ziet een paard namelijk een zadel totaal niet.
Ik vind de opmerking van Marijn4045 beter
In een goed passende schoen ga je toch ook geen dikke wollen sokken of zooltjes inleggen??

@Marijn4045: die opmerking had ik dus net nodig he

MissDonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:35

ik heb het dnek ik verkeerd gezecht uhm..

laat ik mn mening gewoon geven :

Ik zou het er onder doen. het verdeeld mooi de druk van ruiter en zadel.!

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:05

mariska1989 schreef:

Ik weet niet meer precies wat hij zei, maar het zadel ligt anders op mn pony zn rug

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:08

janinetjjj schreef:
mariska1989 schreef:

Ik weet niet meer precies wat hij zei, maar het zadel ligt anders op mn pony zn rug

Waarschijnlijk ligt je veelzijdigheidszadel prima en daarvoor heb je dus geen bontje nodig (daardoor zal het alleen maar slechter gaan liggen) en je andere (dressuur)zadel zal minder goed liggen en dan kan een bontje ervoor zorgen dat het beter ligt.

Goldie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:10

Marijn4045 schreef:
volgens mij is het heel simpel... Als je goed zittende schoenen hebt, doe je daar toch ook geen extra paar sokken in?

Helemaal mee eens

Ik heb mijn zadel gepast met een heel dun dekje en het ligt dan super. Dus dan vind ik die opmerking van dat het de druk beter verdeeld een beetje onzinnig, want als je er dan een bontje tussen doet gaat het alleen maar meer drukken.

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:00

Goldie schreef:
Marijn4045 schreef:

Helemaal mee eens

Ik heb mijn zadel gepast met een heel dun dekje en het ligt dan super. Dus dan vind ik die opmerking van dat het de druk beter verdeeld een beetje onzinnig, want als je er dan een bontje tussen doet gaat het alleen maar meer drukken.

Precies!

Ik heb dus gehad dat ik een zadel had gekocht voor mijn paard die ik bezig was te beleren. Na een tijdje er een bontje onder gelegd voor 'de leuk'. Zeg maar..tot mijn paard na een paar maanden 3 x achter elkaar zo vervelend was bij het rijden. En niet zomaar vervelend, ik merkte echt datie pijn had. Dus ik het zadel maar eens zonder bontje en dekje op zijn rug leggen en het zadel lag van geen kant meer! Maar omdat dat bontje eronder zat zag ik dat normaal dus niet..Voor mij geen bontjes meer!