Agterberg bodem ervaring gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pilou

Agterberg bodem ervaring gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 13:35

Wie heeft dus een Agterberg bodem aan laten leggen en kan wat vertellen over de kosten, al die verschillende lagen etc en waarom een bodem met kunststof ipv bijv hout. Ik wil graag weten hoelang zo'n bodem meegaat, zou je er bijv. langer plezier van hebben dan een houtchips bodem?

Wij moeten de paarden er ook in los laten (paddock) dus is een Agterberg bodem niet geschikt ivm de opbouw van de lagen, maar nu hoorde ik laatst dat je hem ook zonder al die lagen aan kan laten leggen. Iemand van Bokt (op de veluwe meen ik) heeft dat, alleen wie...........? Ik kan het niet meer vinden helaas.

Heb natuurlijk de overige topics wel gevolgd, en ik denk dat beide bodems voor- en nadelen hebben. En wat als je zelf zand gaat bestellen, hoe weet je dan dat je SCHOON zand, en wat voor zand (M3C, stierenzand, zeezand, rivierenzand (wij zitten op klei dus kunnen de bodem niet keren, wat ik hier ook weleens lees) is nou het fijnste voor een stabiele waterdoorlatende bodem en welke korrelgrootte moet je hebben, dat vind ik nergens terug. En betaal je bij Agterberg ook voor de ''naam'' ik bedoel zand is zand, al zal dat verschillende klasses+prijs hebben

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:10

Wij hebben op stal een agterberg bodem. Ik ben er gek op. Zolang hij goed bijgehouden wordt (getrokken, mest weg etc) kun je er jaren mee doen!

pilou

Re: Agterberg bodem ervaring gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 15:33

mogen ze bij jullie los in de bak/longeren?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:08

Nee, niet in de agterberg bodems. Mijn vriendin staat op een pension stal waar ook in de longeercirkel een agterbergbodem ligt. Het geldt voor bijna alle bodems. Hou ze goed bij, en ze (behoren) jaren mee te gaan!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:45

Wij hebben op de manege ook een super binnen rijbaan met agterberg bodem, de rijbak bij ons is (niet schrikken): 122 x 55 mtr.
Uiteraard longeren wij ook in deze bak.. en als het rustig is (is bijna nooit, staan geloof ik 100pensionklanten), gooien wij de paarden ook los in deze bak.

Wij hebben wel de regel dat we achterin de bak longeren, en voorin gewoon rijden, zo blijft het voor zoiezo netjes.
Ook wordt er western gereden in de agterberg bak, dus ook een hoop geslip, en gaten. Maar als de bak eenmaal recht getrokken is, is hij weer zo goed als nieuw!!

De kosten weet ik niet, en ik geloof dat ik dat ook niet wil weten als ik het zo hoor altijd!
Succes hoor!!

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:50

wij hebben vorig jaar gekozen voor een eb en vloed bodem www.manegebodems.nl deze bodem kost ongeveer evenveel als een Agterbergbodem, maar wij vinden dat er aan deze bodem veel voordelen zitten (bodemvastheid regelen/waterpeil regelen, ALTIJD een goede bodem en er zit geen kunststof materialen in), misschien is dit ook een overweging?

tessie1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:06

ik heb ergens een keer gereden waar agterberg bodem was
ik vond het super, er kwam geen hoefslag in!
maar was wel erg duur voor een 20 x 60 baan waren ze 16000 euro kwijt (alleen aan de bodem)
maar dan heb je ook wat..

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:56

Waar ik sta is ook een agterberg bak, we mogen niet longeren of losgooien. De bak wordt iedere week gesleept en de kanten geharkt. We kunnen altijd rijden!!

Animae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:16

Wij hebben ook de Agterberg bodem in onze binnenbak, buitenbak en de longeercirkel.

We mogen NIET de paarden loslaten of longeren in de de binnen en buitenbak, want dat is inderdaad slecht voor de bodem heb ik gehoord.
De Agterbergbodem in de longeercirkel bevalt niet zo goed omdat de stenen in 1 van de lagen naar boven komen.

Verder bevalt het erg goed!
Altijd droog en er komt nauwelijks een hoefslag in!

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:20

rhijnauwen schreef:
wij hebben vorig jaar gekozen voor een eb en vloed bodem www.manegebodems.nl deze bodem kost ongeveer evenveel als een Agterbergbodem, maar wij vinden dat er aan deze bodem veel voordelen zitten (bodemvastheid regelen/waterpeil regelen, ALTIJD een goede bodem en er zit geen kunststof materialen in), misschien is dit ook een overweging?

Van welke firma is die eb en vloed bak?

Ik heb een offerte laten maken bij Heritage bodems, ook eb en vloed systeem, wie heeft hier ervaring mee?

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:26

Wij hebben ook 3 bakken met Achterberg bodem, + een longeerbak met Achterberg bodem. Wij moeten hem ook mestvrij houden. Ik moet zeggen dat ik de bodem echt perfect vind! Bijna altijd goed te rijden, ook bij vorst.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:39

En ik ben ook nieuwsgierig naar de kosten.

En wat voor tractor en sleep heb je nodig?

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:36

Beber schreef:
Van welke firma is die eb en vloed bak?

Ik heb een offerte laten maken bij Heritage bodems, ook eb en vloed systeem, wie heeft hier ervaring mee?

www.manegebodems.nl de prijs is vergelijkbaar met een bodem van de firma Agterberg (je kunt er een behoorlijke auto van kopen) maar wij zijn heel erg blij dat we de bodem hebben laten aanleggen! booit te nat, te zwaar, te droog, bevroren... SUPER!

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:08

Tanja!!!!! Pe kan net zo bodem aanleggen voor de helft wat een Agterberg kost!!! Pe kent de grond als zijn broekzak, Agterberg niet! Pe weet precies wat voor zand je moet gebruiken. Pe haalt het zand meestal zelf of elke vrachtwagen wordt gecontroleerd. Je weet hoe mijn bak is en hij is nog steeds super!

Fleurtje100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:53

Wij hebben ook agterberg look-a-like op stal. Hardstikke fijne bak en je merkt echt het verschil niet met de echte agterberg. We hebben dit voor de binnebak, en binnen ook een longeercirkel/losgooibakje en daar ligt gewoon zwart zand in wat geregeld gesproeid en getrokken word. De "nepagterberg" schijnt idd maar de helft te kosten van een echte.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:59

Fleurtje100 schreef:
Wij hebben ook agterberg look-a-like op stal. Hardstikke fijne bak en je merkt echt het verschil niet met de echte agterberg. We hebben dit voor de binnebak, en binnen ook een longeercirkel/losgooibakje en daar ligt gewoon zwart zand in wat geregeld gesproeid en getrokken word. De "nepagterberg" schijnt idd maar de helft te kosten van een echte.

De helft?
Dat is wel heel erg overdreven.

Het kost een stukje minder, maar de helft echt niet. Dan ben je goed stom als je dan een Agterberg laat aanleggen.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:00

Wij hebben ook een agterberg bodem liggen en we longeren er gewon in, je moet dan wel iedere dag slepen en met longeren je vaker verplaatsen zodat er geen bult ontstaat, want als je constant op dezelfde plek staat krijg je eromheen hele zware grond

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:44

Sizz schreef:
Fleurtje100 schreef:
Wij hebben ook agterberg look-a-like op stal. Hardstikke fijne bak en je merkt echt het verschil niet met de echte agterberg. We hebben dit voor de binnebak, en binnen ook een longeercirkel/losgooibakje en daar ligt gewoon zwart zand in wat geregeld gesproeid en getrokken word.
De "nepagterberg" schijnt idd maar de helft te kosten van een echte.

De helft?
Dat is wel heel erg overdreven.

Het kost een stukje minder, maar de helft echt niet. Dan ben je goed stom als je dan een Agterberg laat aanleggen.

Is niet overdreven. De loonwerker hoeft geen reklame te maken en Agterberg wel. De loonwerker staat niet op paardensportevenementen, Agterberg wel. En weet je wie dat allemaal betaald? Juist...Daarom kan een loonwerker het voor de helft van de prijs doen .
Ik heb dus ook een nepagterberg bodem, helemaal compleet met omheining, arbeidsloon, drainage en drainagemachine, zand, afgraven en afvoeren van kleigrond, naaldhoutchips voor 16000 GULDEN, 8 jaar geleden. Het is een 20 x 40 bak. De loonwerker is een week bezig geweest.