Wat moet ik doen?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cath

Wat moet ik doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 12:20

Nou mijn vraag zit zo: Ik heb mijn paard al vanaf haar 3e ongeveer.
Ze is nu 4 jaar en word dit jaar 5.
Het klikte al tussen ons vanaf het eerste moment maar hier is het probleem ik ben 14 jaar en 1.62 en mijn paard was toen ik haar kocht 1.61 en nu al 1.68 het probleem is dat ze te sterk is..
Het buiten rijden gaat niet alleen, ze steigert en draait om..
En gaat vervolgens in galop terug naar huis met haar kin op dr borst.(ook maakt ze een soort bokken sprong naar voren en dan gaat ze naar achter) Ik heb buiten al een paar ongelukken gehad met mijn been ergens tussen.
Laatst kwam mijn been tussen een bus.
Ik rij wel stukjes buiten als iemand haar vast houd.
En met anderen paarden is buiten rijden geen probleem.
Eigenlijk is er niets in het verleden gebeurt en heb ik haar niet haar zin gegeven enz. Veel mensen vinden dat ik haar moet verkopen omdat ze te sterk is maar ik hou gewoon te veel van haar.
Het probleem van buiten rijden: Nu gaat er iemand op die haar goed kan houden en zorgen dat ze niet draait of steigert.
In de bak rijden gaat wel weer heel goed en eigenlijk vind ik het dan onzin om haar te verkopen omdat ze dan wel heel braaf is.
Misschien ben ik wel veel te ongeduldig en moet ik gewoon nog meer oefenen met buiten rijden. Ik gebruik alleen voor buiten een martingaal. Ik hoop dat iemand me kan helpen met dit probleem...

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:27

Als je nou gewoon stap voor stap oefent.
Dus eerst met een paar paarden naar buiten, en dan steeds een paard minder.
En dan op een gegeven moment iemand met de fiets ernaast.
En dan een keertje alleen proberren.

Alles rustig aan, en haar laten wennen enzo, Misschien dat dit helpt?

Cath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 12:33

dat heb ik ook al veel met haar gedaan maar ik blijf gewoon met haar door oefenen wel bedankt voor je tip.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:50

Je moet je paardje niet verkopen als je datniet wilt en het niet persee hoeft!

vraag een goeie instructeur om je hiermee te helpen.. regel dit onder begeleiding en ga van start met freestyl en grondwerk om het dominantieprobleem vna je paardje aan te pakken.

Je paardje moet weten dat jij de leider bent en jij dus de geen zal wezen die zegt wanneer die wat wel en niet mag.. Een paard is een kudde dier en heeft hele sterke behoefte aan leiding.. op hetmomend dat die te weinig begeleiding krijgt zal die de leiding gaan nemen en heb jij niets meer te vertellen..

Als je tips wilt om dit op te lossen moet je me maar PB'n

succes

Cath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 17:49

okee bedankt ik freestyl al maar ga het denk ik wat meer doen..
Hoop dat het dan al meer helpt.

Cath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 09:25

niemand meer?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 09:56

Veel gaan grondwerken met je paard. Jij bent de baas en de leider. Dat moet je paard gaan inzien, je paard vertrouwd je niet genoeg om alleen met jou op pad te gaan en wil terug naar de andere paarden.

Cath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 13:30

okee bedankt dat zal ik doen..

Cath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 14:37

nog iemand anders?

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:14

ik vind het een beetje raar: het klikt ontzettend goed, maartoch doet ze dingen die jij niet van dr vraagt.. naja, ik zal wel de enige zijn die er ff niets van snapt.
Zoals hier boven al gezegt: JIJ BENT HAAR LEIDER, neem lessen ookal is dat in de bak, ze krijgt meer vertrouwen in je als leider. Ga meer freestylen en wees ontzettend consequent, rijdt buiten ook altijd een rondje en nooit heen en terug in het begin.

Cath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 17:09

ja het klikt ook gewoon heel goed maar ze is aan het puberen en doet gewoon soms dwars. Ze wil terug naar stal. Ik heb gewoon les in die bak en dat is dan geen probleem dan doet ze alles wat je van haar vraagt.. Het is gewoon alleen buiten een probleem.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:16

UdieLover schreef:
ja het klikt ook gewoon heel goed maar ze is aan het puberen en doet gewoon soms dwars. Ze wil terug naar stal. Ik heb gewoon les in die bak en dat is dan geen probleem dan doet ze alles wat je van haar vraagt.. Het is gewoon alleen buiten een probleem.

Wat jezelf al zei. Voor mij lijkt het gewoon alsof je ongeduldig bent. Je bent goed bezig. ga niet naar buiten als jezelf denkt dat he niet alleen gaat. mijn paard is ook nog steeds geen suffige doos als ik buitenrijd. Dat wil ik ook niet. Wees blij dat je paard zo opgewekt is. Doe het rustig aan en geniet van wat je er allemaal mee kan. De vraag of je hem zou moeten verkopen vind ik volkomen onterecht.

DANIenVLIEG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:28

Ik heb het ook nog steeds met buitenrijden hoor!
In de bak gaat het goed, met andere paarden naar buiten ook, maar als ik soms in mn eentje ga, en hij heeft geen zin, dan gaat ie ook steigeren en omdraaien.
Gewoon met kleine stukjes beginnen.
Ga stappen van t erf af, maar echt maar 20 meter.
Dan draai je om en beloon je dr uitbundig.
blijf dit gewoon een week doen en ga dan 30 meter.
gewoon met hele kleine stukjes beginnen, en gaat het fout dan probeer je het gewoon weer op nieuw, maar dan minder ver.

Veel succes!

Cath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 21:06

okeej bedankt voor de reacties..