Verschilt de aansprakelijkheid bij aankoop?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Verschilt de aansprakelijkheid bij aankoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 10:54

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

stel je koopt een paard van een paardenhandelaar of particulier maakt dat verschil uit met betrekking tot aansprakelijkheid?

Dus is de aansprakelijkheid van een paardenhandelaar hetzelfde als die van een particulier wanneer je bij 1 van beide een paard koopt?

TemptationV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:06

sorry, geen idee.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:40

Ligt volgens mij niet aan waar je hem koopt maar hoe je hem koopt. Als jij hem op de juiste manier laat keuren en het paard op een verandwoorlijke manier gekocht heb kan je de verkoper aansprakelijk stellen voor letsel wat die voor de aankoop heeft opgelopen en waar die later last van krijgt.. Hiervoor moet je wel kunnen aantonen dat het paard dit letsel heeft opgelopen voor de aankoop en dat is een stuk makkelijker gezegd dan gedaan..

kortom het ligt altijd heel moeilijk met de aansprakelijkheid. Uit ervaring weet ik dat grote handelstallen hun naam niet willen schade en daarom meestal wel een tegemoetkoming hebben als er problemen zijn..

Waarom vraag je het?!

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 11:42

voor een vriendin van mij die dit graag wilt weten en eigenlijk vind ik het ook wel intressant om te weten.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:44

Als jij bij een geregistreerde handelaar koopt kun je het paard binnen 6 maanden terug brengen bij een verborgen gebrek. Dit is bij een particulier niet zo.
Het is altijd slim om een contract samen op te stellen en te ondertekenen.

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 11:50

Kris25 schreef:
Als jij bij een geregistreerde handelaar koopt kun je het paard binnen 6 maanden terug brengen bij een verborgen gebrek. Dit is bij een particulier niet zo.
Het is altijd slim om een contract samen op te stellen en te ondertekenen.

Dat is toch bij 6 weken? dat je hem dan terug mag geven?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:45

6 maanden bij een verborgen gebrek bij een handelaar. Bij een particulier mag je hem niet terug brengen, dus doe je er goed aan om vaak te gaan rijden en onverwachts te gaan kijken. Moet je bij een handelaar ook doen trouwens.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 00:14

Is idd een verschil. Consumentenkooprecht. Betekent dat je bij een "professional" ofwel een handelaar 6 maanden tijd hebt om de koop ongedaan te maken. Niet alleen bij een verborgen gebrek in de zin van een mankement, maar ook als het paard qua karakter niet is wat jou is voorgespiegeld. De rechter gaat er vanuit dat een handelaar een professional is en een particulier niet. Je moet wel nagaan of het een geregistreerde handelaar is. Anders is dit niet aan te tonen en worden deze "handelaren" gezien als particulier.
Ook bij een handelaar moet je - in het geval van een mankement - wel kunnen aantonen dat dit er voor de aankoop al zat. Dat is niet altijd zo gemakkelijk. Ook een goede aankoopkeuring geeft niet altijd deze garantie. Laat bij aankoop bij de keuring ook altijd bloed trekken. Dan kun je nagaan of het paard iets "verbodens" heeft gekregen.