Wie heeft er ervaring in het voeren van oude pony/paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Balte

Wie heeft er ervaring in het voeren van oude pony/paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 09:54

Mijn oude pony is nu 32 jaar. Ze is altijd een mooi rond bolletje geweest. De vorige jaren ging er in de winter altijd wel wat gewicht af en kreeg ze al evenveel krachtvoer als de grote paarden (let wel, ik voer vooral ruwvoer en een beperkte portie krachtvoer). In de zomer werd ze altijd terug mooi rond, had zelfs geen doorgezakte rug.
Deze zomer was dat echter niet het geval, haar rug begon er wat doorgezakt uit te zien en je zag haar ribben.
Haar tanden zijn dan nagekeken, dus die zijn in orde, ze wordt ook regelmatig ontwormd.
Nu heeft ze een hele dikke vacht waardoor ze mooi rond lijkt maar ik ben nog niet echt tevreden. Wat me vooral zorgen baart, is dat ze vaak haar voordrooghooi laat liggen of toch een deel ervan.

Ze krijgt nu als krachtvoer een combinatie van haver en luzernevlokken. Haver omdat het goed opgenomen wordt en veel vetten bevat, luzernekorrels om enerzijds op een makkelijkere manier al zeker ruwvoer binnen te krijgen en omdat dat in combinatie met de haver een correcte calcium/fosfor verhouding geeft. De haver/luzernekorrel geef ik op advies van de DA en ik heb er betere resultaten mee dan met bvb maisvlokken. Ze krijgt ook bieten.
Sinds ze die haver krijgt, is er al goed wat gewicht bijgekomen.

Ik ben me nu aan het afvragen wat ik met haar voordrooghooi zou doen. Als ik ze Hartog luzerne bijgeef, dan laat ze de grootste stukjes liggen (daar waar ze vroeger alle etensbakken nog eens ging nalikken nadat de andere paarden gegeten hadden, het is dus niet dat ze die niet lust) dus ik denk dat ze moeite heeft met dingen die wat meer stengelig zijn.
Mijn voordrooghooi is zeer droog en komt van een gewone weide. Het verschilt dus per pak, het ene pak bevat langere grassen, distels, het andere bevat dan weer fijnere grassen.
Ik heb echter nog twee hele grote pakken gewoon hooi bij een vriendin in de schuur liggen als reserve. Het is fijner van structuur, maar is nu wel overjaars.
Ik zou ook Horsedinner kunnen gaan halen, dat is voordrooghooi maar van een zeer constante kwaliteit, ik vermoed nog iets smakelijker dan mijn voordroog en zachter van structuur.

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die hetzelfde probleem hebben gehad en hoe zij dat hebben opgelost.
Maw waar deden jullie oudjes het goed op?

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:01

Mijn oudje ben ik zonnebloem olie gaan bijvoeren. Omdat het in en uit de wintervacht veel energie kost. Ze viel in die periode zichtbaar af. Verder krijgt ze naast een haar 2 keer per dag 1 kilo basisbrok ook een halve kilo muesli per dag.

Het hooi gaat gelukkig nog goed, ze eet het allemaal lekker op (hoewel ze wel langzaam eet). Je zou een luzerne brok kunnen proberen om haar voldoende ruwvoer binnen te laten krijgen.

Balte

Re: Wie heeft er ervaring in het voeren van oude pony/paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 10:18

Die krijgt ze al, die luzernebrok, wij noemen dat in Belgie een korrel, vandaar misschien de verwarring