help zit echt met een probleem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

verona20

help zit echt met een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 23:59

mijn paard is geschoren en moet dus een deken op met deze kou, alleen ze word helemaal kaal op haar schouders omdat de deken daar scheurt, hoe kan ik dit verhelpen want het is echt heel lelijk!!!!

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:00

anitklit op de schouders spuiten of een glad stukje stof aan de binnenkant van de deken naaien

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:05

Perla schreef:
anitklit op de schouders spuiten of een glad stukje stof aan de binnenkant van de deken naaien

anti-Klit werkt echt heel goed! je zou ook voor een borstbeschermer kunnen kijken..

verona20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 00:08

ja die heb ik inderdaad alleen als ik die aan doe doet ze hartstikke raar, dan is er echt niks meer met haar te doen, word ze chaggie van haha!!!! maar goede tip in iedergeval anti klit ga ik morgen gelijk doen thnx

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:16

ik heb het met mijn geschoren paard ook, volgens mij hebben geschoren paarden er eerder last van omdat ze natuurlijk al een stukkie har missen

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:45

omdat je deken niet goed past, een goed passende deken dus

ellepel

Re: help zit echt met een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 08:03

ik zou een andere deken gaan kopen die wel past.

nu loop je risico dat je dier daar blijvende witte haren overhoud, t is namelijk wel een drukking die je krijgt als de deken niet goed past.

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 08:41

Ik zou ook naar en andere deken kijken. Een highliner als ik het goed schrijf. Die dekens liggen over de schoft (zijn hoger) wat schuren minder maakt. Ze hebben een stukje extra bij de hals. Ik heb zelf alleen maar die dekens omdat het bij mij ook schuurde. Nu me deze dekens niet meer.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:05

Een goede deken met flinke loopsplitten kopen, de deken die je nu hebt is waarschijnlijk te klein en daardoor gaat de deken schuren.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:08

loopspliten zeggen niks hoor...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:20

uiercreme op smeren

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:23

Hoi, dat van die witte haren valt mee hoor, drukkingen krijg je er heus niet van (dan moet je wel een echt erg strak dek hebben) , inderdaad past de deken dan niet goed.
Mijne had het ook vroeger maar nu ik een goede deken heb heb ik er geen last meer van.
Zo'n bh helpt ook goed.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:40

Perla schreef:

Misschien kun je je argument kracht bij zetten door een rede te geven?

Ik heb bij mijn paard eerst een deken gehad zonder loopsplitten en hij kreeg schuurplekken op zijn schouders en borts. Toen een deken met hoge loopsplitten en het probleem was verholpen.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:44

mijn paard heeft bij een hh highliner met loosplitten wel schuurplekken en bij een pagony ultra zonder loopsplitten niet.

te vaak zie je ook dat mensen de deken met loopsplitten strakker doen zodat hij (ik weet ff niet hoe ik dit moet uitleggen) openvouwd naar mijn mening moet de loopsplit ingevouwen zijn als het paard stil staat en als hij gaat lopen dan uitvouwen.

YoenLo

Re: help zit echt met een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:45

Mijn paard heeft er ook heel erg last van (ondanks goed passende dekens) hij heeft gewoon een heel gevoelige huid.
Anti klit erop spuiten helpt inderdaad wel een beetje.
Voor de rest is er gewoon niets aan te doen, dan maar "lelijk" de winter door, van de zomer is het helemaal weg.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:51

Een deken moet juist los zitten zodat de lucht tussen paard een deken een isolerende werking krijgt.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:53

@ kris25 volgens mij snap je niet wat ik bedoel

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:54

@Perla, ik had het ook niet tegen jou. het is meer algemeen, omdat de meeste mensen hun deken te stak doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:57

Kris25 schreef:
Perla schreef:

Misschien kun je je argument kracht bij zetten door een rede te geven?

Ik heb bij mijn paard eerst een deken gehad zonder loopsplitten en hij kreeg schuurplekken op zijn schouders en borts. Toen een deken met hoge loopsplitten en het probleem was verholpen.

Een andere, passende deken kopen, werkt natuurlijk het beste. Ik denk dat Perla bedoelt, dat ook een deken met loopsplitten de verkeerde pasvorm voor je paard kan hebben. Je hebt natuurlijk ook dekens met loopsplitten in diverse modellen.

Ik be het er wel helemaal mee eens dat een goedpassende deken met loopsplitten de minste kans op schuurplekken geeft.

Aan de andere kant gebruik ik als het richting vriespunt komt een Rhino Turnout medium als onderdek. Deze heeft geen loopsplitten, maar ligt wel heel mooi en is nylon gevoerd. Daar krijgt mijn paard dan ook geen schuurplekken van. Mijn dikke winterdeken is er wel weer eentje met mooie loopsplitten.

Wat ook heel erg scheelt: Laat je paard niet steeds met deken in de molen lopen. Of haal de voorkant dan los en zet het dek goed vast met een (niet-elastische!) singel.

joss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:17

Ik heb een borstbeschermer onder de deken , die beschermt tot over de schoft , dus ook de schouder .

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:28

joss schreef:
Ik heb een borstbeschermer onder de deken , die beschermt tot over de schoft , dus ook de schouder .

hier krijgt mijn paard juist schuurplekken van.
Daarnaast gaat een deken die te groot is ook schuren (deze zakt dan te ver naar achter, zodat er bij de borst ondanks de loopsplitten, niet meer genoeg ruimte is)