Hoef vraagje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

amigootje

Hoef vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 23:56

Ik weet niet of het hier goed staat.... maar denk van wel.

Ik heb totaal geen verstand van ijzers.... simpel omdat al mijn pony's zonder staan.

Maar het paard wat ik meschien ga kopen, staat al haar hele leven eigelijk op ijzers... is het verstandig maar haar gewoon maar daar op te laten staan.

Of zou ze ook zonder kunnen ?

Ze heeft best rare voeten, namelijk platvoeten. ik wil me van te voren even goed laten informeren.

Maar meschien weten jullie ook wel meer over platvoeten.

Alles is welkom !!

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:54

laat er een goede hoefsmid naar kijken, en als je slim bent bekijk je de mening van twee (of meerdere smeden) mijn mening is dat de meeste paard onnodig op hoefijzers staan. allowel er ook hoefsmeden zijn (natuurlijk bekappen) die beweren dat ieder paard zonder ijzers kan, paarden hebben dit namelijk in de natuur ook niet. Hier ben ik het niet mee eens, omdat ik gezien heb dat het soms echt noodzakelijk is (ernstige afbrokkeling/scheuren etc). smeden kunnen ver komen door op verschillende manieren te bekappen. Vaak hebben paarden ook de ijzers voor de sport (bijv. voor kalkoenen) of omdat ze gewoon weg veel op het harde lopen en de hoeven hier te hard of te scheef van slijten.
ijzers brengen in ieder geval meer kosten met zich mee!

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 01:05

Even een goeie hoefsmid naar laten kijken, die heeft er het meeste verstand van en kan je waarschijnlijk een goed advies geven.

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 08:46

Ik zou er ook even een smid naar laten kijken.
Persoonlijk zou ik haar op haar ijzers laten staan. Zeker als ze er al haar hele leven op staat. Ze staat er niet voor niets al haar hele leven op. Je kan ze er ook niet zomaar onder vandaan halen. Het wordt dan veel gevoeliger en daar moet ze dan weer aan wennen.
Dus even advies vragen aan een goede smid.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 08:55

We hebben twee paardjes op stal staan die ook al bijna hun hele leven op ijzers staan. Bij alle twee zijn te er onder uit gehaald. Het ene paardje heeft een tijdje met hoefschoentjes gelopen tijdens het buiten rijden, maar heeft die niet meer nodig en heeft super hoefjes. Het andere paard is wat moeilijker, die staat er nu ook 4 maanden zonder mee en heeft nog steeds hele diepe scheuren. Die gaat waarschijnlijk wer terug op ijzers. Het is per paard verschillend wat kan en wat niet. Gewoon even een goede smid laten komen en advies inwinnen. Ijzers kunnen er natuurlijk gewoon af en als het niet bevalt kunnen ze er weer onder, maar je wilt niet blijven wisselen, dat is voor het paard ook niet goed. Succes.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:06

Mijn (toen) 14 jarige kwpn-er heeft ook zijn leven lang op ijzers gestaan. Ik heb ze er meteen onderuit laten halen, zonder problemen. Hij had ook een beetje platvoeten, en dat is juist weggetrokken nadat de ijzers eraf zijn gegaan (heeft wel een aantal maanden geduurt).