hoe kan je zien of een paard last van zijn rug heeft??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linnieke

hoe kan je zien of een paard last van zijn rug heeft??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 23:54

hoi.

ik heb een vraagje.

hoe kan je zien aan een paard dat hij last van zijn rug heeft. ( zonder dat het zadel er op ligt).

dus bij voorbeeld als je met 2 vingers langs zijn ruggegraat gaat en je krijgt geen reactie dan is het goed?

kan je zo iets proberen??

hoop dat het een beetje duidelijk is

groetjess

s_uzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:17

of het dan goed is weet ik niet maar als je met je handen langs de rug gaat en hij zakt een beetje in heeft ie wel last van z'n rug voor zover ik weet

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:44

als je met je vingertoppen zachtjes langs de ruggegraad drukt en hij drukt hier duidelijk voor weg, dan is dit een teken dat hij er gevoelig is ja (en dan niet alleen op zijn rug maar ook bij zijn lendenen kun je het bekijken). een strak gespannen staart (strak tegen het lijf) duidt merendeels ook op veel spanningen in de rug. Een strakke gevoelige mond duidt ookveel af van rug problemen.
En het grappige is dat je zo nog wel even door kunt gaan....En eigenlijk komt dit 99% van de keren doordat de ruiter op zijn rug zit en een paard verkeerd bereden wordt.

als je ook maar een idee hebt dat je paard last van zijn rug heeft haal er in godvredesnaam iemand bij met VERSTAND en ga niet zelf bedenken of hij wel of niet last heeft (en dan heb ik het niet over mensen die denken dat ze verstand heeft).

Ik ben benieuwd hoe je hierbij komt? heb je zelf twijfels?

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:13

Ik ga met Loutjuh mee !

petertjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:19

de staart wil ook nog welleens scheef gedragen worden!...

linnieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 10:21

hoe ik er bij kom??

ja, ik vroeg het me eigelijk gewoon af. ik zie van die topics van paard wil niet aan de teugel. misschien wel last van zijn rug.
en toen dacht ik hoe kan je eigelijk zien dat hij last heeft van zijn rug. dus zo kom ik er eigelijk dus er op.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:26

als jij door een fysiotherapeut je paard laat behandelen krijg je een oefening, met je nagels, of een manenkam oid moet je dan onder de buik over de hele lengte gaan en dat zo ook bij de rug, langs de wervelkolom.

deze oefening is er voor bedoeld om het hol en bol maken van de rug te stimuleren. dat een paard inzakt als je het op de rug doet en bol wordt als je het op de buik doet is dus een goed teken. paarden die dat niet goed kunnen, die hebben juist een probleem.

merel gaf nooit geen reactie tijdens het poetsen of wat dan ook. zo aan de buitenkant was alles goed, ook volgens de DA, maar aan de hand van mijn verhaal tijdens het rijden vermoede hij kissing spine.. en voila, dat was het ook...

een paard hoeft nix te reageren aan de buitenkant om toch een rugprobleem te hebben. paarden hebben ook 9 van de 10 keer spierpijn, dus is het dan gek dat ze er gevoelig op kunnen reageren?? denk maar eens aan jezelf als jij flinke arbeid hebt verricht.

je moet niet aan die rug gaan zitten prutsen, als je hetniet vertrouwd, laat je zadelmaker en dierenarts het maar checken..

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:49

Je kan het zien aan meerdere dingen.
- Niet goed ondertreden van één of beide achterbenen.
- Rug gespannen houden
- Moelijk in de mond
-Problemen met achterbenen optillen
- Scheef dragen van de staart
- onrustig bij opzadelen en dan met name aansingelen
Je kunt het heel goed zien als je namelijk met je hand onder de buik drukt (als het ware je paard optillen met een hand) dan moet het paard de rug als reactie bol maken doet hij dit niet dan kan het een teken zijn van rugproblemen

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:07

Xox schreef:
Je kunt het heel goed zien als je namelijk met je hand onder de buik drukt (als het ware je paard optillen met een hand) dan moet het paard de rug als reactie bol maken doet hij dit niet dan kan het een teken zijn van rugproblemen

inderdaad, maar de meeste (tenzij er ECHT een blokkade zit) kunnen alsnog hun rug hol maken. Ik heb destijds toen bij mijn paard ks werd geconstateerd dit juist als oefening mee gekregen. Ondanks dat het pijn doet moeten paarden hun rug dus wel kunnen oprekken ondanks de problemen. Dus als een paard zijn rug wel bol maakt wil dit niet zeggen dat het paard geen rugproblemen heeft.

Daarnaast begint het probleem al veel eerder, als een paard al zo sterk reageert als je met je vinger langs de wervels gaat, dan is het probleem niet van nu maar van al veel eerder en heeft het zich vaak ook al in andere dingen ge-uit (zoals hierboven al beschreven) en wat dacht je van ontzettend veel rijtechnishe fouten.

AnneBoem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:30

Kijk ook eens op Medisch.. Daar staan dit soort dingen wel vaker

kimberley_d

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:31

hee

als mijn pony in haar stal staat dan gaat ze na een tijdje met haar oren in haar nek en begind
ze heel hard te trappen met haar rechter achter been en begind ze een sort van te gillen
en als ik dan met me hand over haar rug gaat dan begind ze te trillen.?

Nell_

Re: hoe kan je zien of een paard last van zijn rug heeft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:12

Je kan met je vinger langs de ruggengraad gaan. Als ze de rug wegdrukt heeft ze er last van. Vacht moet ook voor je vingers uitrollen. Als deze niet 'rolt' dan kan dat een teken zijn van knopen in de spieren.
Je kan ook wat verder richting de flank met je vinger langsgaan.