beginnen met 2 jarige.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

atlanta13

beginnen met 2 jarige.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 22:39

Bij mijn verzorgpony's, staat een schat van een pony van 2 jaar.
Ze houd van aandacht, en is heel nieuwschierig, je kan haar gerust aaien, maar soms nog schrikkerig, je kan ook gerust bij haar in de stal komen, dan doet ze wel een stapje achteruit, maar kijkt je echt zo verbaast aan, van wat doe jij nu hier, bij mij in de stal.
Heb verder nog niets met haar gedaan, alleen zo ff een beetje geaaid.
Maar zou wel graag wat met haar willen doen, maar hoe kan ik dit het beste aanpakken, kan ze direct een halster om, of niet?
Wil eerst beginnen met haar te gaan borstelen, en dan aan de hand stappen gaan.
het duurt nog ff voor dat ze onder het zadel kan, maar wil graag eerst een vertrouwens band met haar opbouwen,en wat kan ik allemaal met haar doen, voordat ze onder het zadel kan?
hebben jullie ideeen of tips, of zelf ervaring hiermee, dan hoor ik het graag.

XxXLienkeXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:44

die van mij word in mei 3 jaar maaar nu doe ik ook nog niet veel met haar.

Ze staat lekker elke dag buiten en einde van de middag op stal
ik kom wel elke dag naar haar toe om lekker aan te halen en beetje te borstelen..

Ik wandel wel met haar maar niet elke dag gewoon kleine stukjes en ene keer in de bak dan buiten.. Ze doet het goed maar ik doe dit niet te vaak.

Word ze dit jaar 2 of word ze dit jaar 3?

Miepp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:45

ik zou nog even gewoon blijven aaien, ook op de plaatsen waar het halster zit, als ze nog geen halster kent. Als dat goed gaat, kan je eens met behulp van iemand, het halster om doen. Als ze vast staan nog niet kent zou ik gewoon het touw om een tralie van de box ofzo slaan zodat jij hem zo los kan halen mocht er iets gebeuren.
Maar vooral gewoon rustig aan doen, zodat het beestje je leert te vertrouwen, daar heb je straks meer aan dan alles snel te doen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:46

Halster om kan hoor...

Maar vertel eens wat meer over het paardje... staat ze veel op stal? Immers, als ze haar van de wei naar de stal willen brengen zal ze toch ook een halster om moeten?

atlanta13

Re: beginnen met 2 jarige.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 23:03

Ze is een welsh k. voskleurig.
en wordt dit jaar 3.
Wanneer dit jaar weet ik eigenlijk niet, ff vrage nog!
Nou zo lang ik er nu ben, das zo'n 3 maand, heb ik haar alleen nog maar op stal zien staan( best zielig)
Maar weet ook niet zeker of ze wel of niet buiten komt deze periode.
Maar wat betreft van stal en op stal gaan, dat doen ze zelf.
De eigenaar doet gewoon de stal deuren open,e n gooit wat bix in de bakken, en dan doet hij het hek open van de wei, en dan rennen ze allemaal naar stal, dus denk niet dat ze wel eens een halster heeft omgehad.
Maar moet nog ff met de eigenaar prate om wat meer informatie over het paardje te krijgen.
Maar inderdaad ik doe eerst zeker rustig aan, wil een goede band opbouwen.

atlanta13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 23:24

oh sorry, heb net te horen gekregen van een meisje die daar al drie jaar een pony verzorgd, dat het veulen nog maar 1 jaar is, en dit jaar dus 2 wordt, en dat ie nog nooit een halster heeft omgehad.
kan ik hier dan wel mee beginnen, of is dit te vroeg?

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 01:12

Dan zou ik hem nog even met rust laten

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 03:59

gewoon in t land laten staan met andere paarden van dezelfde leeftijd.
Halster om doen kun je misschien wel eens proberen, is wel beter als ze dat vroeg leren.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 08:45

Ik zou idd wel al met het halster beginnen. Verder kun je gewoon kijken of je hem overal aan kan raken, voetje optillen e.d. Verder zou ik hem gewoon lekker met rust laten.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 08:47

eehm.. eerst laten wennen het halster en daarna langzaam aan opbouwen om haar te gaan poetsen (evt. dat je haar vast zet? maar dat weet ik niet hoor , ze zal er toch een keer aan moeten wennen) en als dat allemaal goed gaat een keer haar hoefjes uitkrabben en als dát weer allemaal goed gaat (na een (lange) tijd(je)) dan kun je wel eens beginnen met haar te gaan wandelen enzo.. (in het bos als dat mogelijk is) leert ze meteen verkeersmak te zijn

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 08:49

Je kunt echt wel een halster om doen hoor! Het is gewoon ook veel makkellijker als er iets me het beestje is kun je hem in ieder geval vasthouden...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:23

Halstertje om, klein beetje poetsen, voetjes tillen en aan de hand stappen kan gerust, dat zou een veulen eigenlijk ook al vrij snel moeten kennen. Verder zoveel mogelijk gewoon lekker buiten laten staan, de andere paarden kunnen hem beter opvoeden dan mensen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:54

Eerlijk gezegd zou ik ipv beginnen met halstertje en poetsen liever een gesprek met de eigenaar voeren over de gevolgen van een gebrek aan beweging bij jonge paarden.