Atactisch en slof???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

gesina

Atactisch en slof???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 21:33

Let wel het paard waar het om gaat is niet van mij!
Het paard is dus atactisch en slingert met lopen.
Hij zwaait ook met zijn hoofd heen en weer tijdens het rijden.
Als je aanspringt in galop wil hij nog wel eens een best gemene bok geven.
De eigenaresse rijdt hem met slof omdat ze zich niet zeker voelt en bang is om afgegooid te worden.
Als de bijrijdster hem rijd dan gaat die net zo lang door tot ie ophoud met bokken.
Vorige week zag mijn man dat het zadel op niet goed paste.
Op zijn aanraden heeft ze een andere boom gekocht maar omdat hij nu kreupel is is die nog niet geprobeert.
Het zadel zou dus een oorzaak kunnen zijn dat ie dus in protest gaat.
Ook zijn net voor zijn schouders aan weerskanten nu de spieren (ongeveer drie werfels vanaf de schoft) opgezet en daardoor loopt ie dus niet goed.
Kan het ook door de slof komen of misschien een combinatie van de twee,slecht passend zadel en streng gebruik van slof??
Naar wat ik gehoord heb zal vandaag of morgen de VA ook wel langs komen.
Maar wat denken jullie hiervan???

liltje

Re: Atactisch en slof???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:45

heey,
Mijn oude bijrijdpaardje was ook atactisch.
Het lijkt me niet zo'n goed idee om zo'n paardje met een slofteugel te rijden want ze hebben al zo'n moeite met hun achterhand. Hij kan ook bokken omdat hij pijn heeft. Nouja een beetje vreemd om een atactisch paardje met een slof te rijden.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:46

gesina schreef:
slecht passend zadel en
streng gebruik

van slof?
Maar wat denken jullie hiervan???

Ik ken ook een atactisch paardje en ik moet er niet aan denken hoe het diertje er aan toe zal zijn als het ook op deze manier gereden zou worden!

Ik kan me wel voorstellen dat de kreupelheid door (een van) deze bovenstaande redenen veroorzaakt kan zijn.
Het hoeft natuurlijk niet persee, maar ik denk dat het zeker wel een rol erin speelt!

edit: ik zie dat liltje al gereageerd heeft. Zoals ze al zegt, 't lijkt me niet bevorderend voor het paard om hem met slof te rijden, ivm met die zwakkere achterhand. Ik snap dat jij er niets aan kunt doen, dus laten we hopen dat de eigenaresse het advies van anderen serieus neemt.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:49

Deze mensen moeten nog een berg leren......... das duidelijk

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:01

KiWiKo schreef:
Deze mensen moeten nog een berg leren......... das duidelijk

Wou het niet zeggen

beest kan niet anders dan zo lopen. Zou ze aanraden een ander paard te kopen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:01

je wil niet weten wat ik in eerste instantie getypt had, heb het wijselijk gewist

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:03

KiWiKo schreef:
je wil niet weten wat ik in eerste instantie getypt had, heb het wijselijk gewist

geen paard waarschijnlijk..

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:04

was iets in de trand van dat dit paard waarschijnlijk beter af was in een totaal andere omgeving

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:05

ah ja waarschijnlijk wel

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:14

KiWiKo schreef:
was iets in de trand van dat dit paard waarschijnlijk beter af was in een totaal andere omgeving

Ik kan niets anders dan het daar volledig mee eens zijn...

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:15

een paard met ataxie heeft moeite met zn algemene balans, en met de controle over zn achterhand
galop aanspringen kan daardoor(en slecht passend zadel helpt er ook aan mee) erg moeilijk zijn, dus vandaar een bok geven

het zwaaien met zn hoofd zal denk ik voortkomen uit zijn balans-probleem door de ataxie, en ik kan niets dommers en gemeners bedenken dan zo'n paard met een slof in de krul te laten lopen...paard raakt balans kwijt probeert het terug te vinden en wil dat doen dmv hoofd optillen, maar krijgt dan dankzij die slof daar geen ruimte voor een dus een ruk in zn mond...

domme domme domme mensen

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 22:20

Die optie had ik dus ook geopperd. Waarom koop je geen ander paard als je eigenlijk bang van 'm bent.(met rijden dan en qua hoogte 1.70)
Auw,tegen verkeerde been getikt.
Was geen optie want hij is zo lief.
Tja ik hou ook zielsveel van die van mij maar je moet ook aan hun denken en niet alleen aan jezelf.
Eigenlijkmoet ie dagelijks lopen (weinig tijd)
Ikzelf vind hem nu zielig. Want hij staat soms wel een week stil en wordt dan weer gepakt om te rijden of te longeren.
Maar helaas is hij niet van mij dus kan allen hopen dat ze gaan luisteren.
Gek genoeg nemen ze van mannie vlugger dingen aan dan van mij
Vraag me niet waarom,misschien omdat hij een grote kerel is

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:41

Ik sluit me helemaal aan met Renske20.

Mensen onderschatten het gevaar van ataxie...

Inderdaad renske20.. Domme.. Domme Mensen

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:53

ik krijg altijd kippevel als ik lees dat de slofteugel gebruikt wordt als een teugel,dan weet je niet wat je het paard aandoet!!!!
Probeer het eens uit....laat iemand achter je staan, die doet zijn armen onder jouw armen door en legt beide handen in jouw nek, nu duwt hij jouw naar voren en naar beneden en houdt dit vast zonder mee te geven,dus alléén maar druk.........hoe voelt dit??????En als je gaat lopen?
Dan ook nog een slecht passend zadel.........duw maar bv. een borrelglaasje tegen je rug met druk en dan ook heen en weer bewegen of een steentje in je schoen, zo kan dat ook doorwerken in de rug van het paard........

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:57

je vergeet het ergste.......... de ataxie van het paard....... paard is in zijn lijf niet goed. klaar.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:08

heb jij dan nog die bewegingsvrijheid om je lijf te gebruiken als je zo in de tang wordt genomen met een slecht passend zadel enook nog een verkrampte amazone, dat is ballanceren op een touw in de houdgreep voor het paard!!!!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:09

en dan moet je ook nog eens atactisch zijn............ gaat niet lukken.

met de info die ik nu heb zeg ik eigenlijk dat dit paard beter af is bij de slager

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:22

ik weet uit ervaring dat het heel belangrijk is hoe het paard is beleerd oftewel getraind en gegymnastiseerd.......is dat een reden om hem naar de slager te brengen?????Nee, ik zou zeggen laat er eens iemand naar kijken, die er verstand van heeft , hoe loopt hij ,hoe is zijn bouw, zijn er in het verleden blessures geweest, hoe zijn zijn hoeven, gewrichten......hoe is het psychisch .....hoe zit hij in zijn spieren enz.enz.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:25

broadway je vergeet dat dit paard ataxie heeft...tuurlijk kan je met paarden met lichte ataxie nog vanalles doen, maar het verschilt per paard ik ken er 2 en beide zijn totaal verschillend en zeker nog wel te rijden
maar hoe dan ook, een paard dat zijn evenwicht zo moeilijk kan bewaren ga je gewoon niet met slof rijden om op die manier zijn hoofd stil te houden

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:27

dit paard is in zijn lijf niet goed........... kan ook niet doen wat deze mensen willen dat hij doet......... dit vind ik (met de info die mij tot nu toe gegeven is) pure dieren kwelling in de zwaarste soort......

men kan het vergelijken met een dwarsleasypatient die lopende band werk moet doen......

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:30

de boodschap is dus niet doorgekomen......ik heb een hekel aan de slof !!!!!!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:39

paarden mag je niet met mensen vergelijken, mensen kunnen kiezen en een weerwoord geven, paarden niet, zij kunnen hooguit protesteren of doen en lich. of geestelijk ziek worden!
OOk kunnen mensen toneelspelen, paarden niet!!!! Als een paard verzet toont dan is er ook echt wat aan de hand, zij denken niet zoals de mens, dan is het overleven óf dood!!!!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:42

en daarom is dat arme beest beter af bij een slager........ ik heb overigens geen hekel aan de slof, maar wel moeite met mensen die zo een ding verkeerd gebruiken

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:48

aha, gesnapt!!!!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:55

wat wil jij dan met de slof bereiken,kiwiko?????