Is mijn paard kieskeurig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Is mijn paard kieskeurig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:16

hai medebokkers,

Wanneer ik mijn veulen ga voeren weet hij niet hoe snel hij het naar binnen moet krijgen. hij krijgt opfok brok en meusli zonder haver.

Echter lust mijn paard geen appels, wortels en paardensnoepjes :S als ik de appel of wortel in kleine stukjes door zijn voer doe ligt er wanneer hij klaar is nog net zoveel wortel of appel in zn bak als tevoren. ook paardensnoepjes wilt hij niks van weten..hoe kan dit? is hij kieskeurig of vind hij de structuur ervan niet lekker? het blijft voor mij een vraag..

Jess_Garr

Re: Is mijn paard kieskeurig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:06

Dat is idd erg raar... Mijn pony neemt ook geen paardensnoepjes met kruiden aan dan houd hij zn lippen stijf dicht maar bijv. fruitsnoepjes wel weer ook meusli met kruiden moet ie niet (dit lust ie gewoon niet ) dus ik geen hem ook niet... logies toch...
Als ik wortels door zn eten gooi dan peuzelt die er eerst tussen uit en gooit ze op de grond later neemt ie daar een paar hapjes van maar meer ook niet...

Nouja laat de keus maar aan jou paard over... Het is eigenlijk toch overbodig

succes

reginasangel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:23

Mijn paard lust alleen appels en wortels, verder geen fruit of iets. Ook vind ze bij de snoepjes die ik heb gekocht voor de clickertraining te hard! Echt een luilak! Naja gwoon maar iets anders proberen denk ik.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:16

Je zegt dat het een veulen is??
Die van mij hadden allebei tijd nodig om te "proeven"
Alles wat ze voor het eerst kregen werd besnuffeld en soms lieten ze het liggen.
Nu zijn ze allebei ruim een jaar en eten ze gewoon mee met alles.
Vergelijk het met een mensenbaby,die trekken de gekste bekken bij het eerste fruithapje en bij de eerste groente wordt menig ouder ondergesproeit.
Er bestaan idd paarden die bepaalde dingen niet lusten en kieskeurig zijn. Hebben we ook gehad,en ook deftige eters die alles netjes naar binnen mummelen.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:22

Mijn paard eet appel, wortel en banaan (laatste alleen door z'n muesli, anders is de geur te sterk) maar m'n ezels aten vroeger geen appel en wortel. Sinds het paard er is, merkwaardiggenoeg wel

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 04:04

mijn paard eet ook bijna alles. Wel raar. Misschien lust ie het na een tijdje wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 08:01

klopt wel dat veel veulens het moeten leren eten, net als dat wij niet meteen alles lekker vinden.
geef het wat tijd, en inderdaad..sommige dieren vinden het gewoon niet lekker.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:43

Het helpt ook als ze anderen het zien opeten, dus als ze in een groep staan en de groep bvb bieten, wortelen, appelen, krijgt.
Mijn jonge merrie heeft het allemaal van haar moeder geleerd, ging knabbelen aan dat waar mama ook aan knabbelde.

Faline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:10

Die van mij lust geen pepermuntjes en laat altijd de korsten van het brood staan wat ze krijgt...
Krentebolletjes zijn haar favorieten, maar ze heeft ze t allerliefst in stukjes gescheurd en als t even kan moet ik ze uit mn hand voeren.. *hoezo diva-gedrag?* (die van mij is trouwens al wat ouder, 11)
Maar die van mij is gewoon een beetje weird.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:16

Toen ik mijn huidige paardje kocht was hij gewend om alleen maar brok te eten. Hij at niets anders. Ik heb alles toch gewoon steed in zijn bak gegooid (wortels, appels, snoepjes, brood enz) We zijn nu even verder en het is een echte vuilnisbak geworden. Hij eet zelfs soepgroenten en hondenkoekjes.... Het zal wel gewenning zijn. Komt vanzelf goed.

petertjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:16

het klopt dat veulens het nog moeten leren eten
die van mij had dat ook, ze snuffelde eraan enz maar ze at het niet!
maar nu eet ze het alsof het heel normaal is (is ook heel normaal hahah)

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:30

niet alleen veulens moeten leren eten, je kan een ouder paard ook eten aanleren. merel moest nooit geen banaan, maar ik liet hem gewoon in de voerbak liggen.
toen ze perongeluk de banaan at terwijl er bix over lag, kreeg ze de smaak te pakken... nu is ze gek op bananen, maar het heeft een hele tijd gekost voordat ze ze zo wou eten en merel is bijna 12

willem is een vuilnisbak, die eet alles, van ijsjes tot dropjes, tot boterham met kaas
merel is altijd een kieskeur geweest, die luste hjaar brok op de vorige stal niet, dus er lag altijd bix in haar voerbak en we kennen merel als een schranskop.. wat zenu op haar nieuwe stal ook weer is geen kruimeltje blijft liggen als ze het lekker vind

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:48

Vandaag heeft hij voor het eerst paardensnoepjes gegeten! ik vodn het tog zoooo sgattig

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:37

Ik heb drie van die vreetzakken die alles lusten. Mijn veulen kreeg laatst ook een stukje lickit (1/6 deel) en daar kauwde ze paar keer op en weg was het!