mijn 2-jaarige heeft rare stalondeugd, of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Corellaa

mijn 2-jaarige heeft rare stalondeugd, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 17:39

hallo,
mijn 2-jarige hengst doet met zijn tanden langs de kant schaven/schuren. is dit normaal of echt een stalondeugd? hoe ga je dit tegen?

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:40

misschien verveelt hij zich op stal? wellicht kan je hem meer naar buiten doen zodat hij de stalondeugd niet veel verder kan ontwikkelen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:41

hij verveelt zich, zorg dat hij iets te doen heeft, een bal, of vaker naar buiten, stalgenoot, radio

je bent me net voor cheveyo

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:41

Is niet gek, is inderdaad verveling.

Beetje jammer trouwens dat je een 2-jarige al zoveel op stal hebt staan blijkbaar?

_Dunja_

Re: mijn 2-jaarige heeft rare stalondeugd, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:42

waarschijnlijk heeft ie last van zijn tanden, heel veel paarden doen dit als ze gaan wisselen of last hebben van hun gebit.
Maar het kan natuurlijk ook een stalondeugd zijn.
Je zou een likit of zo'n appel of een jollybal of zo in zijn stal kunnen leggen.
Misschien dat dat dan al minder word.

Mijn pony doet het ook en die is ook aan het wisselen

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:43

Ik denk ook dat het verveling is. Hang idd een jollybal, of een pion in de stal, misschien kan ie daar z'n verveling op kwijt. en zorg voor voldoende hooi om te eten.

Fritsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:01

ik denk het zelfde als hier boven is gezegt. Iets ophangen waar die zich lekker bezig mee kan houden

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:02

leg anders een wilgentak of zo in zijn box dan houd ie zich ook wel bezig

meisjeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:05

Een 2 jarige moet lekker buiten spelen met vriendjes, paard kunnen zijn en niet veel op stal.

Denk als die lekker de hele dag buiten kan staan en alleen evt. snachts naar binnen, denk dan dat hij het amper doet.
En als die dan s'nachts naar stal hgaat lekker veel hooi, zodat hij zich niet kan vervelen.

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:07

idd, een tweejarige hoort niet op stal. lekker naar buiten doen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:21

Ik zie het paarden ook doen die tralies aan de zijkant van hun stal doen; bijv. uit ergernis naar het buurpaard. Of als ze ongeduldig en geirriteerd zijn als ze gevoerd worden, maar het kan ook verveling zijn. Leg voldoende hooi neer zodat hij de hele dag iets te 'knabbelen' heeft, hang een liksteen op en als je het er voor over hebt kun je ook naar speeltjes voor in de stal kijken, bijv. een Jollybal of een Snack-a-Ball.
@ Pytje; Waarom een 2-jarige niet? Wil dat zeggen dat een ouder paard wel op stal hoort? In weze hoort geen enkel paard op stal, maar het is nou eenmaal niet mogelijk bij ieder paard hem 24/7 in de wei te kunnen hebben, op het moment om de simpele rede dat de wei nu op veel plekken niet begaanbaar is door het weer!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:35

ik ben het met miirthe eens, waarom moet een tweejarige perse buiten? niet iedereen heeft de mogelijkheid om het paard dag en nacht buiten te laten inderdaad. ik zou m ook binnen zetten hoor

meisjeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:09

off topic

Hollybolly schreef:
ik ben het met miirthe eens, waarom moet een tweejarige perse buiten? niet iedereen heeft de mogelijkheid om het paard dag en nacht buiten te laten inderdaad. ik zou m ook binnen zetten hoor

Waarom perse een jong paard buiten hoort??

Een jong paard moet kunnen groeien, spelen, genieten van jong zijn, is veel beter voor zijn ontwikkeling.
Jonge paarden die niet genoeg weidegang hebben, hebben meer kans op gewrichts problemen
En als je niet de mogelijk heb, moet je eigenlijk niet aan jong ding beginnen, zijn ook genoeg opfokbedrijven waar je paard heen kan.

De topic starter wil graag weten hoe ze kan voorkomen dat haar paard Met zijn tanden tegen de tralies schuurt, en antw is lekker buiten laten spelen overdag.

En is ook niet heel erg gezond voor zijn tanden dat schrapen, slijten zijn tanden van.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:10

hier staat de 2 jarige ook buiten. ik heb een haflinger van 3,5 die het ook doet. hij is aan het wisselen. het kan ook verveling zijn. dat weet ik niet. toch komt hij minstens 12 uur per dag buiten.

Corellaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 22:07

Maar verveling
hij staat dus elke dag buiten en heeft een stal/weimaatje en hij heeft altijd voldoende hooi! een jollybal hebben we echter al geprobeerd, struikeld hij over :S

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:12

jollybal moet je ophangen

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:24

@ meisje : slijten z'n tanden van.. wat maakt veel dat uit, hij moet nog wisselen.. maar als het doorloopt en je er later last van krijgt is het vervelend ja

leg eens wat in de stal en probeer hem vaker naar buiten te laten gaan

Mijn VZveulen van bijna een jaar knaagt aan hout, die staat om de dag buiten, omdat zij van mams af moet

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:29

de mijne is ook bijna twee en doet het ook op stal hoor en hij heeft een jollybal waar hij zich ook op uit leeft

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:30

Ik heb een merrie die dit ook doet. Is idd verveling, in mijn ogen dus een stalondeugd want het wordt veroorzaakt door verveling op stal.
Bij mijn merrie helpt het niet om speeltjes o.i.d. in de stal te gooien/hangen ze blijft haar tanden "slijpen" dus nu staan de hengsten wat langer binnen en gaat zij langer naar buiten. Het helpt bij haar overigens wel om haar voldoende hooi te geven en dan bedoel ik dus niet een paar x per dag maar doorlopend hooi, ze heeft dus altijd wat te knabbelen en is bezig (alleen lijkt ze nu wel drachtig maar dat geeft niet, gaat er wel weer af )

Corellaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 10:54

`ja, hijs staat gewoon iedere dag buiten en gaat pas rond half 6 weer terug naar binnen, in de zomer dag en nacht buiten. ik heb nu een aantal dingen weggehangen, weggelegt, maar hij doet er niets mee.
ook heeft hij ALTIJD hooi, dus ik snap het niet :S

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:35

misschien last van zijn tanden, begint hij te wisselen?
paard dat ik rij van 10 doet dit ook altijd maar hij doet het als hij ongeduldig is bijvoorbeeld als ze eten krijgen.

kijk anders eens of hij aan het wisselen is of laat desnoods tandarts komen.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:58

Heb je al eens in zijn mond gekeken?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:20

meisje schreef:
off topic

Hollybolly schreef:

Waarom perse een jong paard buiten hoort??

Een jong paard moet kunnen groeien, spelen, genieten van jong zijn, is veel beter voor zijn ontwikkeling.
Jonge paarden die niet genoeg weidegang hebben, hebben meer kans op gewrichts problemen
En als je niet de mogelijk heb, moet je eigenlijk niet aan jong ding beginnen, zijn ook genoeg opfokbedrijven waar je paard heen kan.

De topic starter wil graag weten hoe ze kan voorkomen dat haar paard Met zijn tanden tegen de tralies schuurt, en antw is lekker buiten laten spelen overdag.

En is ook niet heel erg gezond voor zijn tanden dat schrapen, slijten zijn tanden van.

Ik denk eerlijk gezegd dat dit geen verveling is maar dat hij last van zijn tanden heeft.

Mogenlijk is hij aan het wisslen en heeft hij daar last van.
Ik zou eens in zijn mond kijken.mischien gaat het wisselen niet helemaal goed.

Corellaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 15:47

oke bedankt!