jong paard beleren, hoe moet ik nu verder?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tisje

jong paard beleren, hoe moet ik nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 17:30

hoi hoi!
ik heb een (bijna) 3jarig paard en ik wil onderhand wel een beetje beginnen met inrijden. wat ze al kan:
hoofdstel in, dekje met elastische singel om
longeren met lijn

ik heb al een paar keer geprobeerd om haar over een balkje te laten lopen, maar ze vertikt het om er overheen te gaan (ik heb het al 100 keer voor gedaan , erg vermoeiend maar het helpt niet)

weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

en heeft er iemand nog andere suggesties om haar spieren op te bouwen en voor te bereiden op het inrijden? (bepaalde oefeningen of trucjes)

heel erg bedankt alvast!

Marja1988

Re: jong paard beleren, hoe moet ik nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:31

ze zal onderhand wel weten dat als ze niet over het balkje wil het ook niet hoeft...

Ik zou iemand vragen die er verstand van heeft om je te helpen!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:34

ga met Marja mee, zoek er iemand bij om je te helpen, zowizo is het eigenlijk ondoenlijk een paard in je eentje zadelmak, ruitermak te maken. Je hebt een ervaren grondpersoon nodig om te begeleiden als de ruiter/paard combinatie elkaar even niet meer begrijpt.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:35

Het belangrijkste bij het zadelmak maken is idd de persoon op de grond.
Stop met aanklooien en ga hulp inroepen!

tisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 17:36

ik bedoel ook niet dat ik haar in mn eentje ga inrijden, mijn vraag was meer hoe ik haar over dat balkje kon krijgen. en hoe ik haar spieren op kon bouwen... ik ga sowieso iemand op de manege om hulp vragen, dus bedankt voor die tip!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:42

waarschijnlijk krijg jij haar niet meer over een balkje.... ze weet nu dat dat bij jou niet hoeft....

misschien krijg je het aan de longeerlijn voor elkaar? eerst lekker longeren, en dan een balkje neerleggen. door de longeerzweep goed achter haar kont te houden, krijg je haar er misschien overheen.

Ik ga met de anderen mee hoor: hulp inroepen is van belang!

tisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 17:44

oke, met de longeerlijn eraan ga ik proberen! heel erg bedankt iedereen.. ik hoop dat ik niet overkom als een of andere klungel... ik doe gwoon wat dingetjes met haar zodat ze er aan went: hoofdstelletje in (heb toen wel goede hulp gehad) longeren enz enz

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:48

Hoi,

ik vind je niet echt overkomen als een klungel, maar meer als iemand die niet erg veel ervaring heeft in het beleren van een paard. Daar is helemaal niets mis mee zolang je er maar hulp bij hebt van een meer ervaren iemand. Zo kun jij er ook nog veel van leren.

Nog een tip: zorg dat ze aan de longeerlijn ook stemcommando's leert zoals stap, drrrraf en gaaalop zonder dat je de longeerzweep er meer bij hoeft te gebruiken. Hier heb je straks ook profijt van als je haar onder het zadel gaat beleren.

En spieren opbouwen zou ik nu nog niet echt naar gaan kijken. Zorg eerst maar eens dat ze straks onder het zadel op haar eigen benen kan lopen en zichzelf en jou kan dragen. Je zult eerst conditie moeten gaan opbouwen die spieren komen daarna wel als je iets meer van haar kunt gaan vragen. Ga in het begin geen uur rijden maar hou het bij 20-25 min. Het zal in het begin toch al overweldigend voor je paard zijn en het moet ook leuk blijven voor haar.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:04

zorg dat er een ervaren iemand bij komt. zoals je nu bezig bent (teminste, wat ik van achter mijn beeldscherm vermoed ) wint jou paard telkens. je moet hem niet z´n zin laten door drammen, je moet hem geen gelijk geven als ie geen zin heeft!
en als jij het voor doet doet ie het echt niet na
ga ernaast lopen met een zweepje in je handen, staat ie er voor en wil ie er niet over hup, tikje. gaat ie erover goed belonen en stoppen met het balkje voor die dag.

veel succes!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:19

Sommige paarden hebben echt geen aanleg om te springen en struikelen zelfs over een balkje op de grond. Ik hoop alleen voor je dat je geen springpaard van dit paard had willen maken