Wanneer niet meer rijden voor veulen? Hete merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Wanneer niet meer rijden voor veulen? Hete merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-02 07:38

Ik rijd op een drachtige merrie. Het veulen zal 4 juni moeten komen. Deze merrie is erg heet. Als je met haar over de weg stapt (ik loop ernaast) dan gaat ze voor alles bijna de lucht in. Vooral bij fietsers, vrachtwagens en mensen die skeeleren.
Ook met rijden in de bak is ze erg druk, ze dribbelt veel en wil graag hard. Ze hijgt hierbij erg snel omdat ze kortademig is.
Vanaf wanneer kan dit kwaad voor het veulen?

ps: Ik moet 5 minuten over de weg naar de bak, anders ging ik nu niet meer over de weg.

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 08:19

Ik rij altijd door tot op de dag dat het veulejn er is. Dan krijgt de merrie een weekje rust en vervolgens begin ik weer op nieuw. Je kunt rustig tot een maand voor de geboorte doorrijden zonder echte aanpassingen, daarna moet je het rustiger aandoen. De merrie geeft zelf vaak wel aan of ze het nog leuk vind of niet. Je hebt immers ook paarden waarvan je nooit merkt dat ze drachtig zijn, en dan opeens, ligt er een veulen. Ik heb afgelopen zondag iemand gezien op een wedstrijd met een merrie die nog 6 weken moest, dus gewoon blijven rijden. Rust roest, ook al is de merrie druk. Na de geboorte een weekje wachten, want alles is uitgerekt en moet weer terug op z'n plaats, bovendien is het niet goed voor het veulen als het direct mee moet rennen. Voor de merrie is het niet goed omdat de bevaling veel kracht gekost heeft.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-02 08:22

Ik weet wel dat je lang door kunt rijden, maar deze merrie stesst zoveel en dat lijkt mij niet goed. Ik draaf al niet veel meer, want ze hijgt al na één rondje wat ze voorheen niet deed. Dit komt waarschijnlijk door de hoeveelheid stof in de lucht. Ze hoest ook heel veel.
Dus mijn vraag is eigenlijk of dat stressen kwaad kan?

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 17:41

Ik rijd ook een drachtige merrie (25 mei komt 'het') en ik vermijd stress zoveel mogelijk. IK rijd haar erg rustig, vooral op conditie, af en toe een keertje buiten stappen (dat vindt ze ook wel eng, ik probeer altijd de rust erin te houden en als dat niet lukt, nouja, dan een keertje pech, dan stap ik haar goed uit en stop ermee). Vanaf een maand van te voren ga ik niet meer galopperen, springen doe ik nu ook niet (meer).
Verder is het gewoon even afwachten hoe het gaat denk ik. Maar met je 'hoofdvraag' kan ik je ook niet helpen ben ik bang!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-02 19:33

Bedankt voor de reactie. Het rijden gaat best goed, maar als ik erop zou zitten zal ze voor vrachtwagens etc ervan door gaan. Omdat ik ernaast loopt kan dit niet, maar gaat ze wel gauw op d'r benen staan of maakt een paar gekke sprongen.
Galopperen doe ik al niet meer, want dat houd ze slecht vol. Dat komt door haar kortademigheid.

Overigens weet ik niet of het er ook mee te maken heeft dat de hengst 14cm groter is. Ze is nu snel moe en hijgt snel, dus doe al een poosje rustig aan.
Is er iemand die mijn vragen kan beantwoorden of die eigen ervaringen heeft. Wil vanalles weten, is voor het eerst dat ik een drachtige merrie rijd.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 19:42

germie schreef:
bovendien is het niet goed voor het veulen als het direct mee moet rennen. .


Huh???
Laat jy de veulens meelopen dan als je gaat rijden?? Verward
Heel apart!!
Als wij een veulen hebben, gaat ie gewoon alleen in de box als de merrie moet rijden. Het veulen loopt echt niet mee hoor! Daar krijg je alleen maar van die plakveulens van en t is volgens mij ook niet al te best voor t veulen als ie mee moet rennen iedere x!

Tuurlijk de 1e x dat t veulen alleen staat vind ie heus niet leuk en moet je er wel bij blijven maar na een paar x is er niets aan de hand, dan weten ze dat de moeder terugkomt.


Dyonne:
Het verschilt erg per paard (en per mening van de eigenaar) hoelang je door kunt rijden. Ik heb hier geen vaste periodes voor.
Je moet op je gevoel afgaan en proberen in te gaan op de reacties van de merrie.
Als je merkt daar haar conditie duidelijk minder wordt en dat ze sneller moe is is t een teken om het rustiger aan te gaan doen.
Zo kun je het heel rustig afbouwen tot het moment dat ze het echt 'zat' is en dan stop je helemaal met rijden. Wel kun je dan misschien in een rustige omgeving (omdat ze zo snel strest) wat gaan stappen. Aan de hand of onder het zadel, gewoon om er wat conditie in te houden zeg maar.
Na 1 of 2 weken na de bevalling kun je het weer rustig aan oppakken.
Suc-6 ermee!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-02 20:09

Het probleem is dus dat ik over de weg naar de bak moet. Anders reed ik allleen in de bak. Ik mag van de eigenaar gewoon doorrijden.
Ik kan misschien wel stappen in de buurt zal ik moeten vragen voor de laatste paar weken. Kan hier niet rijden. Is het te glad voor.
Met rijden stap ik alleen op een paar stukjes draf na. Meer wil ze eigenlijk niet meer.
Haar conditie is niet echt super meer geweest nadat ze ziek is geweest. Het is bij haar heel moeilijk om conditie op te bouwen.
Maar ik denk omdat ze zo stresst ik de laatste maand niet meer rijd alleen met haar stapt (aan de hand). Ze hoeft dan niet langs verkeer.

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 08:21

ja carlijn, daar waar ik rij wil de eigenaar niet dat ik het veulen in de stal laat, dus dan moet het mee de bak in, en dan loopt het letterlijk rondje na rondje achter mammie aan. Dat is op zich neit erg, maar de eerst week is het veulen nog zo jong, dan doe je dat niet. Na een weekje blijven ze ook wel in het midden staan.