Ruiter & Koetsiersbewijs

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Njen

Ruiter & Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 15:23

Ja, schaam me diep... Maar kan iemand mij uitleggen wat beide precies inhouden? Ik moet die misschien voor mijn vervolgopleiding halen tegen die tijd(ben nog aan het rondkijken).

RZDLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:28

nou je hoeft je niet te schamen hoor hahahah
een ruiterbewijs is hetzelfde als een rijbewijs alleen dan voor ruiters, je moet een test afleggen, theoretisch en in de praktijk. Je moet de beginselen van paardrijden weten en de regels tijdens het buitenrijden en in de bak. Als je buiten gaat rijden, in het bos, op het strand enz. Kan er naar gevraagt worden en is het geloof ik ook verplicht. Het koetsiersbewijs is hetzelfde denk ik maar dan voor menners

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:40

Het is echt onzin die bewijzen
Iedereen die snel leert kan het halen. Theorie is kwestie van 1x doorkijken en je weet het, als je al ervaring hebt met paarden. Praktijk is net zo een aanfluiting.

Het is NIET verplicht, er zijn alleen maar minder gebieden waar een beheerde om jouw bewijs kan vragen. Het kost alleen maar een hoop geld.

Het bewijs is interessant als je met het rijden gaat beginnen, je leert op een paard te zitten of een paard te mennen en in te spannen. Als je dit al kan heb je er weinig tot niets aan.

Njen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 15:43

Okee, bedankt voor de info! Mij lijkt het ook niet echt noodzakelijk om te hebben, maarjah als het perse moet...

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:44

In sommige gebieden van Nederland is het ruiter/koetsiersbewijs wel verplicht.
Al wordt dat wel steeds minder, zo is de veluwe hiervan afgestapt en die werken nu met vergunningen, maar op de Loenermark is het wel verplicht, alleen de controle daarop is erg moeilijk in zo'n groot gebied.

Fellowww

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:58

ik heb het koetsiersbewijs wel gehaald en dat was toen ik 12 was dus het is echt niet al te moeilijk! ik deed dat ook vooral om er veel van te leren want ik reed toen nog niet zo heel lang....ik heb er heel veel van geleerd. ik vond het echt wel de moeite waard.

Njen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 16:03

Kan je dat op zo'n jonge leeftijd dan al halen? Waar moet je trouwens laten zien dat je het kan zegmaar, afstuderen?

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:08

ik heb ook me koetsiersbewijs, maar dat kan echt iedereen halen

fjordnina

Re: Ruiter & Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:09

Het ruiterbewijs stelt geen moer voor. Ik heb het ook gehaald en een man in mijn groep die het zadel verkeerd om op het paard legde en er vervolgens bovenop klom heeft het ook gehaald dus wat bewijst het nou eigelijk. De enige redenen waarom je het zou halen is voor de gezelligheid van zo'n weekend en vanwege de verzekering die eraan gekoppeld is. Verder slaat het nergens op.

Njen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 16:10

Okee, dan weet ik dat ook weer, klinkt niet echt moeilijk, alleen moet ik eerst wat beter leren mennen.

Njen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 16:12

Wat voor soort dingen vragen ze trouwens bij de theorie?

Sjonniej

Re: Ruiter & Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:14

fjordnina schreef:
vanwege de verzekering die eraan gekoppeld is. .

Je gewone WA verzekering keert makkelijker wat uit dan het ruiterbewijs, dus daar hoef je het ook niet voor te doen.