Hoe hele lange manen invlechten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cookiejar

Hoe hele lange manen invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 13:55

Ik heb een vraagje:
Zondag is de eerste onderlinge wedstrijd voor mijn pony. Nu heeft ze ontzettend lange manen die ik moet invlechten maar ik weet niet hoe!
Ze zijn te lang voor gewone knotjes te maken, dan worden ze veel te dik. Een hengstenvlecht (dat heet toch zo?) kan wel maar mag dat wel?
Haar manen zijn niet erg dik.
Ik ga haar manen niet trekken voor de wedstrijd, dat vind ik zonde want het staat haar heel mooi.
Haar staart is geen probleem om in te vlechten.

Wie heeft er ideeen??
Alvast bedankt

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:57

ja hoor je mag gewoon een hengstenketting maken met een onderlinge wedstrijd. veel succes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:57

een matje? een hengstenvlecht is gewoon toegestaan hoor

@rianne1987: hengstenketting?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:58

rianne1987 schreef:
ja hoor je mag gewoon een hengstenketting maken met een onderlinge wedstrijd. veel succes

Dat noemen ze een hengstenvlecht, geen henstenketting. Voor een onderlinge mag dat best. Voor een officiele ook wel, maar wordt bij me meeste rassen niet gewaardeerd door de jury.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:59

dit is een matje
Afbeelding

capopjekop

Re: Hoe hele lange manen invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:12

Je kunt een matje, maar dat vind ik niet zo mooi. Zo reed ik namelijk ook. Staat ook nog een foto van in mijn profiel. Een hengstenvlecht is mooi en het mag zeker

Ikzelf reed altijd met de manen los. Dan moet je ze wel kammen en aan recht getrokken hebben. Ik heb hier maar 1x een lager punt door gehad, maar het mag wel. Alleen vind niet elke jury het er verzorgt uitzien.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:13

Share schreef:
dit is een matje
Afbeelding

Dit noemen ze een zigeunervlecht.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:16

Kris25 schreef:
[naam] schreef:
dit is een matje
Afbeelding

Dit noemen ze een zigeunervlecht.

Nog nooit van gehoord ik heb dan ook altijd geleerd dat het een matje heet wat is dan het verschil tussen een zigeunervlecht en een matje? of is dit gewoon hetzelfde?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:18

dat is wel hetzelfde, alleen heet het officieel en zigeunervlecht. In de loop der jaren is het woord matje er ook in geslopen....

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:23

Ik heb bij mijn haffie gewoon een vlechtje gemaakt en deze 1 keer dubbelgevouwen naar binnen. Stiekie erin. Er steekt dan nog een pluimpje uit, deze verbind je door in de volgende vlecht. Staat hartstikke netjes, zal kijken of ik een foto heb.......

Afbeelding

Het is niet echt duidelijk en het laatste vlechtje was losgegaan. Maar zo snap je het idee misschien wel. Met haarlak/gel kan je ervoor zorgen dat de vlechtjes een beetje op de plaats blijven.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:24

Dan vind ik een hengstenvlecht of gewoon los toch mooier denk ik

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:28

wreckh schreef:
Ik heb bij mijn haffie gewoon een vlechtje gemaakt en deze 1 keer dubbelgevouwen naar binnen. Stiekie erin. Er steekt dan nog een pluimpje uit, deze verbind je door in de volgende vlecht. Staat hartstikke netjes, zal kijken of ik een foto heb.......

Afbeelding

Het is niet echt duidelijk en het laatste vlechtje was losgegaan. Maar zo snap je het idee misschien wel. Met haarlak/gel kan je ervoor zorgen dat de vlechtjes een beetje op de plaats blijven.

Sorry, maar dit is echt niet netjes, dit zijn gewoon heeeel erg slecht afgewerkte knotten en zo ziet een jury het ook. Dan nog liever veel antiklit erin en los.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:59

ALs de manen dunner zijn scheelt het al een boel, dit invlechten was ook niet echt voor een wedstrijd, dus heb er ook niet echt mijn best op gedaan. Maar ik heb de foto erbij gedaan zodat je kan zien hoe ik het bedoel. Expirimenteer met je eigen paard wat netjes staat en wat niet.

En met haarlak werken helpt ook. als je deze knotten netjes hebt dan is het best heel mooi. Helaas kan ik geen duidelijkere mooiere foto laten zien. doordat het plukje wat overblijft weer in de volgende vlecht wordt verwerkt lijkt het niet op slordige knotjes. Ik snap wel dat jullie dit commentaar leveren op deze foto. Maar wat ik al zei, probeer het is bij je paard, helemaal omdat hij dunnere manen heeft kan het er veel netter uitzien.

Een vriendin van mij rijdt wedstrijden met haar appie. Die heeft ook lange manen, maar die vlecht ze wel in knotjes. Ik weet niet precies hoe lang de manen van je paard zijn! Die van de appie komen tot net boven het schouderbot. Ik kan wel is vragen hoe ze dat doet?

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:26

Ik vind een hengstenvlecht het mooist

Ik had een haflinger met lange manen, ik zal wel even een foto voor je zoeken
Ik maak altijd de hengstenvlecht 'er bovenop'.

[edit]
Foto;
Afbeelding
Beetje rare foto, maar je ziet het als het goed is wel duidelijk

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:10

Absoluut kiezen voor de hengstenvlecht! Die matten (vooral die op de foto) vind ik zó lelijk...brrrrr. Ik kan me ook niet voorstellen dat de jury zoiets op prijs stelt. Het staat ook kinderlijk vind ik, ik bedoel; jonge meisje vlechten zo in maar officieel voor een wedstrijd: nee! Het is de bedoeling dat je de hals van het paard ziet en met zo'n mat erop... Ik heb genoeg gezegd denk ik

Fellowww

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:13

ik maak bij mijn pony ook altijd op wedstrijden een hengtevlecht ik heb dat omdat ik dat makkelijker vind en bij mijn pony lijkt de hals dan ook wat langer en dat pas goed bij mijn pony dus de uitstraling word dan ook beter! als ik de vlecht klaar heb spuit ik er wel wat haarlak in zodat de vlecht beter blijft zitten en dat bevalt heel goed!

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:46

Een hengstenvlecht mag wel. een matje niet. iig dat is met officiele wedstrijden. Onderling mag je er zelfs slingers inhangen tenzij erbij staat dat het volgens het knhs regelement gaat. Shetlanders, fjorden, friezen, haflinger en ijslanders hoef je niet te vlechten, die mogen de manen los dragen.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:24

Volgens mij moet je toch zelf weten wat je met de wedstrijden doet??? (je krijgt hooguit puntenaftrek)

Een hengstenvlecht vindt ik wel het mooist.

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:32

Ik vind een hengstenvlecht ook het mooist. Toen mijn paardje haar manen nog lang had deed ik voor de wedstrijden ( onderling ) en met warm weer de manen ook in een hengstenvlecht

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:35

Ik deed met wedstrijden meestal een hengstenvlecht, maar bij 1 jury reed ik met losse manen, want ze zei tegen me dat ze dat mooier vond (had zelf ook een Haf van Star).

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:38

even een vraagje tussendoor: mijn hafje heeft dubbele manen, mag ik die dan ook los laten hangen? Niet dat ik wedstrijden rijd, maar even in theorie.

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:13

Ik zou gewoon een hengstenvlecht doen, of evt. als de manen overal even recht zijn, en netjes uitgekamd gewoon los.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:14

Ik maak bij Katie altijd een hengstenvlecht

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:27

Dit zijn de manen van mijn pony. Ik maak eerst strakke vlechten en als ik er knotten van heb gemaakt is dit het resultaat.

Knollboll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:36

Ze hoeven niet eens vast of getrokken.
Het staat altijd netter of getrokken of knotjes.
Ik heb de manen van mijn pony een paar keer knotjes in gemaakt, maar ook een paar keer los --> ze waren niet gelijk getrokken en dur erg ongelijk de jury zei er niks van en kreeg ook geen minder punten. Dus ik doe ze niet altijd vast. ( ze zijn dan erg ongelijk ey, dus het mag)