pony duwt me constant omver!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

pony duwt me constant omver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 08:48

mn minishet is de laatste paar maanden een beetje hyper actief, en moet dat altijd uiten onder het wandelen

wat ze dus doet is constant harder willen, en ik probeer echt zo min mogelijk te trekken en dr met mn stem rustiger te krijgen maar dat werkt dus niet dus zodra ik druk op het touw zet komt ze met dr hoofd naar me toe en duwt me omver zeg maar. om ze crosst voor me langs, waardoor we weer een rondje moeten draaien ( )
verder loopt ze constant tegen me aan, er zijn wel wat momenten dat ze lekker een half metertje naast me rustig en lekker mee loopt maar het is veel vaker het geval dat ze precies naast me wil lopen en dan helemaal tegen me aan en maar duwen

ben al een paar keer boos geworden maar dat helpt niet erg, ze is al zo hyper en opgefokt dat dat dan alleen maar erger wordt ga binnekort eens proberen aan de lange lijnen, zodat ik achter dr loop en ze niet meer tegen mij aan kan beuken maar zelf kan lopen, maar vind het ook wel leuk als ik nog eens gewoon lekker naast dr kan lopen

alle tips zijn welkom

*weet eigelijk niet of het hier goed staat.. *

Fellowww

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:33

je kan ook proberen om een gewoon rijzweepje mee te nemen en als je pony harder wil gewoon het zweepje tegen de neus houden. toen ik mijn pony de eerste paar keer naast de fiets had lopen deed hij dat ook altijd ik heb toen een paar keer het zweepje tegen zijn neus gelegd en zinds dien doet hij dat nooit meer dus mischien heb je wat aan deze tip..!

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:59

Verplaatst naar VMR

reginasangel

Re: pony duwt me constant omver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:31

Neem idd een zweepje mee. Als je pony je omver duwt mag je hem best een flinke tik geven. Daarna meteen weer rustig worden en rustig door lopen. Als een pony over je heen loopt heeft hij nl. geen respect voor jou.
Probeer ook eens voor hem uit te lopen. Dan zeg je in paardentaal al dat je hoger in rang bent dan je pony. Als hij dan over je heen probeert te lopen geef je hem zonder om te draaien een harde trap. Klinkt zielig, maar wat voor jou hard is is voor je pony verre van hard (pony's kunnen heel gemeen tegen elkaar doen).
Probeer eerst hieraan te werken, dan krijg je meer controle over hem en kan je hem makkelijker rustig laten lopen door zelf rustig te (blijven) lopen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:35

Juist een tik met de zwep doet soms wonderen. hij mag absoluut niet over je heen lopen! Jij bent de baas en hij niet!

Mowoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:39

zweepje ja.
Misschien kan je een keer terug duwen, het klinkt dom, maar hij moet weten op welke plaats hij staat.
En idd wat Reginasangel ook zei: trappen als hij over je heen probeert te lopen.
Zo doen ze het ook in de kudde.

Hou ons op de hoogte en succes!

Lisanne91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:45

waarom laat je haar/hem niet eerst longeren? dan is het vast rustiger als je gaat wandelen, zo doe ik het ook met mijn shetlander..
als ik niet ga longeren en meteen ga wandelen, duw ik gewoon terug en reageer ik ff boos,zeg maar..dan houdt hij wel op..

meestal doet hij dat omdat hij gras wil eten:P

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 23:27

terug duwen doe ik dus al maanden en ben ik een beetje zat, word een en al geduw en uiteindelijk wint ze het toch wel van me, ze mag dan wel klein zijn maar dat zegt helaas niks

zal volgende keer een zweepje meenemen en eens wat proberen, ze heeft inderdaad nog weinig respect voor me en kan het ene moment super lief zijn en het andere moment gewoon door me heen lopen.

longeren kan niet, vandaar dat ze zo druk is, de paddock ligt al maanden nat, ze zakt er tot dr knietjes in weg, het enige wat ik op het moment met dr kan is dus wandelen

t word gewoon vervelend, het eerste stuk van de heenweg moet ik dr nog net niet meetrekken en na een tijdje lijkt er een knop om te gaan en wil ze zo hard mogelijk, kan het haar niet kwalijk nemen dat ze zoveel energie heeft maar t kan wel ff minder

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:51

Tsja moeilijk probleem.Ik snap dat de pony dus al een hele tijd niet meer is los geweest en niet meer gelongeerd is geweest logisch dat ze dan zo druk is en ik vind het dan ook niet helemaal eerlijk om dan met een zweep te leren om achter je te blijven ze zit gewoon stampvol met energie.

Is er niet een bak bij een buurman in de buurt waar je je paardje af en toe in kan laten om wat energie kwijt te raken of kun je niet op een stukje grond van de gemeente in je buurt haar longeren.

Terug duwen heeft geen ekele zin maar dat heb je wel gemerkt na maanden van duwen dit wint ze toch wel het help alleen om een keer heel kwaad op haar te worden en haar echt duidelijk te maken dat je dit gedrag echt niet van haar pikt maar zoals ik hier boven al zei ik snap heel goed waarom ze niet te houden is.En ik denk dat je er beter voor kan zorgen dat ze wat energie kwijt kan dan zal ze ook veel minder trekken.

Lientje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:34

Blijkbaar heeft je pony geen respect voor jou, anders zou hij het niet in zijn hoofd halen jou omver te walsen. Wat je zou kunnen proberen, is om dit probleem met freestyle methoden op te lossen. Hij leert dan respect te hebben voor jou en jouw ruimte. Als je hem dan leidt en hij sjeest je voorbij, zet je hem resoluut een paar passen terug. Wel belonen! Daarna ga je gewoon weer verder of er niks is gebeurd. Na een paar keer heeft ie het wel door en let ie op jou. Succes!

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:35

terug duwen help idd niet zoals veel al zeggen, want hoe klein ze ook is ze is toch wel sterker. Wat beter zal helpen is een korte ferme tik met een zweepje of ruk aan het touw. Doe dat plotseling zodat ze ervan "schrikt" en daarna weer doen alsof er niks gebeurt is.

Bloemsuiker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:41

Of stil blijven staan? Dan ziet hij mss dat het zinloos is...

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:19

kijk eerst ff goed of het speelsheid is of gewoon eigenwijs zijn en misschien zelfs een poging tot domineren. als je pony je graag mag zal ze met je willen spelen, en bij paarden gaat dat soms nogal hard, en meestal met een gezonde dosis fysiek contact. je pony straffen omdat ze wil spelen is uit den boze. werk met lichaamstaal, dat snapt een pony van nature. ik heb nog nooit een paard een ander paard zien meppen met een zweepje. dat is dan ook niet nodig. blijf gewoon rechtdoor lopen, vlot lopen met je hoofd hoog, en negeer ongewenst gedrag. ze zal vanzelf merken dat er dan geen lol meer aan is...

Stephanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:38

shetlanders
bloemspuit tenzij je paardje water overheerlijk vind natuurlijk
aangezien ik weet dat sommige shetten op gegeven moment helemaal niks meer om een zweep geven..

mijne als uitzondering want die is er als de dood voor

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:42

Geen respect!

Wat erg kan helpen is haar aan het werk zetten in een roundpenn (ronde bak), en een soort van Natural Horsemanship doen. Dit werkt dus via kudde gedrag.

Zweepje kán, maar wat los je er mee op? Niks wat met respect te maken heeft, volgens mij. Ik zou het eerst op een "natuurlijke" manier proberen!

Succes

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 01:13

Cloverdale schreef:
shetlanders
bloemspuit tenzij je paardje water overheerlijk vind natuurlijk
aangezien ik weet dat sommige shetten op gegeven moment helemaal niks meer om een zweep geven..

mijne als uitzondering want die is er als de dood voor

waarom is je pony als de dood voor de zweep??? de mijne walst er dwars doorheen bij het losgooien, omdat ze er nooit een klap mee heeft gehad. toch luistert ze prima, daar heb je dus geen zweep voor nodig! als je pony er zo bang voor is heeft hij naar mijn mening teveel klappen gehad.
je kan bij paarden in principe alles zonder geweld oplossen. ik heb mijn beide paarden zelf opgevoed, en met name Faram was toch echt geen lieverdje. toch heb ik hem nooit met een zweep hoeven bewerken. de zweep is een aanwijsstok, een verlengde van je arm. en dus geen strafmiddel!

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 15:04

even voor de duidelijkheid, ze staat niet dag en nacht op stal hoor, ze staat overdag in de blubberige paddock of op het land!

ik heb jullie ideeen nog niet uitgeprobeerd, maar heb vandaag wel even geoefend buiten aan de lange lijnen en dat deed ze gelukkig prima dus heb eindelijk even zonder geduw en getrek kunnen lopen

ik vind het ook een beetje tegenstrijdig om dr te gaan straffen met een tikje terwijl ze eigelijk gewoon teveel energie heeft, hoewel ze ook weer niet over me heen mag walsen.