Klopt dit over tinkers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Klopt dit over tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-02 17:01

wat hier staat:

De tinker is een stevige pony, met een stokmaat tussen de 1.35m en 1.60m.
Tinkers zijn bont, maar er zijn ook bruin- en vosbonte.
Ze hebben vaak lange manen en een dikke staart.
Onderaan de benen van de Tinker groeien flinke, harige sokken.

Tinkers zijn hele vriendelijke paarden. Ze houden er van gezelschap.

De tinker komt uit Ierland. Ze worden ook wel eens Bonte Ierse Cop genoemd. De bonte paarden werden in Ierland gebruikt om reizigers te helpen met het trekken van de karren en met het dragen van spullen. De tinker kwam pas kortgeleden naar Nederland. Je hebt dus grote kans dat de tinker die je hier tegenkomt een Ierse moeder heeft of….zelf uit Ierland is gekomen!

Tinkers zijn leuke recreatiepaarden. Ze zijn heel geschikt om er fijne en lange tochten op te maken. En zijn natuurlijk sterk genoeg om volwassenen te dragen. Tinkers kunnen ook voor de kar. Dan heb je een heel groepje plezier van je bonte paardje!
Tinkers vinden springen vaak heel leuk en kunnen geweldig goed draven.
Afbeelding

kisss sun

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 17:06

Ja best wel.
Behalve dan dat tinkers oorspronkelijk niet uit Ierland komen maar uit Engeland. Verder ben ik niet zo zeker of ze springen leuk vinden, niet alle tinkers vinden dat!! Er zijn ook grotere tinkers, de grootste die ik ken is 1.68, de max. is 1.70.
En er zijn alle kleuren toegestaan, dus ook niet-bonte tinkers.

X Esme

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 17:16

Ik sluit me aan bij de reactie van esme_27. Voor meer informatie kun je ook eens kijken op www.tinkervereniging.nl

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 17:22

ik zou er Ierse Cob van maken en niet vergeten te vertellen dat ze vroeger vooral geliefd waren bij de zigeuners. Het waren paarden die opvielen in het donker door hun witte vlekken op het lichaam.

Niet alle tinkers zijn denk ik sterk genoeg om een volwassene te dragen, de kleinere tinkers bijvoorbeeld niet.
Vergeet niet te vertellen dat er ook chiquere tinkers zijn en wat "lompere" types.

Percy

Berichten: 12078
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 19:06

De Ierse Cob is één van de vele typen Tinker die er rondlopen. Niet alle Tinkers zijn dus ook Ierse Cobs. Het Nederlands Stamboek voor Tinkers heeft ook een zeer uitgebreide rasbeschrijving op de site staan. Een van de bronnen is een lid van een zigeunerfamilie die al vele generaties tinkers fokt. Je vindt het op www.tinkerstamboek.nl

Verder zijn het natuurlijk niet allemaal pony's. De stokmaat varieert nogal en er zijn inderdaad ook grotere tinkers (waaronder die van mij)

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 00:00

Inderdaad waren de Tinkers vroeger van de zigeuners. Ze waren vanwege hun ´foute´ kleur erg goedkoop en dus aantrekkelijk voor de zigeuners. ook hun trekkracht kwam erg goed van pas. de tinker is eigenlijk niet een echt ras, ze zijn een samenrapsel van veel verschillnde soorten paarden.
hun naam komt ook van de zigeuners, zij waren vaak tingieters (maakten van die tinnen potjes en pannetjes), vanwege dat beroep werden ze uitgescholden voor Tinkers en zo werden hun paarden dus ook genoemd.
ze waren niet het meest geliefde volk.
de kleur van de Tinker is nu niet meer alleen bont, maar ze gaan toch weer wat strenger worden, want het is niet de bedoeling dat de afgekeurde Fries met een kol of een wit been het maar eens (vaak succesvol) gaat proberen bij het Tinkerstamboek.
tja verder zijn het leuke recreatiepaarden vaak erg sociaal en makkelijk te onderhouden. ze zijn hard net als Shetjes, kunnen best in weer en wind buiten blijven staan, kunnen prima rond komen van wat gras en zijn vaak niet kapot te krijgen.
toch hebben ze ook gevoelige punten, vanwege hun behang en grote sokken zijn ze wat gevoeliger voor schimmels en mok.