Balkjes lopen bij elke training..?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Balkjes lopen bij elke training..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 21:00

Ik merk dat ik met behulp van grondbalken de rug van het paard dat ik rij goed los krijg. Erna gaat ze beter ontspannen en over haar rug lopen.
Nu wil ik denk ik balkjes lopen even de komende weken standaard tijdens het rijden aan bod laten komen. Af en toe meerdere achter elkaar, maar veelal eigenlijk gewoon per keer dat ik rij een stuk of 10x een enkele grondbalk gebruiken om haar meer over haar rug te krijgen.

Paardje is al 12 jaar, word zeer regelmatig bereden. In hoeverre zou het goed of juist fout zijn om af en toe tussen het rijden door balkjes lopen de komende weken op te nemen. Wat denken jullie? Ben wel benieuwd naar jullie mening en onderbouwing daarvan..

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:02

Lijkt me heel goed! Daar stond ook een artikel over in het eerste blad van Dressuur, dat nieuwe tijdschrift. Daar zeggen ze wel dat je het afwisselend moet houden, je paard moet blijven nadenken waar hij zn benen neerzet. Je kunt het uitbouwen van 5 naar 10 tot zelfs 20 balken, en af en toe eentje max. 20 cm. hoger leggen. Dit moet je wel in een goede opbouw doen, maar het blijft dan wel leuk voor je paard.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:04

balkjes draven is erg goed voor het paard. Het zorgt voor afwisseling en idd, de meeste paarden laten de rug los. Het is hartstikke goed om dit iedere dag even te doen, ik probeer ook zoveel mogelijk balkjes te draven en te galloperen tijdens een dressuurtraineng, ze krijgen er ook meer impuls van trouwens.

_Dunja_

Re: Balkjes lopen bij elke training..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:06

Je kan makkelijk iedere dag balkjes draven hoor.
Je belast je paard er niet teveel mee maar jou paard word er juist soepel van dus zou ik gewoon mee doorgaan.
Het is ook leuk voor de afwisseling voor je paard.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:25

Ik doe het ook met m'n jonge paard,die zijn gewrichten wat meer zou mogen buigen.Met cavaletti's oefen ik dat en ik vind het zelf ook wel leuk voor de afwisseling.

MissHIS

Re: Balkjes lopen bij elke training..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:57

Ik train de jonge paarden ook vrijwel elke dag met cavaletti. Er is heel veel variatie mogelijk. In stap gebruik ik meestal cavaletti op de rechte lijn of op een volte. Ik rijd er ook vanaf de zijkanten tussendoor (om de één of twee balken). Of gewoon 'in' de cavaletti omdraaien.
Bij het draven rijd ik er ook vaak vanaf de zijkanten tussendoor (meestal om de twee balken) zodat de paarden goed lenig worden. Daarnaast doe ik dan af en toe hoge cavaletti in de draf (soms ook in stap). De paarden letten goed op, zijn lenig en dus heel makkelijk wendbaar en je krijgt ze goed aan de hulpen.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 08:26

Helemaal omdat ze toch niet meer jong is, had ik al het vermoeden dat het wel goed voor dr zou kunnen zijn. Ga het in ieder geval eens proberen de komende weken. De balken gewoon iedere keer op een andere plek leggen maar en afentoe meer achter elkaar en soms wat minder..
Nadeel is dat t paard extreem enthousiast wordt bij het zien van een hindernis. Heb dr eindelijk zover dat ze bij het balkjes draven ook daadwerkelijk blijft draven ipv aanzetten in galop. Dus de hoogte in met balken lijkt me niet geschikt. Moet haar alleen maar meer inhouden dan, waardoor ze alleen maar meer gespannen wordt denk ik.
In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden en dat nieuwe blad ´dressuur´, ligt dat nu nog in de winkel dan met dat artikel erin?

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:36

Het viel mij trouwens gisteren ook zoiets op.
Ik was met mijn paardje aan het rijden en ze liet maar gewoon niet los.
Toen heb ik balkjes met haar gelopen(die lagen er) en toen was ze ineens veel losser!
En nu weet ik dus waardoor dat komt
Fijn om te weten en zo gaat ze haar achterhand ook gelijk meer gebruikt

Fellowww

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:32

het lijkt mij een goed idee om dat te doen maar ik zou het niet elke keer doen als je rijdt omdat als je het afwisseld het dan voor het paard een verassing blijft wanneer hij/zij over de balkjes moet lopen.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:46

Dat afwisselen kun je natuurlijk ook doen door ze steeds anders te leggen, bijvoorbeeld in een volte. Op galopafstand. Om de pas. Gewoon een balk. Een langere rij balken. Enz.