Paard niet te vangen in de wei...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kris

Paard niet te vangen in de wei...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 20:14

Een paard bij ons op de pensionstalling wil de wei niet meer uit. De eigenaresse is 6 weken geleden bij ons komen staan en sindsdien krijgen we hem alleen de wei uit wanneer de hele kudde eruit gaat/is.
Ik heb samen met vele alles al geprobeerd. Brokjes, wortels, scheiden van de kudde (met 6 man) nieuwsgierig maken door met mijn rug naar haar toe op mijn hurken te gaan zitten, tegen etenstijd, het mag allemaal niet baten, uren opjagen werkt ook niet, alle paarden moeten uit de wei en dan pas komt dit paardje mee. De eigenaresse vind dit niet zo handig en is inmiddels een beetje wanhopig. Hebben jullie nog tips?

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:21

Paardje staat wellicht nog onderaan in de rangorde. Kan hij ook niet aangelijnd worden dan? Rent ie weg als je eraan komt, dat blijkt niet duidelijk uit je verhaal.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 20:23

Sorry, hij sjokt weg zodra iemand in de buurt (5 meter) komt en als je dan je pas versnelt, dan huppelt de merrie ook weg.

Faline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:34

Er is maar 1 oplossing blijven proberen. (Of niet meer de wei op.. maar das ook een beetje sneu he)
Probeer het voor t paard leuk te maken. Wees eerst maar eens blij als ie al bij je komt. (Geef dan snoepje ofzo) Maar doe dan verder niks. Niet de wei uithalen dus. Kleine stapjes dus. Grootste fout is namelijk dat mensen vaak alleen hun paard even snel de wei uit halen om m even te rijden. Probeer ook eens gewoon bij je paard te gaan kijken in de wei, even aaien/kriebelen, kijken hoe t met m is enzo. (Als je m eenmaal weer kunt pakken haal m dan ook eens uit de wei om alleen even te poetsen of even te voeren op stal. (Vindt ie leuk )
Ook handig is uitzoeken of ie een vriendje in de kudde heeft die wel wil komen. Geef die (of de andere paarden) dan aandacht en dat paard niet. Op een gegeven moment wordt ie wel nieuwschierig en komt ie wel. (Kan even duren).
Doe ook eens als ie gewoon op stal staat/in de bak dit soort spelletjes. Ze kan m ook (met veel geduld) leren bij haar te komen op een bepaald commando. (Bijvoorbeeld)
Anyway, de truuk is dus zorgen dat het paard juist graag wil worden opgehaald! Zorgen dat ie om een of andere reden graag bij je wil komen. En geduld is ook belangerijk! Verwacht niet dat het van de een op de andere dag klaar is.

xxxcatjuxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:41

zet dit paardje een tijdje met 2 van zijn vriendjes die een beetje laag in de rang staan van de kudde maar waar hij veel mee omgaat samen in een wei. zorg dat ze in de buurt staan vande kudde maar neit bij elkaar in de bururt kunnen.

gaa eerst naar 1 van zijn vriendjes en pak deke aan het halster beloon hem uitbundig door snoepjes klopjes en gewoon lker tutten lopen poetsen maar haal deze niet uit de wei.
haal daarna de 2 de vriend en die het zelfde.

dan brobeer je de merrie niet meteen pakken gewoon lekker snoezen ze komt vanzelf als ze ziet dat de andere het zo leuk hebben.

op een gegeven moment is het zover dat je haar kan pakken en doe je het zelfde als met haar vrienden.

als dit is gelukt ga je weer met der 1ste vrienje in de weer en haal je hem uit de wei en tut je lekker voer je en breng je hem terug naaar de kudde dan pak je het paard waar het om gaat en tut je voer je en breng je terug naar de kudde dan pas de 2 de vriend zo is hij niet de eerste en niet de laatste waarmee je in de weer gaan met verplaatsen enzo en weet ze wat haar te wachten staat en dat ze neit achterblijft.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 20:44

Ze heeft helaas nog geen echte vriendjes in de kudde, tis een beetje een loner. Het vervelende is dat je niet eens alleen maar een snoepje kan geven in de wei, want je komt niet bij haar in de buurt. We hebben zelfs alle andere paarden in de wie gepoetst, maar ook dat mocht niet baten. Ik ben op zo'n moment zo blij dat mijn paardjes wel altijd graag uit de wei komen. Niet meer de wei op is geen oplossing. Ook hebben we haar twee dagen op de wei laten staan, terwijl de andere paarden s'nachts naar binnen kwamen. Ook dat interesseerde mevrouw helemaal niets. paardje wordt nu iedere dag om zes uur uit de wei gehaald en krijgt dan op stal meteen brokken en hoeft 9 van de 10 keer niet te werken... Ik dacht dat het wel over zou gaan, maar tis nu al 6 weken zo. morgen eens aan pensioneigenaar vragen of hij niet een appart stukje wei wil afzetten. dan moet ze maar appart op een kleiner weitje. Onze weides zijn nl echt enorm groot, wat ook niet bevorderlijk is.

Faline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:56

Er is blijkbaar toch een reden waarom dat paard niet komt. En dat is 9 van de 10 keer omdat ie iets niet leuk vindt.

Door wie (en hoe?) wordt ie uit de wei gehaald s avonds? De eigenaresse?

Bij ons op stal is het nl zo dat alle paarden meestal wegrennen als hun baasje er aan komt. (Behalve die van mij, bewijs in mijn profiel )
Waarom?
Baasje betekend werken!
Er zijn zelfs paarden zo slim te zien aan de kleding wat hun baasje komt doen Rijkleding dan peren ze m en gewone kleren komen ze zo bij je. Kwestie van gewoontes van het baasje en dat sluipt er vaak ongemerkt in.
Hoe is de band van het paard verder met de eigenaresse? En hoe was het voor ze bij jullie kwam staan? Wat doet ze met m?

En zoals ik al zei wat ook wel eens wil helpen, ga los in de bak trainen om te komen op commando, grondwerk enz.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 21:01

De band tussen beide is volgens mij wel ok. het paardje wordt maar twee keer in de week gereden (stappen en draven in het bos) en meer hoeft ze niet te doen. Bij vorige stal stond paardje in een paddock en liep zo met je mee naar stal.
Ze komt iedere dag om hem gewoon lekker te poetsen en te knuffelen, dus het beestje heeft een heerlijk bestaan (die van mij heeft het zwaarder en komt hinnekend en heel erug hard op het hek af als hij mijn auto het terrein op ziet komen ).

Faline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:09

Misschien wil deze juist graag werken
Wandelen? Grondwerk?
Zoek uit wat ie leuk vindt! Misschien heeft ie juist wat meer uitdaging nodig en wil ie graag nieuwe dingen zien en/of leren!
Dat bevorderd vaak ook nog eens de goede band tussen paard en mens.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 21:22

Ik zal haar adviseren om wat meer grondwerk te gaan doen en in de bak te oefenen met komen enzo.

heb trouwens even in je profiel gespiekt en wat heb je leuke palomino's! Mijn eerste pony was ook een palomino. Tanja heet ze, in de zomer was ze haflingerbruin en in de winter fjordjesgeel .

Faline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:36

Thanks
Ben een Palomino verslaafd ja, maar dat had je vast al door.
Die van mij zijn idd in de zomer ook lichter dan in de winter.
Feline is dan zelfs bijna wit!

Maar nog succes met dat paard *enne geduld is een schone zaak he *

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:42

Bij mij is het net andersoms, bijna wit in de winter, palomino in de zomer

Maar ik zou idd ook proberen om te vinden wat hij leuk vind. Een dier zal sneller een actie ondernemen die gunstig voor hem uitvalt.

Faline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:45

Offtopic:

Ik zie net dat ik gister niet helemaal helder heb getypt
Moet zijn:
Die van mij zijn in de winter lichter dan in de zomer
En Feline is in de winter dus bijna wit!

Das trouwens bij bijna alle palomino's zo.

Trouwens, capopjekop jij hebt ook een hele leuke pony!
Laatst bijgewerkt door Faline op 05-01-06 10:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 10:46

*volcano* schreef:
Thanks
Ben een Palomino verslaafd ja, maar dat had je vast al door.
Die van mij zijn idd in de zomer ook lichter dan in de winter.
Feline is dan zelfs bijna wit!

Maar nog succes met dat paard *enne geduld is een schone zaak he *

Mijn palomino is juist heel licht in de winter en heel donker in de zomer. Dat is typisch palomino...

Vandaag maar weer het grote "ik ga de hele dag achter het paard van iemand anders aanlopen in de wei" spel.

EDIT; ik lees net je post, je was een halve seconde sneller

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:22

Bij mijn paard hielp één ding en dat was volhouden. Heel rustig erachter aan blijven lopen en op het moment dat ze stil blijft staan niet gauw het halster erom maar belonen (zonder voer) en even een moment rust geven en pas daarna het halster erom. Dit kostte me ongeveer 3 kwartier. Hierna heb ik nauwelijks meer problemen gehad en nu komt ze eigenlijk altijd al uit zichzelf naar me toe. Mijn paard heeft ook wel eens ergens op de wei gestaan (vorige eigenaar) waar ze zich 2 weken lang niet liet vangen.

Maar goed, bij dit paard zou ik willen weten hoe het op de vorige stal was, of het vangen ook problemen gaf. Verder zou het kunnen zijn dat ze onzeker gemaakt wordt door de andere paarden in de kudde. Paarden reageren als er één uit de wei wordt gehaald.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 11:38

Op de vorige stal stond ze in een paddock, wwwar ze niet echt weg kon lopen. Daar was het geen probleem.
Ze staan bij ons in de wei met halsters om, erachter aan lopen hebben we geprobeerd en na 3 uur toch de hoop maar opgegeven. Ja, echt drie uur achter het beest aangewandeld.....
Deze merrie reageerd niet als er paarden uit de wei gehaald worden, zelfs niet tegen etenstijd als alle paarden de wei uit zijn.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:46

Hm waarschijnlijk waardeert ze de ruimte nu zo dat ze dit voorlopig niet wil opgeven!

En 3 uur is best lang, wel goed voor je conditie trouwens. Maar goed, weet je zeker dat jullie niet een klein beetje geirriteerd waren? (kan ik me trouwens goed voorstellen hoor)

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 13:18

Nee, want die keer had het paardje zijn deken helemaal scheef hangen en wilde we dus juist niet dat ze ging draven ofzo, we wilden heel graag dat ze kwam. Boos worden heeft echt geen zin (dat hebben we de eerste twee weken al geprobeerd ).

Mirna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:20

Kan hij niet in een wij gescheiden van de kudde?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 13:22

dat willen we nu waarschijnlijk gaan proberen, want het is echt niey leuk meer en eigenaresse zit met de handen in het haar....

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:23

Lijkt me lastig, op het moment zelf kan je er niet veel aan doen, als ze niet willen komen, komen ze niet.

Mijn techniek is, toekomen en eens lief roepen, dan kijkt ze en eet ze weer lekker verder. Mijn gerief klaarzetten, dan nog eens roepen, de wei ingaan en meestal komt ze dan aangegaloppeerd.

En als ze zelf geen zin heeft om te komen, dan komt haar vriendin wel af (en aangezien mijn meisie nogal jaloers is is ze rapper bij mij dan haar vriendinnetje).

Offtopic: er is trouwens niet leuker dan je paardje die af komt gelopen als je ze roept. Ik krijg er altijd een warm gevoel van.

Maisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:24

mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan. eerst liet ie zich wel pakken en draaide halverwege om en zette het op een lopen. en later kregen we hem helemaal niet meer te pakken. ging vanzelf over was bij mij gewoon uitproberen. wel kreeg ie zodra die uit de wei was een snoepje en als ik had gereden of gepoetst op stal brokken. dus hij wist dat als ie kwam hij eten kreeg. en als de rest van de paarden uit de wei werdt gehaald kwam ie ook altijd mee.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 13:27

Citaat:
Offtopic: er is trouwens niet leuker dan je paardje die af komt gelopen als je ze roept. Ik krijg er altijd een warm gevoel van.

ben ook erg blij dat mijn paardje dit wel doet en altijd op me af komt gehuppelt. Ik zou me ook geen raad weten wat te doen als ie niet zou willen komen.
De eigenaresse probeert het ook vaker op een dag.
Auto parkeren en eens de wei in lopen. Op stal gaan mesten en nog eens de wei in lopen. Spulletjes klaar zetten en nog eens de wei in lopen. Slobber en hooi klaar zetten en nog eens de wei in lopen...
Paardje komt echt niet.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:36

klinkt alsof dat paard niet geleerd heeft wat kuddegedrag betekend en heeft ze ook geen respect en vertrouwen in de eigenaresse. Dit krijg je niet afgedwongen helaas, ze zal er toch echt zelf het eea aan moeten doen (NH bijvoorbeeld) om hete voor het paard weer leuk te maken om met dr baasje om te gaan.

hildetc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:36

ik zorg standaard dat mijn paard de laatste stappen naar mij toe zet en ik niet naar haar toe. ook ga ik regelmatig de wei in zonder haar te vangen maar om haar gewoon wat lekkers te geven en te aaien. jaloers maken door een ander paard op deze manier aandacht te geven wil ook nog wel eens helpen