Hoe krijg je een paard terug in conditie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BlueMilk

Hoe krijg je een paard terug in conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 19:02

Hey, ik heb vandaag voor de 1ste keer met een pony gereden dat ik mag rijden, hij heeft 1.5 jaar stilgestaan, dus je kan je wel voorstellen, een dikke buik en totaal geen conditie meer...Dus mijn vraag, hoe werk je dat buikje weg? Veel mee rijden, maar zijn er bepaald oefeningen ofzo? Bepaalde schema's...

Barst maar los

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:12

Ik weet geen schema's ofzo. Maar ik zou iig heel veel met hem gaan stappen buiten bijv. Daar bouwen ze veel conditie van op. En misschien als je in de bak gaat rijden veel overgangen rijden, kan zijn achterhand ook weer meer aansterken

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:13

rustig opbouwen, dat is het enige
Gewoon eerst een paar rondjes stappen, en zo steeds meer opbouwen
Je merkt vanzelf wel een beetje hoe ver je kan gaan

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:14

Vooral rustig opbouwen zoals hierboven word gezegd! Vooral niet overhaasten en ook na elke arbeid veel/lang uitstappen om spierpijn te voorkomen/verminderen!

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:14

Nancy_evita schreef:
rustig opbouwen, dat is het enige
Gewoon eerst een paar rondjes stappen, en zo steeds meer opbouwen
Je merkt vanzelf wel een beetje hoe ver je kan gaan

precies!

Nannes

Re: Hoe krijg je een paard terug in conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:16

een paar keer per dag longeren, zomaar 10 minuutjes ofzo, en dat steeds opbouwen.
Met rijden ook gewoon rustig aan beginnen. eerst 10 minuutjes een paar keer. dan verlengen naar 15 enz.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:19

Longeren is veel meer belastend voor een paard dan rijden. Dus niet elke dag (of meerdere keren per dag) longeren! En 10 minuten longeren is al best lang. Met mijn paard, die in goede conditie is, longeer ik meestal maar 20 minuten. En dat is een normale tijd.

Gewoon veel stappen en rustig opbouwen met rijden. Kijk maar wat het paard je aanbied en hoe het uitpakt. Zie je dat hij de volgende dag toch wat stram loopt, dan ben je al te enthousiast geweest en moet je een stapje terug doen.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:22

Ik bedoel ook niet iedere dag, gewoon 1of 2 keer in de week ofzo, ipv rijden die dag. En dan veel stappen en zo af en toe een drafje er doorheen.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:44

Dan is het prima. Maar zoals het in de eerdere bericht staat, kan het helemaal fout geïnterpreteerd worden door de TS.

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:46

Hoe oud is de pony?

nitouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:52

Ik zou het inderdaad rustig opbouwen, begin eens met 15 minuten stappen, volgende dag 15 minuten stappen en 1 rondje dravn op beide kanten.
Dit breid je dan elke dag uit.
3e dag: 15 minuten stappen + 2 rondje draven beide kanten
4e dag: 14 minuten stappen +3 rondjes draven.

Enz. enz.

Maar let wel op dat je pony het aan kan, denk je dat het teveel word stop je gewoon. Ga je de volgende dag weer verder.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:57

Nou nou nou, het is geen paard met een herstelde peesblessure die je langzaam op gaat bouwen. Ik neem aan dat dit paard normaal wel meer dan 15 minuten per dag in de wei stapt. Dus 15 minuten stappen noem ik geen opbouwen.
Ik zou gewoon een minuut of 20 rijden. En dan uit gaan stappen. Maaaar: ik kan het paard vanaf hier natuurlijk niet beoordelen. Kijk gewoon hoe hij het aanbied. Rij hem totdat je merkt dat hij wat moe wordt, maar rij hem niet leeg. En kijk hoe hij het oppakt. En las genoeg rustdagen in (waarin hij wel beweegt, maar zich niet in hoeft te spannen!)

Toen ik mijn paard ging opbouwen heb ik om de dag iets gedaan met hem. De andere dag stond hij de hele dag in de wei en kon hij dus bekomen. Daarna ging ik elke 2 dagen rijden en dan 1 dag rust. En dat werkte bij hem prima. Maar ik kan natuurlijk niet zeggen of dat voor die van jou ook prima gaat werken.

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 20:19

@ ingeborg: De pony is 15 jaar

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:22

veel een bepaald niet al te hard tempo aannemen, minstens 20 minuten, en dan draven ofzo. en dat een paar keer per week

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:25

Je kan ook aan de hand gaan wandelen en dat afwisselen met rustig rijden. Op een paardje met en hartaanval zit niemand te wachten In een weiland lopen is wel wat anders dan belast met een ruiter in een bak aan het werk. Ik zou beginnen met 20 minuten stap en lichte draf. En vooral lekker poetsen, beetje contact maken.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:59

Van stappen bouwt een paard geen conditie op. Conditie wordt vooral opgebouwd in de galop.
Maar ik zou eerst eens rustig beginnen met zo;n 20 minuten afgewisseld stappen en draven. Minstens 4 keer per week om iets op te bouwen, anders heeft het geen zin.
Gewoon steeds een paar minuten erbij. En al gauw weer wat galop erbij pakken. In een paar maanden moet je weer gewoon voluit kunnen trainen.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:00

draf is voor een paard zwaarder dan galop heb ik altijd geleerd. Omdat de draf eigenlijk geen natuurlijke gang is ofzo.

Babs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:03

Ik ben de comditie van Evita ook weer aan het opbouwen, na 2 maand stappen. Ik ga, als het niet glad is, naar buiten. Lekker rechtdoor buitenritjes maken. Niet te veel vragen, rustig aan. Iedere keer wat meer draven, klein galopje. Geen haast!

Fellowww

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:40

ik zou niet in één keer elke dag gaan rijden want daar kan hij/zij ook stijf van worden en dat is niet de bedoeling dus ik zou eerst om de dag of om de 2 dagen rijden. en als die pony dat goed op pakt kun je dat opbouwen. zo heb ik het wel met mijn pony gedaan en bij mij werkt dat heel goed.