Drukplekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris89

Drukplekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 18:25

Mijn verzorgpaard krijgt allemaal witte haartjes bij zijn schoft en tegenwoordig ook ernaast. Ongeveer 2 jaar geleden is zijn zadel helemaal op maat gemaakt.

Zijn dit drukplekken of is het iets anders?

Zal er van de week wel even een foto van maken.

_Dunja_

Re: Drukplekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:31

Ik heb dit dus ook op de schoft ik lees dit topic ook even mee

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:32

Laatst bijgewerkt door regine op 04-01-06 18:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:36

Het kan zijn dat het zadel de drukplekken veroorzaakt maar denk en dan vooral in deze jaargetijden ook aan drukkende dekens, de zogenaamde beschermers tegen schuren van de deken op de schouders die drukken namelijk op de rug. Zo heeft mijn paard de witte plek op zijn schoft gekregen door de dekenbeschermer.

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 18:39

Hmm die site is wel interessant, inderdaad als ik met het zadel aan kom lopen is het gelijk de oren naar achter. En natuurlijk de witte haren.
Kan het ook door de winterdeken komen? Want sinds hij deze op heeft krijgt hij er steeds meer.

Kafue schreef:
Het kan zijn dat het zadel de drukplekken veroorzaakt maar denk en dan vooral in deze jaargetijden ook aan drukkende dekens, de zogenaamde beschermers tegen schuren van de deken op de schouders die drukken namelijk op de rug. Zo heeft mijn paard de witte plek op zijn schoft gekregen door de dekenbeschermer.

[edit]
Voordat ik hem deed heeft hij ook een tijd een westernzadel opgehad maar dat bleek dus helemaal niet goed te zijn voor zijn rug (hij is al op 1.5 jarige leeftijd ingereden, mishandeld enz.). Misschien komt het wel door dat zadel, ik ga het eens navragen.
De drukplekken die hij al had zitten echt op de schoft, maar de "nieuwe" die heeft hij boven z'n schouder, dus niet op de schoft.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:48

probeer uit te vinden welke delen contact maken met die plekken

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 18:51

Ik denk iig dat die plekken bij de schouder door de deken komen. Dit zadel is pas op maakt gemaakt dus lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het niet past . Ik denk dan dat het misschien van een vorig zadel is geweest. Ik zal het met de eigenaar overleggen en als dat niet het geval is moeten we er maar even iets op verzinnen.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:04

Dat je zadel 2 jaar geleden pastte, wil niet zeggen dat het nu nog steeds past. Een paard kan door groei of training zodanig veranderen dat het zadel niet meer goed past. Dit kan binnen een aantal maanden gebeuren!
Laat het even checken door een goede zadelmaker.
Witte plekken naast de schoft komen meestal door teveel druk daar door het zadel. Plekken op de schoft meestal door dekens.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:28

als je paard aleen al reagerd op het zien van het zadel zou ik er zeker naar laten kijken, waarschijnlijk is er toch sprake van drukplekken.

Fellowww

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:34

je zou ook bijv. een gelonderleggertje onder het zdel kunnen doen zo dat het niet erger word want die drukplekken laten zien dat het zadel niet echt heel perfect ligt.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:35

al die trameltanten weg laten en gewoon een zadel maker laten komen als je het niet wil laten verergeren

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:38

Als de plekken van het zadel komen zou ik toch geen gelpad gebruiken maar echt naar een ander zadel kijken. Zoals al eerder is opgenoemd, een zadel wat twee jaar geleden nog pastte hoeft het nu niet meer te doen. Is je paard gegroeid? Breder geworden, de rug meer doorgezakt, heeft hij een langere rustperiode gehad, of soms een veulen gekregen? Is het zadel inmiddels al een keertje opgevuld?
Witte plekken op de schoft kunnen idd van de deken of borstbeschermer komen, naast de schoft is eerder een teken van een slecht passend zadel.

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:15

Maris89 schreef:
Ik denk iig dat die plekken bij de schouder door de deken komen. Dit zadel is pas op maakt gemaakt dus lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het niet past . Ik denk dan dat het misschien van een vorig zadel is geweest. Ik zal het met de eigenaar overleggen en als dat niet het geval is moeten we er maar even iets op verzinnen.

2 jaar terug was er iemand die een daaleman zadel op maat had laten maken voor zijn paard. Zijn niet de goedkoopste zadels. Jammer genoeg was t toch niet geod gedaan en is ie een jaar bezig geweest om de rug van zijn paard weer geod te krijgen. En hij kon weer oevrstappen op een ander zadel. dus op maat maken wil ook niet altijd zeggen dat t goed is.

Als ik t verhaal zo lees lijkt mij de witte haartjes naast de schoft drukkingen van je zadel. Bovenop de schoft kan inderdaad van de deken komen. KIjk zelf een keer naa het zadel. Kijk of ie vrij ligt op de ruggegraat, ligt ie niet acherover waardoor ie bij de schoft zou knellen. Ligt ie niet op de schoft. En anders toch zeker weer een zadelamker er bij halen. Eigenlijk als er al witte haartjes zijn is t kwaad al geschiet en is de drukking al geweest. Maar als je paard al lelijk doet als je met t zadel aan komt lijkt mij geen goed teken. Succes ermee!!

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 20:49

Hij doet niet lelijk maar hij doet gewoon z'n oren naar achter. Dat kan ook komen door de singel, want die haat hij namelijk. De eigenaar zegt dat het door het oude westernzadel komt.

Jade91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:51

Dat heeft mijn pony ook.
Het zijn geen drukplekkenbij mij omdat het niet opengaat en er geen bultjes opzitten
als dit wel het geval is zou het wel ddrukplekken kunnen zijn.
kijk wel even naar de naden van het zadel. Misschien zitten die op/tegen de schoftr en zorgt die voor de iritatie

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 22:46

Het zou ook nog kunnen zijn dat ik mijn zadel te ver naar voren leg. Ik zal morgen eens kijken met de instructies van die site!

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:47

Drukkingen hoeven niet altijd bultjes te zijn. Witte haren ontstaan omdat de doorbloeding op die plek dan niet goed is en dat is natuurlijk niet de bedoeling van je zadel. Dus even goed na laten kijken voordat het verder uit de hand loopt...

linnieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:37

mijn verzorg pony die heeft ook witte haren. maar die zijn gekomen sinds hij vaker voor de kar kwam te staan. zou het aan die singel liggen?? of een combinatie van dan weer die en dan weer die. veder heeft hij er geen last van. hij vind zadels niet erg en met rijden is hij ook ok.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:38

waarschijnlijk gewoon drukplekken. het kan heel goed zijn dat zijn zadel niet meer goed past door toename van spieren. ook kan het komen van een dikke wintervacht maar dan krijgen ze meestal wat kale plekken en daarvan zie je in de zomer niks meer. dit lijkt me gewoon drukplekken. ik zal zeggen laat er even een keer een zadelmaker naar kijken, of het zadel nog goed ligt en misschien zijn de kussen niet meer mooi gaaf wat hobbelig?

linnieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:52

dus eigelijk moet je gewoon zeker 1x per jaar, je zadel laten controleren.

R_MW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:26

mijn zadel past ook niet meer . heb het zadel pas 5 maanden, maar heb in die tijd fanatiek getraind. Ik zag laatst dat het onderste gedeelte van de haren rond haar schoft wit worden. Ga nu een boomlooszadel kopen. Hopelijkk is dat de oplossing, want dat wordtt dan al het 4e zadel in 3,5 jaar tijd...

Dus laat idd zéér regelmatig je zadel checken! Het is zooo belangrijk. een passend zadel. Succes!

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 17:49

Er zijn idd wat kale plekjes bijgekomen. Dat komt dus door de deken! De eigenaar zegt dat het door het vorig zadel is gekomen. Ik zal wel eventjes vragen wanneer het zadel voor het laatst is opgevult.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:29

Opvullen alleen is meestal niet voldoende wanneer het niet op het paard gecontroleerd wordt.
Sommige zadelmakers vullen maar wat op, zonder te kijken op het paard wat er precies opgevuld zou moeten worden.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 14:51

Ik haal hier even mijn oude topic omhoog. Ik ben toch bang dat het drukplekken zijn, ik heb er geen duidelijke foto van kunnen vinden dus hier een foto waar het zit (de drukplekken waren hier nog niet te zien).

Afbeelding

Morgen kan ik wel een foto maken van de drukplekken zelf. Zou dit nou toch door de deken komen?

Ik ben bang van niet, nu maar aan de eigenaar voorstellen om er een zadelmaker bij te laten komen.

bakkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:23

witte plekken die OP de schoft liggen, zijn niet afkomstig van je zadel (aangezien je daar helemaal geen zadel hebt) Het enige wat het kan zijn, zijn schuurplekken van je zadeldekje, of dekens. Daarom dat je je dekje best altijd omhoog moet trekken in de kamer.
De witte plekken naast de schof kunnen wel drukplekken van je zadel zijn,dus misschien kan je die inderdaad best even laten nakijken